• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182585
+
-

حضور بی‌ضابطه مردم، بلای جان «سرخه‌حصار»

معاون اداره پارک ملی سرخه‌حصار ضمن ارائه توضیحاتی درباره این منطقه گفت: ۹۰درصد مشکلات پارک ملی سرخه‌حصار مربوط به حضور بی‌ضابطه مردم داخل مناطق پارک است.مهدی مهدوی‌‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به‌دلیل نزدیکی پایتخت به پارک ملی سرخه‌حصار، بسیار راحت می‌توان ماشین را پارک کرد و با طی‌کردن مسافتی در عرض 5 دقیقه وارد پارک ملی شد. این یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که محیط‌بانان ما با آن درگیر هستند.
به‌گفته او، پارک‌های ملی زیستگاه حیات‌وحش هستند و انسان در پارک ملی جایی ندارد تا به‌عنوان تفرجگاه آن را انتخاب کند.معاون اداره پارک ملی سرخه‌حصار افزود: داخل بوستان‌های ‌شهری امکانات لازم برای تفریح انسان تعبیه شده ‌و در پارک‌های ملی چنین امکاناتی وجود ندارد. در نتیجه این موضوع نیازمند توجه ویژه گردشگران و طبیعت‌گردان است که مطالعات و سطح آگاهی خود را نسبت به پارک‌های ملی بالا ببرند و در کنار مأموران حراست از این مناطق باشند، نه اینکه کار آنها را زیاد کنند و مشکلات بیشتری برایشان به‌وجود آورند.معاون اداره پارک ملی سرخه‌حصار درباره اعتبارات اختصاص داده شده برای اقدامات اجرایی داخل این پارک ملی گفت: برای تمام لوله‌کشی‌ها، احداث آبشخورها و نظافت آنها اعتبارات لازم داده می‌شود. اما متأسفانه آنقدر تخریب ناشی از حضور بی‌ضابطه گردشگران در این منطقه زیاد است که این اعتبار پاسخگو نیست. همکاران ما داخل مناطق ضابط خاص قضایی هستند. اما ضابط بودن به‌تنهایی نمی‌تواند برای جلوگیری از تخریب‌ها کافی باشد.
به‌گفته این مقام پارک ملی سرخه‌حصار، براساس قوانین جاری در پارک ملی، هرگونه ورود بدون اخذ مجوز در محدوده پارک ملی ممنوع است، ولی متأسفانه این دیدگاه در جامعه ما گسترش پیدا نکرده تا مردم تفاوت بین پارک ملی و پارک‌های معمولی جهت تفریح و تفرج را متوجه شوند. در پارک ملی باید شرایط و سیستم اکولوژی منطقه حفظ شود و هدف ما در پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار نیز حفظ گونه‌های طبیعی، حیات‌وحش و پوشش گیاهی منطقه جهت تامین غذای مورد نیاز حیات‌وحش است.
پارک ملی سرخه‌حصار از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده جهان است که در گذشته قرق بوده و بدین جهت توجه ویژه‌ای بر آن بوده است اما از سال۶۱ به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست ارتقا پیدا کرده است.
سرخه‌حصار دارای پوشش گیاهی غنی، گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوع و ارزشمندی است. پوشش گیاهی این مناطق عموما مرتعی است. گیاهان آن از خانواده گندمیان هستند. همچنین گونه‌های بادام وحشی، بنه، سروهای درخت و درختچه‌ای نیز وجود دارد.
گونه‌های غالب در پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار قوچ و میش البرزی، گوسفند ارمنی، کل و بز، آهو بومی منطقه، گرگ، کفتار، روباه، شغال، گربه پالاس، انواع پرندگان شکاری، پرندگان مهاجر مانند بالابان و عقاب طلایی - یکی از گونه‌های اصلی منطقه - هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید