• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18303
+
-

رجیستری به ایستگاه تبلت‌ها رسید

رجیستری به ایستگاه تبلت‌ها رسید


با اتمام اجرای طرح رجیستری(کد‌دار کردن) برای انواع برندهای گوشی تلفن همراه، گمرک ایران در بخشنامه‌ای اجرای این طرح را برای انواع تجهیزات ارتباطی با قابلیت نصب سیم کارت مانند یارانه لوحی(تبلت) هم ابلاغ کرد.

به گزارش همشهری، اجرای طرح ثبت و شناسه‌دار‌کردن گوشی‌های وارداتی به کشور با هدف جلوگیری از قاچاق موبایل در بازار، حمایت از حقوق مصرف‌کننده و ارائه خدمات پس از فروش، از مهرماه سال ۹۶ آغاز شد و برای نظارت بر اجرای آن کمیته‌ای متشکل از وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد.  این طرح پس از طی مرحله آزمایشی و رصد و پایش بازار گوشی‌های تلفن همراه با کمک سامانه رجیستری از 14آذر‌ماه سال گذشته با مشمول شدن گوشی‌های برند اپل به‌طور رسمی اجرایی شد. در مرحله بعدی گوشی‌‌های تلفن همراه برندهای گوگل، بلک‌بری، موتورولا و ال‌جی تحت پوشش طرح رجیستری قرار گرفتند و از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال این طرح به برند گوشی‌های سامسونگ تعمیم یافت. تا پیش از اجرای این طرح و در طول ۱۰ سال گذشته ۹۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه وارد‌شده به کشور از طریق مبادی غیررسمی و به‌صورت قاچاق وارد و عرضه می‌شد.



 تعمیم رجیستری به تبلت‌ها

با اتمام فهرست برندهای گوشی مشمول طرح رجیستری اخیرا گمرک ایران در بخشنامه‌ای اخذ شناسه و ثبت نمایندگی برای واردات تبلت‌های دارای سیم‌کارت را اجباری کرد.  به گزارش ایسنا، گمرک ایران در بخشنامه مذکور اعلام کرده است از این پس واردات رایانه لوحی یا همان تبلت‌هایی که دارای سیم‌کارت هستند، تنها از طریق اخذ شناسه کالا و ثبت نمایندگی برای آن مجاز خواهد بود. براساس اعلام گمرک، متقاضیان ورود این کالا باید پیش از مراجعه به سامانه جامع تجارت، ابتدا شناسه‌های کالایی مربوط را در سامانه شناسه کالا به نشانی cid.ntsw.ir ثبت و سپس برای ثبت نمایندگی خود در سامانه یکپارچه مجوزها به مرکز اصناف مراجعه کنند.  درصورتی که شناسه کالایی محصول موردنظر قبلا در سامانه شناسه کالا ثبت شده باشد، می‌توان بدون تعریف شناسه جدید از شناسه‌های تعریف‌شده استفاده کرد. براساس آمار گمرک ایران، در فروردین‌ماه سال‌جاری ارزش واردات این کالا ۵۰۰ هزار دلار بوده است.



کاهش واردات

آخرین آمارهای گمرک ایران از سیر نزولی واردات رسمی تجهیزات ارتباطی با قابلیت نصب سیم کارت به کشور حکایت دارد و تا‌کنون اغلب تبلت‌ها به‌صورت غیررسمی و قاچاق وارد و به بازار عرضه می‌شده است. براساس آمار گمرک ایران در نخستین‌ماه امسال ۵۱۴ هزار و ۵۷۷ دلار رایانه لوحی حداقل 7اینچ دارای سیم‌کارت از چین و امارات متحده عربی به ایران وارد شده است.  ارزش واردات این کالا در فروردین‌ماه سال گذشته یک میلیارد و ۹۵۶ هزار و ۳۴۲ دلار بود به این ترتیب واردات این کالا در سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۷۳ درصدی همراه بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید