• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182481
+
-

آموزش کارآفرینی از کودکی

مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری دانش‌آموزی که ثبت‌نام آن تا 30دی‌ماه ادامه دارد، فضایی برای آموزش تیم‌سازی و ترویج فرهنگ کارآفرینی به‌ویژه در حوزه فناوری از کودکی است

فناوری
آموزش کارآفرینی از کودکی

عماد‌الدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

در حالی فرایند مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری دانش‌آموزی در حال اجراست که تاکنون 13دوره آن در شهر جهانی یزد برگزار شده است. امسال هم چهاردهمین دوره این مسابقات با همکاری پارک علم و فناوری یزد، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و استانداری یزد، میزبان کودکان و نوجوانان سراسر کشور است. از آنجا که فرهنگسازی‌ در همه حوزه‌ها ازجمله کارآفرینی فناورانه از کودکی نتیجه مثبتی در آینده جامعه و کشور دارد، هدف این مسابقات هم تیم‌سازی، آموزش‌های نوآورانه و پرورش قابلیت‌های دانش‌آموزان در حوزه فناوری است. این مسابقات در رشته‌های متنوعی ازجمله روباتیک، برنامه‌نویسی و هوافضا برگزار می‌شود. در کنار آن، رشته‌های دیگری چون سواد مالی، قصه‌گویی، ایده‌پردازی، بازی‌های فکری، شیمی، زیست‌شناسی و بسیاری دیگر پذیرای علاقه‌مندان است که جزئیات آنها در سایت مسابقات به آدرس siccup.ir قابل مشاهده است.

فرهنگسازی از کودکی
سیدامین درخشان که مسئول دبیرخانه «مسابقات‌ ملی ابتکارات و نوآوری دانش‌آموزی» است در گفت‌وگو با همشهری معتقد است: اگر در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و ترویج آن بین دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها بخواهیم کاری در سطح جامعه انجام بدهیم، باید از حوزه دانش‌آموزی شروع کنیم.  درخشان با اشاره به موضوع فرهنگسازی‌ از دوران دانش‌آموزی تأکید می‌کند که در این وضعیت خودبه‌خود خانواده هم درگیر آن می‌شود و فعالیت در هر حوزه‌ای تبدیل به فرهنگ می‌شود. او همچنین یادآوری می‌کند که مشکلی که در پارک علم و فناوری داشتیم این بود که بخش قابل توجهی از تیم‌های فارغ‌التحصیل دانشگاهی که در مراکز رشد حضور پیدا می‌کردند و تبدیل به شرکت می‌شدند، توان لازم برای کار تیمی، ارتباطات جمعی و مهارت‌های نرم کارآفرینی نداشتند. به ‌گفته درخشان این موضوع باعث می‌شد که به‌رغم وجود یک ایده خوب این تیم‌ها قوام خوبی نداشته باشند و این در حالی بود که گروه‌هایی دیده می‌شدند که تیم‌سازی‌ خوبی کرده‌اند، اما ایده آنها به لحاظ سطح فناوری چندان قابل توجه نیست، اما کسب‌وکار آنها از قوام و ماندگاری بیشتری برخوردار بود.

همه جایزه می‌گیرند
مسئول دبیرخانه مسابقات در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اینکه این مسابقات از جنس «آموزش» و نه «قهرمانی» است، توانایی‌های مختلفی را در دانش‌آموزان پرورش می‌دهد. به‌گفته سیدامین درخشان «همه شرکت‌کنندگان که جسارت حضور در رویدادی را داشته‌اند که فراتر از آموزش‌های رایج مدرسه است، هدایایی به رسم یادبود دریافت می‌کنند.» او همچنین به وبینارهایی که در سایت مسابقات برگزار می‌شود، اشاره و یادآوری می‌کند که شرکت‌کنندگان پس از حضور در این وبینارها می‌توانند تصمیم بگیرند که در مسابقات شرکت کنند یا فقط از فیلم‌های آموزشی بهره ببرند.

تقویم مسابقات
فرایند این مسابقات اگرچه از آبان‌ماه آغاز شده، اما ثبت‌نام نهایی تا 30دی‌ماه تمدید شده است. شرکت‌کنندگان، آثار اولیه خود را می‌توانند از اول بهمن تا 16بهمن به‌صورت مجازی ارسال کنند و داوری مرحله اول از 16بهمن تا 22بهمن طول می‌کشد. پس از آن برگزاری مرحله دوم مسابقات که به‌صورت حضوری است در روزهای 4 و 5 اسفند برگزار می‌شود و در روز پایانی که همان پنجم اسفند است، مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برگزیده برگزار می‌شود.

رشته‌های متنوع مسابقات
این مسابقات‌ میزبان دانش‌آموزان اول و دوم ابتدایی و اول و دوم متوســـطه است. هر گروه از دانش‌آموزان هم امکان حضور در رشته‌هایی خاص دارند؛ دانش‌آموزان اول ابتدایی می‌توانند در رشته‌های مهارت و خلاقیت، پارک نوری که مربوط به رشته روباتیک است، برنامه‌نویسی اسکرچ و روبات آتش‌نشان شرکت کنند. همچنین دانش‌آموزان دوم ابتدایی امکان حضور در رشته‌هایی ازجمله روبات فوتبالیست، روبات جنگجو و برنامه‌نویسی اسکرچ را دارند. دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه با حضور در رشته‌های هوافضا (موشک آبی)، سواد مالی و زیست‌شناسی می‌توانند توانمندی‌های خود را محک بزنند. دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه اما امکان حضور در رشته‌های متنوع‌تری را دارند. این رشته‌ها شامل هوافضا(موشک آبی)، مکعب روبیک، لیوان چینی، قصه‌گویی، فرهنگ ترافیک، شیمی، زیست‌شناسی، روبات رالی، تئاتر صحنه‌ای، برنامه‌نویسی پایتون و ایده‌پردازی است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید