• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183080
+
-

انرژی همدلی

همراهی مردم درکاهش مصرف گاز جواب داد

گزارش
انرژی همدلی

فاطمه عسگری نیا- روزنامه‌نگار

زمستانی که در چند سال اخیر کم سابقه بود کل کشور را در بر گرفته است. طبیعی است که مصرف گاز هم در زمستان‌ها، رشد داشته باشد. این مصرف گاز در زمستان سرد امسال، بیشتر شد. افزایش مصرف گاز، برخی از هموطنان ما در شمال‌شرق، شمال و شمال‌غرب کشور را هم به دردسرهایی انداخته است. متأسفانه در این میانه برخی نیز با سیاسی‌کاری‌ها و دوقطبی‌سازی‌ها، سعی کرده‌اند که به جای همراهی با این مردم نازنین، ماهی خودشان را از آب بگیرند. اما مردم ایران‌زمین، وقتی که دیدند برخی از هموطنان ما با مشکل افت فشار گاز و قطعی آن روبه‌رو شده‌اند، منتظر کسی و سازمانی نماندند و خودشان دست به‌کار شدند و صرفه‌جویی‌ها را شروع کردند. مجموع این حرکت‌های کوچک، باعث ایجاد پویش‌هایی هم شد که خوشبختانه نتایج مثبتی داشت؛ پویش‌ها و همراهی‌هایی که ثابت کرد این مردم مهربان، تاب سختی کشیدن‌های یکدیگر را ندارند.

سلام به کرسی‌ها
این روزها خیلی‌ها به یاد گذشته‌های نه چندان دور بساط کرسی را در خانه‌های خود به پا کرده‌اند. مهری امیدوار، یکی از هموطنانی است که با انتشار تصویری از کرسی نقلی خانه‌شان در فضای مجازی و برشمردن فواید استفاده از آن، مردم را به این کار دعوت کرده است. او حتی از مردم دعوت کرده با بر پا کردن بساط کرسی، شب‌نشینی‌های خانوادگی و قصه‌گویی برای بچه‌ها زیر آن، یاد و خاطره گذشته‌ها را زنده کنند و اجازه بدهند بچه‌های نسل جدید هم با این نوستالژی‌ها آشنا شوند. هادی هم در صفحه شبکه اجتماعی خود، با انتشار عکسی از سربازان مرزی نوشت: حالا وقتشه ایرانی بودن خودمونو به همه ثابت کنیم، اونم با مشارکت در پویش «یک اتاق گرم برای هر ایرانی». بعدش هم تأکید کرده همه جا سرد است، اما بدون گاز سردتر؛ حواس‌مان به همدیگر باشد. خیلی‌ها هم برای اینکه مردم را به پویش‌های مردمی کاهش مصرف گاز دعوت کنند، دست به دامن آموزه‌های دینی شده‌اند و از مردم خواسته‌اند با مصرف بی‌رویه گاز خود را مدیون مردمی که محروم از این نعمت‌ هستند، نکنند. زهرا، یکی از کاربران فضای مجازی، گفته است: «با اینکه بچه کوچکی دارم و کمی سخت است، اما همه زندگی‌مان را محدود به یک اتاق کوچک در خانه کرده‌ایم و از روشن کردن وسایل گرمایشی اضافی خودداری می‌کنیم؛ چراکه کودکان خردسالی که هم‌سن و سال دختر 2ساله‌ام هستند، کم نیستند و روا نیست به‌خاطر مصرف زیاد ما، آنها در مضیقه باشند.»

هوای هم را داشته باشیم
صابر هم که از آموزگاران مناطق روستایی در استان‌های شمال‌غربی است، توییت کرده: «اینجا نانوایی‌ها هم تعطیل شده؛ چون گاز ندارند. نانوایی‌های سیار جوابگوی نیاز مردم نیستند، لطفاً با هم مهربان باشیم. گرم کردن خانه‌ها با چراغ‌های دستی کار سختی است، شما را به مقدسات‌تان در مصرف گاز صرفه‌جویی کنید.» الیاس هم نوشته: «مگه در دوران جنگ نبود که همه هوای هم رو داشتیم؟ هرکس قدرتش به خرید نفت نمی‌رسید، همسایه‌ها آستین بالا می‌زدند. حالا هم همینه؛ فقط شکلش عوض شده؛ اگر به هم کمک نکنیم، روزگار بر عده‌ای سخت می‌گذره! هموطن یک شعله خاموش کن و اجازه بده یک خونه دیگه هم گرم بشه.» نسل زدی‌ها هم در این پویش و تشویق خانواده‌ها به کاهش مصرف گاز حسابی پیشقدم هستند. طناز و دوستانش با گرفتن یک سلفی آن هم با لباس‌های ضخیم زمستانی در خانه نوشته‌اند: «ما رادیاتورهای اضافی رو خاموش کردیم، جاش لباس پوشیدیم. پدرو مادرها همراهمون شوید!»

دست از این دعواها بردارید
خیلی‌ها هم با انتقاد از سیاسی کردن معضل گاز و دعواهای سیاسی دراین‌باره توییت کرده‌اند که دست از این دعواها برداشته و یک قدم برای حل مشکل بردارید. کیانوش، یکی از این افراد است. او در توییتی نوشته: «باورم نمی‌شه به هرچی برچسب سیاسی می‌زنید! الان یه عده از مردم کشورمون تو سرمای شدید از نعمت گاز محرومند، بعد گروهی کنار وسایل گرمایشی خود لم دادند و دعوای سیاسی می‌کنند! هموطن دست به‌کار شو!» فریده هم توییت کرده: «چند روزیه با خرید نفت و روشن کردن چراغ‌های نفتی اتاق‌های خانه را گرم می‌کنیم؛ اینطور بهتر می‌فهمیم هموطنانمان در مناطق سردسیر و محروم از گاز، چه می‌کشند.» خیلی‌ها هم ابتکاری، ویدئوهای آموزشی از نصب درزگیرها و نحوه بستن در و پنجره‌های اضافی منتشر کرده‌اند که از مردم خواسته‌اند با استفاده از این روش‌ها از هوای گرم داخل خانه‌شان حفاظت و شعله وسایل گرمایشی را کم کنند.

با صرفه‌جویی شما، ما هم گرم می‌شویم
هموطنانمان در استان‌های شمالی هم با جمع‌آوری هیزم و روشن‌کردن شومینه‌ها و کرسی‌های خود با آنها به کمپین هر خانه یک اتاق گرم پیوسته‌اند و می‌گویند: «هر منطقه باید با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، از مصرف گاز جلوگیری کند. ما با هیزم؛ شما با زغال!» حسین هم از خراسان شمالی توییت کرده: «باور کنید با صرفه‌جویی شما، ما هم می‌توانیم کمی گرم شویم؛ فقط به دمای زیر 20درجه فکر کنید و خانه‌هایی که تشنه یک شعله گرم هستند».

پویش، جواب داد، تهرانی‌ها رو سفید شدند
این پویش‌ها با توییت‌ها و پست‌هایی به پیش رفته و می‌رود که خوشبختانه در خیلی از مناطق کشور جواب داده و به اذعان مسئولان شرکت گاز استان‌ها، بهبود قابل‌توجهی در صرفه‌جویی گاز اتفاق افتاده است. سیدمحمد هدایی‌پور، می‌گوید: طی ۲روز گذشته مردم همکاری لازم را برای صرفه‌جویی در مصرف گاز داشتند و با کاهش دمای محیط خانه خود، به صرفه‌جویی 7میلیون مترمکعبی گاز کمک کردند. او می‌گوید مردم تهران روز شنبه با وجود آنکه دمای هوا نسبت به روز جمعه پایین‌تر بود، 5میلیون مترمکعب در مصرف گاز شهری صرفه‌جویی داشتند. البته این صرفه‌جویی به همان یک روز ختم نشد و با تکرارش در روز یکشنبه باز تهرانی‌ها گل کاشتند. هدایی‌پور می‌گوید: روز یکشنبه نیز با وجود کاهش مجدد دمای هوا و بارش برف، در مقایسه با میزان مصرف روز جمعه گذشته، ۲میلیون مترمکعب مردم در مصرف گاز صرفه‌جویی کردند. تمام مردم همکاری لازم را برای کاهش مصرف گاز و در نهایت تسهیل شرایط به‌منظور بهبود روند گازرسانی به استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور داشتند.

مردم مشهد هم رکورد کاهش مصرف زدند
در خراسان رضوی هم مردم همدل و همراه حسابی در پویش «هر خانه یک اتاق گرم» درخشیدند و توانستند رکورد صرفه‌جویی مصرف گاز کشور را بشکنند؛ تا جایی که مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی از مردم استانش به‌خاطر این مشارکت قدردانی کرد و گفت: با اینکه با کاهش 7درجه‌ای دمای هوا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه روبه‌رو بودیم مصرف گاز استان از 61میلیون مترمکعب به 57میلیون مترمکعب رسیده است! حسن افتخاری با بیان اینکه مقدار گاز صرفه‌جویی‌ شده با همراهی مردم در سردترین شب سال معادل گاز مورد نیاز ۳۰۰هزار خانوار است، افزود: مطابق شاخص‌های مصرف انرژی، کاهش ۷درجه‌ای دما باید سبب افزایش مصرف گاز شود، اما با مشارکت مردم در پویش «هر خانه یک اتاق گرم» صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف گاز استان انجام شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با قدردانی از مشارکت فعالانه و مسئولانه مردم مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی در پویش «هر خانه یک اتاق گرم» تأکید کرد: خاموش کردن یک بخاری اضافی در منزل و گرم کردن فقط یک نقطه در خانه، پایداری شبکه گازرسانی استان را به‌صورت کامل تضمین می‌کند. افتخاری با بیان اینکه شهر مشهد یک‌میلیون و ۴۰۰هزار مشترک گاز دارد، ادامه داد: نقش همراهی مردم مشهد در پایداری شبکه گازرسانی مهم و حیاتی است.

مکث
مردم خراسان شمالی هم گل کاشتند

مردم استان خراسان شمالی هم با مشارکت در پویش‌های مردمی کاهش مصرف گاز به یاری هموطنانشان شتافتند. به‌گفته مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی:‌ «صرفه‌جویی مردم باعث کاهش 700هزار مترمکعبی گاز در استان شده است.» البته استان خراسان شمالی برای کاهش مصرف گاز اقدام به قطع گاز 96ویلا در این استان کرده است. سیدمحمود هاشمی می‌گوید: در 2روز گذشته با کاهش دما و بالا رفتن مصرف گاز در سراسر خراسان شمالی، میزان مصرف به ۷میلیون و ۶۰۰هزار مترمکعب رسید که این میزان در روز گذشته با صرفه‌جویی مردم و هم‌استانی‌ها به ۶میلیون و ۹۲۴هزار مترمکعب کاهش پیدا کرد. به‌گفته او، «مردم طی چند روز گذشته با رعایت مصرف باعث شدند تا از قطعی گاز جلوگیری شود و درخواست داریم این روند را ادامه دهند تا با قطعی مواجه نشویم؛ زیرا اگر میزان مصرف بالاتر رود، امکان افت فشار بالا در سایر شهرستان‌ها نیز وجود دارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید