• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183100
+
-

شمارش معکوس برای افتتاح بندر خشک تهران

بعد از حواشی بسیار، بندر خشک آپرین تحت ‌عنوان هاب لجستیکی تهران، آماده بهره‌برداری شده و بخشی از آن در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، ‌‌بعد از بهره‌برداری مشخص خواهد شد که این بندر خشک طبق گفته طرفداران آن، پشتیبانی از صنعت و بازار بزرگ پایتخت را بهبود می‌بخشد یا آنگونه که منتقدان می‌گویند می‌تواند عاملی برای توزیع رانت باشد و در موازی‌کاری با گمرک غرب تهران و انبارهای عمومی، آورده جدیدی برای عرضه نخواهد داشت. براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، بندر خشک آپرین به‌عنوان نخستین بندر خشک کشور و بزرگ‌ترین بندر خشک ریلی خاورمیانه از اسفندماه سال۱۳۹۹ توسط سرمایه‌گذاری مشترک دولتی و بخش خصوصی وارد فاز اجرا شد و در دهه فجر سال‌جاری نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.
این بندر در ۲۰کیلومتری جنوب‌غربی تهران (اسلامشهر) در منطقه‌ای به وسعت ۷۰۰هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان هم‌جوار است. بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰قطار، ۱۸خط و یک هزار واگن در روز را دارد و هم‌اکنون برای ۵۰۰نفر اشتغال‌زایی کرده که این میزان با راه‌اندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵هزار نفر خواهد رسید. برآورد مالی احداث این پروژه در سال۱۳۹۵ معادل 84.5میلیارد تومان بوده و از آخرین اعتبارات تخصیص یافته به آن خبری در دست نیست. متولیان احداث این بندر معتقدند با تکمیل آن، دسترسی صنایع و مراکز تولیدی منطقه به کالاها و مواداولیه مورد نیاز ارتقا می‌یابد. سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن از افتتاح بندر خشک و مرکز لجستیک آپرین تا پایان سال خبر داده و معتقد است با این کار گام بلندی برای افزایش جذابیت در حوزه صادرات و واردات ریلی برداشته خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید