• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18248
+
-

روستاهای بی دفاع در برابر سیل

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تکاب: تنها 22 درصد از مساکن روستایی تکاب مقاوم سازی شده اند

روستا
روستاهای بی دفاع در برابر سیل



نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:

مقاوم سازی مسکن‌های روستایی همواره از طرف دولت‌ها به عنوان یکی از مهم ترین اهداف معرفی می‌شود اما با بروز حوادث غیر مترقبه شاهد تخریب و بروز خسارت‌های زیادی در روستاهای آذربایجان‌غربی هستیم. با توجه به کوهستانی بودن منطقه آذربایجان غربی و شهرهایی چون تکاب لزوم مقاوم سازی خانه‌های روستایی بیشتر نمایان می‌شود. در بارش‌های سیل آسای بهاری استان تکاب از‌جمله شهرهایی بود که بیشتر از سایر شهرستان‌ها دچار خسارت شد. ایستگاه باران سنجی روستای «دورباش» تکاب، میزان بارش باران در مدت 2ساعت در این روستا را 6/29 میلی متر ثبت کرده که در سطح استان کم سابقه بوده است. طبق گزارشات و عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی، روستای « سبیل » از توابع بخش مرکزی این شهرستان بیشترین خسارات را متحمل شده و جاری شدن سیل باعث تخریب 20 واحد مسکونی این روستا شده است. 


خسارات سیل

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران تکاب می‌گوید: جاری شدن سیل در شهرستان تکاب علاوه بر تخریب قسمتی از برخی منازل روستایی این شهرستان، زمین‌های کشاورزی، مزارع، چمن‌زارها و اماکن دامی این شهرستان و به ویژه روستای «سبیل » را تخریب کرده و خسارت‌های زیادی را به بار آورده است.
«حبیب الله شیوخی» با بیان اینکه نیروهای امدادی و دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان بلافاصله به روستای سبیل تکاب اعزام شده و به روستاییان سیل‌زده امدادرسانی کردند، ادامه می‌دهد: این سیل به اندازه ای شدید بود که علاوه بر وارد کردن خسارت به منازل و زمین‌های کشاورزی، 2 خودروی سواری که جلو در منزل مسکونی روستاییان پارک شده بود را با خود برده و در داخل کانال آب واژگون کرد.
وی درباره میزان خسارات وارد شده، اظهار می‌کند: کارشناسان ادارات تکاب در حال بررسی میزان خسارت‌های وارد شده به ساکنان، کشاورزان و دامداران هستند و اکنون نمی‌توان میزان خسارت‌های وارده شده را اعلام کرد.


مقاوم سازی

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تکاب‌ نیز می‌گوید: پس از بروز سیل در این شهرستان به همراه کارشناسان این بنیاد، ماموران سازمان آتش نشانی، مدیریت بحران ، هلال احمر و سپاه در محل حاضر شده و از نزدیک شاهد خسارات وارد شده بودیم.
«محمد فرجی» ادامه می‌دهد: متاسفانه برخی از اخبار و عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی خبر از تخریب منازل مسکونی می‌دهند که در نتیجه بازدید‌های انجام شده می‌توان گفت این اخبار صحیح نیستند چراکه این عکس‌ها مربوط به منازل مسکونی نبوده و تنها قسمتی از برخی اماکن دامی، کاه دان و پارکینگ‌های منازل مسکونی دچار آب گرفتگی شده بودند.وی با بیان اینکه در نتیجه بروز سیل، آب وارد برخی از اماکن شده بود، اظهار می‌کند: این اماکن که در نتیجه بروز سیل دچار آبگرفتگی شده بودند، هیچکدام مقاوم سازی نشده بودند و با مصالح روستایی از جمله کاه گل ساخته شده بودند و با توجه به شدت بارش‌ها و سیل تخریب شدند.مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تکاب با اشاره به لزوم مقاوم سازی منازل روستایی برای جلوگیری از بروز خسارت در هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه، تصریح می‌کند: 7 هزار و 521 واحد مسکونی روستایی در تکاب وجود دارد که تنها 1641 واحد از این مساکن و یا به عبارتی 22 درصد از مساکن روستایی تکاب مقاوم سازی شده اند.


مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی
 ‌
فرجی درباره برنامه‌های دولت برای مقاوم سازی مساکن روستایی، تصریح می‌کند: با توجه به افق جامعه روستایی دولت برای سال 1405 مقاوم سازی 70 درصد از مساکن روستایی کشور و به عبارتی 200 هزار واحد مسکونی روستایی در هر سال را در برنامه‌های خود قرار داده است که متاسفانه با توجه به مشکلات موجود، نیل به این هدف با تاخیر انجام خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: برای تحقق این هدف پای کار بودن روستاییان و همکاری بانک‌ها با بنیاد مسکن الزامی است و متاسفانه با وجود تبلیغات گسترده انجام شده، روستاییان استقبال خوبی از طرح مقاوم سازی مساکن خود نداشته اند.


مکث

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تکاب توضیح می‌دهد: در تکاب تعداد زیادی از روستاییان برای مقاوم سازی خانه‌های خود ثبت نام کرده بودند اما به دلیل وجود مشکلات بانکی از ثبت نام خود انصراف داده و نسبت به مقاوم سازی منازل خود اقدام نکردند.
 «محمد فرجی» با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، ابراز می‌کند: تنها مشکل موجود برای دریافت تسهیلات مشکل ضمانت است که بیشتر روستاییان به دلیل نبود ضامن از دریافت تسهیلات انصراف می‌دهند و از طرفی با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، میزان تسهیلات پرداختی کم بوده و کفاف هزینه‌های ساخت و مقاوم سازی مسکن را نمی‌دهد.
وی درباره ضمانت بانکی می‌افزاید: با تصویب مصوبه دولت مبنی بر قبول سفته زنجیره ای به جای ضمانت توسط بانک‌های عامل که به امضای معاون اول رئیس جمهور نیز رسیده است، در بیشتر استان‌ها این مشکل رفع شده است اما بانک‌های آذربایجان غربی زیر بار قبول سفته بانکی نمی‌روند که طی جلسات متعدد با فرمانداری شهرستان تکاب و بانک‌ها قول‌هایی مبنی بر حل مشکل ضمانت بانکی داده شده است. 
امیدواریم هرچه سریعتر این مشکل حل شود چراکه با توجه به افزایش حوادث غیر مترقبه، مقاوم بودن ساختمان‌های بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید