• جمعه 7 دی 1403
  • الْجُمْعَة 25 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 27
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182529
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Vm7lW
+
-

سهم‌خواهی از مدرنیته

خبر: اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفته است: به اعتقاد نمایشگاه‌داران، چنانچه قرار است خودرو در بورس کالا به فروش برسد، اتحادیه باید در روند عرضه خودرو در بورس کالا و حتی قیمت‌گذاری و توزیع، سهم و نقشی را ایفا کند و چنانچه دولت درنظر دارد به‌طور مستمر خودرو در بورس کالا عرضه و به فروش برسد بورس هم باید زیرنظر اتحادیه فعالیت کند.
  نقد: دلالی و واسطه‌گری یکی از اجزای جدانشدنی بازار است و در ایران به‌خصوص در حوزه ملک و خودرو، به‌شدت مشهود و پربازده است. این صنف به‌دلیل نقشی که در کارشناسی معامله و تغییر قواعد تأمین مالی و شرایط معامله متناسب با خواست طرفین معامله دارد، به‌وجود آماده است و به فراخور شرایط اقتصاد می‌تواند بقای فعالیت خود را حفظ کند؛ مثلاً در شرایطی که قیمت خودرو با رشد شدید مواجه می‌شود، برخی نمایشگاه‌داران با خرید نقدی خودرو از فروشنده و فروش سلف یا اقساطی آن به خریداران با احتساب بهره و البته گرو نگه‌داشتن سند، معامله را جوش می‌دهند و حق‌الزحمه و بازده سرمایه خود را تضمین می‌کنند. حالا اما، بنا به اقتضائات اقتصاد و بازار، فروش خودروهای صفرکیلومتر در فرایند رقابتی با مکانیسم حراج بورس کالا انجام می‌شود و صنف نمایشگاه‌داران ضمن اینکه به‌دنبال سهمی از این معاملات و نقش‌آفرینی در فرایند قیمت‌گذاری، توزیع و... هستند، نظارت بر بورس را نیز مطالبه می‌کنند. فارغ از عملکرد صنف نمایشگاه‌داران خودرو و نقش آنها در تنش‌های فعلی بازار، چرا باید یک صنف به‌واسطه سهمی که به فراخور زمان از بازار کسب کرده است، مقابل ابزارهای نوین بایستد و به‌دنبال سهم‌خواهی یا برگشت به شیوه‌های سنتی باشد آن‌ هم در شرایطی که این صنف پیش ‌از این نیز به‌صورت آشکار در فرایند فروش خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل نقش‌آفرین نبوده ‌است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید