• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183110
+
-

جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر

ترکیب نامعلوم بخش بین‌الملل جشنواره
جشنواره امسال فیلم فجر پس از سال‌ها به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. به گزارش همشهری، چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی بعد از مدت‌ها میزبان فیلم‌ها و فیلمسازان خارجی خواهد بود که مثل بخش مسابقه سینمای ایران، هنوز ترکیب آثار خارجی نیز رسانه‌ای نشده است.خروجی تصمیم بحث‌برانگیز سازمان سینمایی مبنی بر بازگشت بخش بین‌الملل به جشنواره فیلم فجر که به منزله تعطیلی جشنواره جهانی فجر بود را باید در جشنواره امسال ملاحظه کنیم. قرار است بخش بین‌المللی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ بهمن‌ماه برگزار شود که البته همانند بخش ملی اطلاعات چندان زیادی از آن منتشر نشده و همانطور که در بخش داخلی اسامی متقاضیان ، فیلم‌ها و هیأت انتخاب مشخص نیست، در بخش ‌ بین‌الملل هم جز چند خبر کوتاه اطلاعات دیگری تاکنون مخابره نشده است.هم‌اکنون آنچه به‌طور رسمی مشخص شده این است که جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر در برج میلاد و پردیس ملت برگزار خواهد شد و برج میلاد به‌عنوان «خانه جشنواره» میزبان بخش بین‌الملل، بازار فیلم، مهمانان داخلی و خارجی و صاحبان آثار است و پردیس سینمایی ملت هم «خانه رسانه» نام گرفته تا میزبان اهالی رسانه و منتقدان باشد. به گزارش ایسنا، فیلم‌های این بخش همزمان با بخش ملی قرار است در برج میلاد نمایش داده شوند ولی گفته می‌شود که سانس‌هایی هم در پردیس ملت برای نمایش آنها درنظر گرفته خواهد شد.
همچنین همانند دورانی که جشنواره فجر به‌صورت ادغام شده برگزار می‌شد، 3 بخش سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و جشنواره جشنواره‌ها با حدود ۱۱فیلم در هر بخش برپا می‌شود. در این بخش چند فیلم هستند که نخستین نمایش خود را در جشنواره فجر خواهند داشت و فیلم‌ها - جز برخی گمانه‌زنی‌ها- از چند کشور اروپایی و آمریکای‌شمالی نیز در جشنواره شرکت می‌کنند. بخش بازار فیلم هم قرار است به سیاق گذشته برگزار شود و مهمان‌های خارجی هم دعوت شده‌اند که دفتر جشنواره بنابه حساسیت‌هایی فعلا قصد ندارد اسامی آنها را اعلام کند.

افزایش درخواست حضور در‌جشنواره‌ دلیل تأخیر اعلام اسامی فیلم‌ها‌
خبرگزاری ایرنا در تحلیلی و براساس اخبار غیررسمی، یکی از دلایل اعلام نشدن اسامی فیلم‌های بخش مسابقه را افزایش فیلم‌های متقاضی حضور دانسته است. در تحلیل خبرگزاری رسمی دولت چنین آمده است:«یکی از دلایلی که اسامی فیلم‌های بخش مسابقه، در ۱۵ دی‌ماه اعلام نشد، افزایش درخواست‌ها از سوی صاحبان آثاری بوده که نتوانسته بودند فرم ثبت‌نام در جشنواره را پر کنند. بدین‌ترتیب باید اینطور درنظر گرفت که تعداد آثار متقاضی جشنواره امسال، به‌مراتب بیشتر از آن ۷۵ فیلمی است که در مهلت قانونی، نسبت به پر کردن فرم جشنواره اقدام کرده بودند.
البته که قطعا نباید یک‌طرفه به قاضی رفت‌ و ساحت جشنواره فجر را از نقدهایی که نسبت به آن صورت می‌گیرد، مبرا دانست. جشنواره فجر، پس از ۴۰ دوره برگزاری، همچنان بر مداری از آزمون و خطا حرکت کرده و باید از نقدهای سازنده در مسیر تکامل بیشتر و رسیدن به وجوه حرفه‌ای، استفاده کرد».

انتشار اسامی سینماهای میزبان جشنواره تا ۴ بهمن
مدیر امور سینماهای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آخرین وضعیت سینماهای این دوره از جشنواره را تشریح کرد.
محمدرضا فرجی اعلام کرد: پس از ارسال شیوه‌نامه مصوب ستاد برگزاری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر توسط انجمن سینماداران به سینماها، ثبت‌نام سینماهای متقاضی آغاز شده و مراحل بررسی توسط کمیته نمایش در حال انجام است.وی افزود: کیفیت مطلوب صدا و تصویر، شرایط سالن نمایش فیلم و دیگر امکانات رفاهی سینما ازجمله معیارهایی هستند که در انتخاب سالن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و اسامی سینماهای مردمی حداکثر تا تاریخ ۴ بهمن‌ماه اعلام خواهد شد.

«بچه زرنگ» در راه جشنواره

درحالی‌که معمولا فیلم‌های انیمیشن به جشنواره فیلم فجر راه نمی‌یابند، گفته می‌شود امسال ۲فیلم انیمیشن در چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهند آمد. پیش از این از انیمیشن «ببعی» به‌عنوان یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره نام برده شده بود و دیروز تسنیم از حضور «بچه زرنگ» در این رخداد سینمایی خبر داد.پویانمایی «بچه زرنگ» در کنار ببعی دیگر پویانمایی جشنواره فیلم فجر ۴۱ خواهد بود.این فیلم انیمیشن به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان محصول گروه هنری پویا و کانون پرورش‌ فکری کودکان و نوجوانان است.نام قبلی این پویانمایی «انقراض» بود که هم‌اکنون با نام بچه زرنگ برای بازبینی فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است.جعفری و محمدیان انیمیشن‌های مطرح «فیلشاه» و «شاهزاده روم» را نیز در کارنامه خود دارند که هرکدام از فروش خوبی در سینماها برخوردار شدند.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید