• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182756
+
-

سازنده قطار ملی، اتوبوس هم می‌سازد

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

دهم دی‌ماه بود که وزیر کشور، شهردار تهران و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور جلسه‌ای مشترک داشتند تا تکلیف 105واگن قطار شهری تولید داخل مشخص شود. در این جلسه شرکت واگن‌سازی تهران موظف شد تا هرچه سریع‌تر نسبت به ساخت و تحویل این تعداد واگن اقدام کند؛ شرکتی که توانایی‌های بالایی دارد و در این جلسه نیز بر توجه به توانمندی‌های آن در زمینه حتی ساخت اتوبوس هم تأکید شد؛ توانمندی‌ای که نیاز به منابع مالی دارد و در صورت این حمایت می‌تواند در کوتاه‌مدت، بخشی از نیاز فعلی شبکه اتوبوسرانی را رفع کند.
به گزارش همشهری، شهرداری تهران برای خارج کردن اتوبوسرانی پایتخت از شرایط فعلی نیاز فوری به حدود 2هزار دستگاه اتوبوس جدید دارد. در بلندمدت هم به حدود 8هزار اتوبوس جدید نیاز است. این در شرایطی است که برای تامین این تعداد دستگاه اتوبوس چشم شهرداری به دستان چند کارخانه معدود و انگشت‌شمار داخلی یا واردات اتوبوس است که هرکدام مشکلات، موانع و ملاحظات مخصوص به‌خودشان را دارند. در این بین، شرکت واگن‌سازی تهران که به نوعی زیرمجموعه شهرداری فعالیت می‌کند می‌تواند به کمک بیاید و بازی را کاملا به نفع حمل‌ونقل همگانی شهر تغییر دهد؛ هرچند ماموریت و وظیفه اصلی این مجموعه صنعتی تامین و تعمیر ناوگان متروی تهران است. شرکت واگن‌سازی اکنون در حال نهایی کردن آخرین مراحل تست محصول جدید خودش یعنی نخستین قطار ملی در کشور است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم در بازدیدی که چندی پیش از این مجموعه داشت، در جریان امکانات و توانایی‌های شرکت واگن‌سازی‌ از جمله در بحث ساخت اتوبوس قرار گرفت و صحبت‌هایی نیز در این رابطه با مدیران شرکت داشت. با توجه به این موضوع احتمال دارد که در آینده‌ای نزدیک شهرداری تهران با توجه به نیاز شهر و کشور، وارد پروسه ساخت اتوبوس شود.

در انتظار مجوز وزارت صمت
مدیر تولید و مدیر کارخانه واگن‌سازی‌ تهران درباره آمادگی و توانایی این مجموعه تولیدی و صنعتی در تولید اتوبوس و دیگر تجهیزات شهری مورد نیاز به همشهری می‌گوید: «با توجه به زیرساخت‌های کارخانه، توانایی و امکان ساخت انواع بدنه‌های (استراکچر) فلزی از ابعاد کوچک تا ابعاد بسیار بزرگ وجود دارد. همچنین ساخت اتوبوس، مترو باس و خودرو‌های تجاری امکانپذیر است. با وجود این، الآن هیچ‌کدام از این محصولات در کارخانه تولید نمی‌شود.» محمدرضا کمالی‌نژاد با بیان اینکه درحال تلاش و رایزنی هستیم تا بتوانیم در کنار ساخت و اورهال واگن و قطار‌های مترو، دیگر ظرفیت‌های موجود در کارخانه را نیز فعال کنیم، می‌گوید: «کارخانه واگن‌سازی از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود و استفاده از ظرفیت‌ها، نیازمند حمایت مدیران ارشد کشور است.»
 کمالی‌نژاد با تأکید بر اینکه شرکت واگن‌سازی‌ تهران برای ورود به موضوع تولید اتوبوس در کنار حمایت‌های مالی و غیرمالی شهرداری تهران، به اخذ و دریافت یکسری مجوزها نیاز دارد، می‌گوید:«برای ورود به بحث تولید اتوبوس باید مجوز‌های لازم هم از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اخذ شود.» او درباره دیگر ظرفیت‌ها هم می‌گوید: «با توجه به نیاز شهرداری و دستور شهردار محترم تهران در بحث ساخت مخازن زباله ورود کرده‌ایم و کاور‌هایی که قرار است برای مخازن زباله نصب شود در چند مدل به‌صورت نمونه آزمایشی در شرکت واگن‌سازی‌ تهران تولید شده و به مدیران شهرداری تهران ارسال شده است تا برای تولید انبوه مورد بررسی و تأیید نهایی قرار بگیرد.»

تولید اتوبوس در زمان کمتر و با قیمت مناسب‌تر
مرتضی مقدمی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران با تأکید بر امکان و توان این مجموعه در ساخت اتوبوس، از آغاز مذاکره با شرکت‌های سازنده اتوبوس در همین راستا خبر می‌دهد و در توضیح این موضوع به همشهری می‌گوید: «شرکت واگن‌سازی تهران، غیر از محور اصلی فعالیت‌هایش در زمینه تولید و بازسازی واگن‌ها و قطارهای مورد استفاده در خطوط مترو، ظرفیت‌ و توانایی‌های خوبی نیز برای تولید محصولات سنگین فلزی دارد که این ظرفیت می‌تواند در اختیار شهرداری تهران و شهرداری‌های سایر شهرها قرار بگیرد. در مجموع هرجا که مدیریت شهری به سازه‌های فلزی سنگین نیاز داشته باشد، شرکت واگن‌سازی‌ تهران می‌تواند مسئولیت تولید آن را قبول کند.» او با اشاره به اینکه شهرداری تهران بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در حوزه اتوبوس شهری است و تقاضای زیادی در این بخش وجود دارد، می‌گوید: «می‌توان طی یک همکاری و تعامل مشترک، ظرفیت‌های مجموعه شرکت واگن‌سازی تهران و شرکت‌های سازنده اتوبوس را در کنار هم قرار داد تا با یک هم‌افزایی در مدت زمان کمتر و با قیمت مناسب‌تر پاسخگوی نیازهای شهر تهران و دیگر شهرهای کشور در حوزه تامین ناوگان اتوبوسرانی درون‌شهری ‌باشیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید