• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18266
+
-

308 مدرسه تخریبی در استان

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان : 580 مدرسه در استان نیازمند مقاوم سازی است

عمران
308 مدرسه تخریبی در استان




 فاطمه تاج بخش| زنجان - خبرنگار:

وجود 308 مدرسه تخریبی در زنجان زنگ خطری برای  استان است اما در این بین منابع محدود مالی دولت هم جوابگوی بازسازی این بناها نیست.
وقتی کمی از شهرها فاصله می‌گیریم و به روستاهایی نه چندان دوردست می‌رسیم، کانکس‌هایی را می‌بینیم که محل تحصیل دانش‌آموزان است. «درسجین» یکی از روستاهای گردشگری ابهر است. در بدو ورود،  مدرسه کانکسی آن در چهره سنتی و تاریخی روستا به چشم می آید.
مهاجرت از روستا به شهر به بهانه اشتغال و پیشرفت، جمعیت برخی روستاها را کاهش داده و به دلیل کم شدن تعداد دانش‌آموزان، استقرار کانکس به جای ساخت مدرسه را به‌صرفه‌تر کرده است اما با رونق گردشگری روستایی همچون درسجین مهاجرت معکوس به آن و نیاز به ساخت مدرسه دور از ذهن نیست.

این در حالی است که وجود مدارس کانکسی تنها به این روستا محدود نمی‌شود و به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان 54 کلاس و فضای آموزشی کانکسی در استان مستقر است که 18 مورد آن فضاهای الحاقی به مدارس موجود محسوب می‌شود. «یعقوبعلی عبادی» ضمن تأکید بر نیازسنجی ساخت مدارس عنوان می‌کند: استقرار مدارس کانکسی تحت تأثیر عوامل مختلفی است،  در برخی روستاها مدارس قبلی تخریبی بوده و قابل استفاده نیست و در برخی مدارس هم تعداد دانش‌آموزان کمتر از آن است که نیاز به صرف هزینه برای ساخت مدرسه باشد.


ساخت مدارس

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان نیز با اشاره به این‌که ساخت مدارس در همه روستاها با توجه به تعداد کم دانش‌آموزان به صرفه و صلاح دولت نیست، می‌گوید: با این وجود امسال برای ساماندهی مدارس کانکسی در مناطقی که نیاز به ساخت مدرسه باشد، اعتبارات ملی در نظر گرفته می‌شود. «جهانگیر صفری»می افزاید: در این بین وجود مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی ذهن خیلی‌ها را به این مشغول می‌کند که این فضاها در زمان زلزله مثل بمب ساعتی عمل کرده و برای دانش‌آموزانی که در آن‌ها درس می‌خوانند خطرآفرین است.


16 درصد مدارس استان تخریبی است

عبادی میزان مدارس تخریبی موجود در استان زنجان را 16 درصد و مدارس نیازمند به مقاوم‌سازی را 27 درصد عنوان می کند و می‌افزاید: تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان به دلیل کمبود فضای آموزشی در این مدارس درس می‌خوانند.
وی با بیان این‌که نیازمند ساخت فضاهای جدید در استان هستیم، اظهار می‌کند: اولویت مدارس نیازمند بازسازی و نوسازی تعیین و معرفی می‌شود و نوسازی مدارس به ترتیب اولویت اقدامات لازم را برای تأمین فضاهای آموزشی استاندارد انجام می‌دهد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری زنجان را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان می‌کند و می‌افزاید: از طریق کمک‌های خیران و اعتبارات دولتی ساخت‌وساز فضاهای آموزشی در این مناطق پیش‌بینی شده است.

«محمدحسین صفری» فعالیت در حوزه آموزشی را راهکاری برای جبران کمبودها با توجه به منابع مالی محدود دولتی خوانده و ادامه می‌دهد: شرکت‌های تعاونی و خدماتی و همین طور مدارس غیردولتی با ایجاد فضاهای ورزشی، رفاهی و یا تجاری در کنار فضاهای آموزشی می‌توانند در این امر مشارکت کنند.

وی معتقد است : در حال حاضر استاندارد فضاهای آموزشی با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و اعتبارات عمرانی جوابگوی نیازها نیست، اما از ظرفیت قانون برای تغییر کاربری و جبران نیازها استفاده می‌شود. صفری ادامه می‌دهد: اداره کل نوسازی مدارس از سال ۸۵ تا ۸۷ برای تمام فضاهای آموزشی شناسنامه فنی صادر و با توجه به معیارها و آیین نامه‌های ملی  ساختمان ها را به دسته‌های مستحکم، نیاز به مقاوم سازی و تخریبی تقسیم بندی کرد.
این مسئول تعداد فضاهای آموزشی در این بازه زمانی را  هزار و ۵۷۱ باب برشمرد و گفت از این تعداد ۵۱۲ مورد مستحکم بودند و ۴۴۷ باب مدرسه تخریبی و ۶۱۲ مدرسه نیز نیازمند مقاوم سازی شناسایی شد.


آمار مدارس تخریبی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان ادامه می‌دهد: از آن زمان تا کنون با تخریب و بازسازی ۱۳۹ باب مدرسه تعداد فضاهای تخریبی به ۳۰۸ مورد رسیده و درصد وجود مدارس تخریبی از 5/28 به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته است. وی با اشاره به این‌که ۳۲ مدرسه نیز مقاوم سازی شده است، بیان می‌کند: در حال حاضر تعداد مدارس نیازمند مقاوم سازی نیز به ۵۸۰ باب رسیده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۶۸۳ باب فضای آموزشی از استحکام کافی برخوردار است.
صفری در ادامه به وجود ۴۹ فضای آموزشی در دست ساخت اشاره می کند و می افزاید: تعداد پروژه‌های استانی ۴۵ مورد است که ۲۶ مورد فعال و ۱۹ مورد آن به دلیل کمبود اعتبارات غیرفعال است.

این مسئول با تقدیر از  پشتیبانی خیران در مدرسه سازی و مدرسه یاری اظهار می کند: خیران ۳۰ درصد هزینه‌های ساخت مدارس آموزش و پرورش را تقبل می‌کنند و امسال نیز تعهدات و حضور آن‌ها در این عرصه چشمگیر بود.
صفوی ادامه می‌دهد: اعتبارات استانی برای ساخت مدارس ۳۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که ۴۲ درصد آن تخصیص یافته و برای تکمیل پروژه‌های خیران نیز اخیراً 2 میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ابلاغ کردند. وی اظهار می کند: تعهدات دولت به اندازه خیران خواهد بود و ۵۰ درصد هزینه‌ها را تقبل می‌کند.


 اولیا و دانش‌آموزان نگران نباشند

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان معتقد است: در شرایط عادی هیچ مشکلی برای مدارس تخریبی وجود ندارد و اولیای دانش آموزان نگران نباشند، اما مدارس غیرمقاوم در هنگام زلزله احتمال خطر دارند که موارد حاد برای تخریب و بازسازی اعلام شده‌اند. «محمدحسین صفری» با اشاره به این‌که مدرسه خیری توفیق با زیر بنای 4 هزار متر مربع در حال ساخت است بیان می کند: با توجه به فضاهای پیش‌بینی شده و معماری فاخر، این مدرسه به آموزشگاهی ماندگار در کشور تبدیل می‌شود و تا مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد. وی ساخت مدارس در شهرک های اقماری برای جبران کمبودها را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرده و می‌افزاید: فاز دوم حیات طیبه پونک نیز تا سال تحصیلی جدید تحویل داده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید