• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18305
+
-

کاهش واردات و عرضه، سیگار را گران کرد


افزایش تعرفه واردات، تک‌نرخی شدن ، افزایش قیمت ارز و افزایش میزان تولید داخل برندهای خارجی سیگار، زمینه کاهش عرضه و افزایش قیمت انواع سیگار خارجی را در بازار مصرف فراهم کرده است.  به گزارش همشهری، افزایش نرخ ارز رسمی به 4هزار و 200تومان و کمبود و افزایش قیمت ارز آزاد در بازار موجب افزایش 30تا 50درصدی قیمت انواع سیگار خارجی پرتقاضا در بازار شده است. علاوه بر افزایش قیمت انواع سیگار که به‌صورت رسمی وارد کشور می‌شود، عرضه انواع سیگار قاچاق نیز در بازار مصرف به‌دلیل افزایش نرخ ارز کاهش چشمگیری داشته که این کاهش عرضه زمینه رشد بی‌سابقه قیمت انواع سیگار را در بازار فراهم کرده است.

به‌طور مثال قیمت یک پاکت سیگار کره‌ای اسی نقره‌ای واردات رسمی که تا پیش از تنش ارزی در بازار مصرف 3هزار و 200تا 3هزار و 400تومان بود به 4هزار و 800تومان افزایش یافته و قیمت نوع قاچاق همین سیگار نیز که قبلا به نرخ هر بسته 3هزار و 500تومان به مصرف‌کنندگان عرضه، می‌شد اکنون به 5هزار و 500تومان افزایش یافته است.



صفر شدن واردات رسمی سیگار

همچنین واردات سیگار در 2‌ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به صفر رسیده است که در فروردین و اردیبهشت سال گذشته، ۵۰۳ میلیون نخ سیگار به کشور وارد شده بود. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات از صفر شدن واردات سیگار در 2‌ماه نخست امسال خبر داد و به ایسنا گفت: حجم واردات تنباکوی معسل (قلیان) در 2‌ماه نخست سال ۱۳۹۶ معادل ۲۲۸۸ تن بود، درحالی‌که حجم واردات تنباکوی معسل (قلیان) در 2‌ماه ابتدای سال‌جاری به ۷۴۹ تن رسید که نشان‌دهنده کاهش ۶۷ درصدی است. علی‌اصغر رمزی همچنین در مورد حجم صادرات تنباکوی معسل (قلیان) در 2‌ماه گذشته، افزود: صادرات تنباکوی سنتی در 2‌ماه ابتدای سال گذشته برابر با ۸۵۰ کیلوگرم بود که در 2‌ماه ابتدای سال‌جاری به ۳۸ هزار و ۶۰ کیلوگرم رسید که نشان‌دهنده افزایشی معادل ۴۳۷۷ درصدی است. به گفته او صادرات تنباکوی معسل (قلیان) نیز از ۱۳ هزار و ۴۸۲ کیلوگرم در 2ماه ابتدای سال گذشته به ۳۳ هزار و ۶۴۰ کیلوگرم رسیده است که رشدی ۱۴۹ درصدی را نشان می‌دهد. رمزی علت این تغییرات عمده در واردات و صادرات را اجرایی کردن تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه کشور در طول 4سال اخیر دانست و افزود: این تبصره دولت را مکلف کرده بود تا واردات سیگار را با همان برند اصلی به تولید داخل تبدیل کند که با پیگیری‌های مستمر این مرکز برای اجرای این تکلیف قانونی، واردات سیگار کشور که در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نخ بود، با تاسیس کارخانه‌های جدید یا تکمیل ظرفیت کارخانه‌های موجود و تبدیل واردات به تولید داخل به 3میلیارد و ۲۷۰ میلیون نخ در سال ۱۳۹۶ رسید. او افزود: برنامه سال ۱۳۹۷ این است که میزان واردات سیگار به حداقل ممکن و صفر برسد. اجرای برنامه‌های جدید در این حوزه موجب کاهش شدید واردات، قاچاق و آغاز رشد صادرات در چند سال اخیر شده است. تولید سیگار در داخل کشور در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۹ میلیارد نخ بود اما با اجرای این تبصره از قانون در سال گذشته به ۴۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نخ افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد ۶۹ درصدی است و در سال‌جاری نیز تولید ۵۵ میلیارد نخ سیگار هدف‌گذاری شده است. همچنین واردات سیگار در 2‌ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به صفر رسیده است؛ درحالی‌که در فروردین و اردیبهشت سال گذشته، ۵۰۳ میلیون نخ سیگار به کشور وارد شده بود. براساس این گزارش، میزان واردات سیگار در سال گذشته معادل ۳.۲ میلیارد دلار بود که در قیاس با واردات ۳.۹ میلیارد دلاری سال ۱۳۹۵ معادل ۱۸ درصد کاهش یافته است. میزان واردات سیگار در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۶.۴ میلیارد نخ بود که با توجه به کاهش آن به ۳.۲ میلیارد نخ در سال گذشته ۷۶ درصد در 3سال گذشته کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید