• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182670
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P1zJw
+
-

فشار به سازمان منابع طبیعی برای برداشت درختان جنگلی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در واکنش به انتقاد کارشناسان مبنی بر مغایرت طرح نشانه‌گذاری درختان با طرح تنفس گفت: به‌دلیل آماده نشدن طرح جایگزین، هیچ درخت سالمی نشانه‌گذاری و قطع نخواهد شد و انجام این عمل تخلف محسوب می‌شود.
به‌گزارش ایسنا، چندی پیش مصوبه‌ای با امضای عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ادارات کل منابع طبیعی استان‌های شمالی با هدف بازگشایی و مرمت جاده‌های جنگلی، مبنی بر جمع‌آوری درختان افتاده در داخل و حریم مسیل‌ها، دستور شناسایی و نشانه‌گذاری درختان ریشه‌کن شده، شکسته و افتاده تجمعی و مزاحم مسیر طرفین جاده‌های جنگلی در شمال کشور ابلاغ شد. این مصوبه انتقادات بسیاری به همراه داشت.
از جمله این منتقدان هادی کیادلیری - دبیر سابق مجمع کنوانسیون تنوع زیستی کشور - است که تأکید می‌کند: هیچ نهادی حق برداشت چوب ندارد و دلایل‌ فنی ارائه شده ازجمله چوب‌های شکسته و افتاده و آمار ۹۰درصدی تأثیرات انسانی در آتش‌جنگل‌ها بی‌اعتبار است چراکه در مناطق منتخب برای نشانه‌گذاری چوب‌ها تاکنون آتش‌سوزی رخ نداده است.
عباسعلی نوبخت در گفت‌وگو با ایسنا درباره چگونگی اجرای طرح برداشت درختان شکسته و افتاده گفت: برخی درختان تحت عنوان درختان شکسته و افتاده هستند که براساس برنامه ششم توسعه تا زمانی که طرح جایگزین یا مدیریت پایدار جنگل‌ برای جنگل‌های شمال آماده نشود، نمی‌توانیم آنها را برداشت و از جنگل خارج کنیم. اما دستگاه‌های نظارتی به این قضیه ورود کردند تا به نوعی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را به‌عنوان ترک فعل زیر سؤال ببرند که این درختان باید با توجه به مسائل تحریم و مسائلی که وجود دارد از عرصه‌های جنگلی خارج شوند.
وی ادامه داد: به‌علت بروز برخی مشکلات، شورای‌عالی جنگل و معاونت امور جنگل سازمان منبع طبیعی و آبخیزداری کشور پس از برگزاری جلسات متعدد اعلام کردند که درختان شکسته و افتاده تنها درصورتی می‌توانند از عرصه‌های جنگلی خارج شوند که خسارتی به طبیعت وارد نکنند. نامه‌ای از سوی سازمان مدیریت بحران مبنی بر وقوع سیل پیرامون درختانی که در مسیر رودخانه‌ها وجود دارند و درختان شکسته و افتاده به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ارسال شد که در آن نامه نیز منظور از درختان در مسیر، درختان سالم و سرپا نیست.
وی تأکید کرد: براساس این طرح تنها درختانی که خطرساز هستند و تعداد محدودی هم دارند و جان مردم را تهدید می‌کنند، یا به نوعی درختانی که از نظر دیرزیستی (عمر کامل یک درخت سالم که به رشد فعال و عادی خود ادامه می‌دهد) به مرحله‌ای رسیده‌اند که در پارک‌ها و اماکنی که مردم برای تفریح و تفرج به عرصه‌های جنگلی کشور می‌روند برای آنان خطر ایجاد می‌کنند، قطع و از جنگل‌ها خارج می‌شوند.
نوبخت درباره تامین نیاز چوب کارخانه‌ها گفت: براساس تصمیمات دولت، مواداولیه و ثانویه مورد نیاز کارخانه‌ها با واردات چوب به همراه تمام مسائل مربوط به قرنطینه در کشور مبدا تامین می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید