رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید درباره برخی مسائل در جامعه تجدیدنظر شود. محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه باید به مطالبات اساسی و جدی مردم توجه شود، عنوان کرد: برای پاسخ دادن به مطالبات اساسی مردم باید تحول اساسی را دنبال کنیم و در این زمینه نیازمند حکمرانی نو و نوسازی حکمرانی هستیم. به صراحت میگویم این حرف برای امروز و چندماه اخیر نیست، بلکه از ربع قرن و حدود ۲۵سال پیش است که آن را میگویم. از روزی که توفیق خدمت در نیروی هوایی سپاه و هوافضا و نیروی انتظامی را داشتم درباره آن صحبت میکردم و میگفتم اگر افتخار و عظمت ایران را میخواهیم باید کارآمدی دین در حکومت را به اثبات برسانیم.
وی در ادامه با یادآوری اینکه از سال ۹۶ نوسازی حکمرانی و نوگرایی را بارها مورد تأکید قرار دادهام و این مسئله مربوط به چندماه اخیر نیست، گفت: معتقدم باید قبول کنیم که نیازمند نوسازی حکمرانی و حکمرانی نو هستیم. این تحول مبتنی بر 2اصل خداباوری و مردمباوری و همچنین مبتنی بر مکتب امام(ره)، عدالت، معنویت و عقلانیت است. رئیس قوه مقننه ادامه داد: زمانی که حرف از حکمرانی میزنیم ارزش کانونی نوسازی نظام حکمرانی در کارآمدی است و کارآمدی را حقالناس میدانیم. اگر نظام حکمرانی کارآمد نباشد، کارایی نیز ندارد؛ البته در کنار آن زمان را هم برای ادای دین تکلیفی مهم و اساسی میدانیم. رئیس مجلس اضافه کرد: اگر حکمرانی در زمان و جغرافیای خود اتفاق نیفتد، فایدهای ندارد. زمانی که جوان امید نداشته باشد، نتواند ازدواج کند و حتی نتواند آرزوی خرید مسکن و خرید خودرو داشته باشد، برآورده کردن این خواستهها در ۴۰سالگی نیز برای او ارزشی ندارد؛ بنابراین حکمرانی باید در زمان و جغرافیای خود اتفاق بیفتد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: حرف من این است که امروز باید در کنار هم همفکری کنیم و به همه ابعاد حکمرانی توجه داشته باشیم؛ البته در این جمع نظرات متفاوتی وجود دارد و اختلافنظر و اختلاف سلیقه هم داریم، اما حتماً فصل مشترک و تفاهم نیز داریم. تفاهمها زمینه آغاز همکاری است تا بقیه اختلافسلیقهها نیز برطرف شود./ فارس
شورای نگهبان تنظیمگر حکمرانی در جامعه است
دبیرشورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه قانونگذاری و وضع قانون بسیار پیچیده عمل کردیم و قوانین چندلایهای تصویب و تنظیم شد، اما با وجود این، ساختار لازم برای اجرای این قوانین نهادینه نشده است. حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه افزود: مسئله حکمرانی موضوعی کلیدی است که امیدوارم مسئولان اجرایی، تقنینی و قضایی کشور به آن توجه کنند. متأسفانه با همه دستاوردها و توانمندیهایی که در سالهای پس از انقلاب بهدست آمده است، ضعفهایی در حکمرانی داریم که باید برطرف شوند. وی با اشاره به حوزههای معرفتی حکمرانی گفت: حکمرانی غیر از حکومت کردن است. فلسفه، فقه و اخلاق حکمرانی، یکی از مهمترین حوزههای حکمرانی است. این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به معنای خاص حکمرانی گفت: سیاستگذاری، خطمشیگذاری و تنظیمگری و نیز خدمات عمومی بهعنوان تعریف دقیق حکمرانی مورد توجه هستند. در این ساختار، شورای نگهبان مسئول تنظیمگری حکمرانی است؛ یعنی بخشی از فرایند تنظیمگری و سیاستگذاریها را انجام میدهد، اما متأسفانه بسیاری از سیاستگذاریها در بخشهایی انجام میشود که وظیفه تنظیمگری، مقرراتگذاری و خدمات عمومی را دارند.
خسروپناه ادامه داد: مسئله ساختار بسیار مهم است و درواقع مسیر رسیدن به مقصد و خدمات عمومی را مشخص میکند، اما متأسفانه ما در حوزه قانونگذاری بهگونهای عمل کردیم که نهتنها سبب روان شدن رویکردها نشده است، بلکه با وجود ساختارهای کافی مسیر درست برای اجرای قوانین نیز نهادینه نشده است. این استاد دانشگاه، فقدان ساختار سیستمی در بخشهای مختلف اقتصادی را یکی از مهمترین مصادیق ضعف حکمرانی در داخل کشور خواند و گفت: نگاهی به وضعیت وزارتخانهها در بخشهای مختلف نشان میدهد هر چند در حوزه دفاعی و امنیتی تا حدودی حکمرانی اجرا میشود، اما در حوزههای صنایع غذایی، کشاورزی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان بهطور جد با ضعف حکمرانی روبهرو هستیم./ ایسنا
لزوم توجه به جوانان در حکمرانی
عضو گروه اندیشه سیاسی اسلام در دانشگاه تهران معتقد است: آنچه معترضان بهدنبال آن هستند، جامعهای با حکمرانی جدید و نه ضرورتاً حاکمان جدید است. آنان در حکمرانی جدید خواهان آن هستند که از کوچکترین سطح رفتار شخصیشان شامل پوشش، آرایش و نوع لباس، ادبیات و موسیقی تا آنچه در خانواده، جامعه، مدرسه و سیاست اعمال میشود، با نگاه دیگری توجه شود. محمدرضا اخضریانکاشانی، در مورد تفاوت نقش زنان در اعتراضهای کنونی با گذشته میگوید: مسئله زنان در جریان اخیر که اکنون تاحدودی فروکش کرده، از یک منظر حضور معنادار و از منظر دیگر حضور تبعی است. از این جهت معنادار است که زنان اکنون در جامعه ما پیشران تحولات شناخته میشوند؛ یعنی اگر نگاه آیندهپژوهانه به مسائل داشته باشیم، به تعبیر ادبیاتی قدیم، زنان که معمولاً پردهنشین بودند، اکنون میداندار و وارد عرصه فعالیتهای اجتماعی و کنشگری سیاسی، اجتماعی شدهاند و از این جهت حکمرانی مبتنی بر تحولات روز جامعه و اصلاح آن بسیار معنادار است. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درعین حال بر این باور است که نقش زنان در ماجرای اخیر، یک پدیده تبعی است و زنان تنها پیشران این واقعه نیستند، بلکه به تبع جوان بودنشان در میدان هستند و نه لزوماً زن بودنشان؛ یعنی اینجا فرقی بین پسر و دختر جوان وجود ندارد. گرچه تلاش میشود گفته شود اعتراض زنانه است، اما اینطور نیست و این تلاش جوانانه است.
کاشانی ادامه میدهد: جوانان پسر و دختر در این ماجرا حضور دارند، اما چون یک مسئله برای دختری بهوجود آمده و بهانه حضور در خیابان یک دختر بوده است، دختران در این ناآرامیها بیشتر به چشم میآیند. مسئله زنان در جامعه ما هر روز رنگ و بوی تازهای بهخود میگیرد، اما ماجرای اعتراضهای اخیر به تبع جوان بودن است، نه الزاماً به تبع زن بودن و به این دلیل در حکمرانی باید به جوانان و پاسخ به مطالبات آنان توجه شود./ مهر
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب :
182934
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/1jGDo
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved