• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182935
+
-

حکمرانی از دریچه‌ای دیگر


روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور: بر این باوریم که معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان 2 نهاد هستند که باید توسط نخبگان، مدیریت و حکمرانی شوند. از بدو حضورم در این معاونت، همواره دیدگاه‌های موجود را برای هم‌افزایی و هموارکردن مسیر، با همفکری نخبگان کشور مطرح کردم. شنیدن سخنان نخبگان فعال و مؤثر و بهره‌گیری از نظارت آنان برای تحول در نظام حکمرانی از بهترین مسیرهایی است که می‌توان برای محقق کردن اهداف حکمرانی نخبگانی در جامعه پیمود./ ایرنا


محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم: اعتقاد داریم که املای ننوشته غلط ندارد، ده‌ها و صدها تصمیم گرفته می‌شود و بدیهی است که بعضی از آنها کارایی و اثربخشی نداشته باشند. تلاش کردیم که شاخص‌های حکمرانی علمی را مدنظر قرار دهیم چون در وزارتخانه‌ای مدیریت می‌کنیم که مبنای آن علم و پژوهش است. مهارت‌محور کردن آموزش، عزمی فرابخشی می‌خواهد. ما نیاز به قانونی داریم که همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و صنایع خصوصی، سیستم تشویقی درنظر بگیرند و دانشجویان را برای کارورزی بپذیرند./ خانه ملت


محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
حوزه حکمرانی حاکمیت دینی در دوره قبل به‌شدت تضعیف شد. به‌گونه‌ای که اعتبارات حوزه کتاب به‌شدت کاهش یافت درحالی‌که برای جریان‌سازی فکری و تولید آثار ارزشمند باید بتوان افراد ارزشمند و انقلابی را حمایت کرد. بنابراین معتقدم، باید حاکمیت در اختیار دین قرار گیرد. تلاش می‌کنیم جامعه در زمینه امور دینی و دنیوی به سعادت برسد و سعادت آخرت جز با انجام کارهای فرهنگی، تقویت نهادهای دینی، تبلیغات دینی و دراختیار قرار دادن هنر و ابزارهای هنری حاصل نمی‌شود./ خانه ملت


محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزیر کشور:
نگرش وزارت کشور به عرصه سیاسی از منظر حکمرانی و نه نگرش‌های تنگ جناحی است. از این‌رو، برنامه این وزارتخانه گفت‌وگو با احزاب بر پایه منطق و اخلاق سیاسی به‌منظور حل مسئله و پیشرفت کشور و  نه گفت‌وگو برای گفت‌وگو است./ ایرنا


رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: بسیاری از کشورها از دهه‌های گذشته در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری بسیاری انجام دادند و چین و ایالات‌متحده امروز در رده‌های اول و دوم این حوزه هستند، کشورهای فعال در این عرصه امروزه توانسته‌اند به کاربردهای این فناوری در عرصه‌های مختلف مانند حوزه‌های تجاری، توسعه، تولید، نظامی، امنیتی و اجتماعی برسند. به‌نظر می‌رسد در این حوزه و با وجود اینکه در جامعه دانشگاهی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده، اما در سطح ملی اقدام منسجم و یکپارچه‌ای که نشان‌دهنده برنامه برای آینده باشد، انجام نشده است. در بسیاری مواقع در دانشگاه‌ها اقدامات پراکنده علمی انجام می‌شود اما این اقدامات الزاما منجر به نتیجه عملیاتی و تجاری نمی‌شود، به همین دلیل با جمعی از همکاران در مجلس، فراکسیونی تحت عنوان «هوش مصنوعی و حکمرانی داده» تشکیل شد تا برنامه‌ریزی برای شتاب دادن به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی و رفع مشکلات کشور با استفاده از این فناوری روند روبه‌رشدی بگیرد و موانع قانونی آن برطرف شود./ خانه ملت


محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج استادان: اکنون بیش از ۱۰۰ اندیشکده کاملا تخصصی با حضور استادان بسیجی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی شکل گرفته است. این مراکز آمادگی دارند تا در راستای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی شامل قوای سه‌گانه، دستگاه‌ها و نهادهای فعال در این حوزه به کمک مسئولان بشتابند. حلقه‌های استادان بسیجی و اندیشکده‌های مرتبط با رشته‌های حقوقی و قضایی به قوه قضاییه برای تحقق حقوق عامه مردم، مطالبه از مسئولان برای کمک به رفع خلأهای حقوقی، قانونی و پیاده‌کردن قوانین و نیز بررسی علل و عوامل ناکارآمدی قوانین کمک خواهند کرد./ ایرنا


سعید آجرلو، فعال سیاسی:
تحول در حکمرانی، یعنی تغییرات را ببینید، فلسفه سیاسی را هم ببینید، ظرفیت‌ها را هم ببینید و تهدیدها را هم ببینید. اتفاقا فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی این ظرفیت را دارد و قانون اساسی هم این ظرفیت را دارد که درون آن بتوانید نگاه جدید ایجاد کنید و رویه‌ها را تغییر دهید. من سؤالی می‌پرسم که آیا امروز نسبت به ۴-۳ سال پیش در شفافیت جلوتر نیستیم؟ هرچند موانع زیاد است. لایحه شفافیت فعلا به مجمع تشخیص رفته و ممکن است دوباره برگردد ولی حرکت فرایندی آن آغاز شده چون یک حرکت سیاسی است که مطالبه اجتماعی بود، در مجلس آمد و قانونی تجویز شده و برگشت خورد و الان در مجمع است و آخرین چیزی که من دیدم این بود که نماینده‌ها به‌صورت اختیاری می‌توانند رای‌های خود را شفاف کنند. سیستم مجلس این را در اختیار آنها قرار می‌دهد که به‌نظر من این یک دستاورد است، چون یک دغدغه را تبدیل به سیاست کرد. سیاست‌مدار واقعی در معذوریت‌ها باید تصمیم بگیرد. اگر همه‌‌چیز خوب باشد تصمیم‌گیری معنا ندارد، تصمیم‌گیری در شرایط سخت است. اتفاقا آن بخشی که بدان مبتلا شدیم تضعیف نهاد سیاست است که به‌نظر من بخش اصلی آن چالش نمایندگی و بخش دیگر چالش ناکارآمدی است./ ایرنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید