• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18216
+
-

یک سال با بازرس ویژه، رابرت مولر

یک سال با بازرس ویژه، رابرت مولر

یک سال از زمانی که رابرت اس.‌مولر سوم، به‌عنوان مأمور ویژه دادستانی، مسئولیت تحقیق قضایی درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال2016 ایالات متحده را بر عهده گرفت می‌گذرد. از آن زمان، او کار خود را از هر لحاظ با حرفه‌ای‌گری، صداقت و کارآمدی چشمگیری پیش برده است.
البته پرزیدنت ترامپ چنین نظری ندارد. وی بارها به شکل ناشایست و به دلایلی بی‌مبناواساس، علیه به‌اصطلاح «شکار جادوگر» و مچ‌‌گیری علیه خودش، به رجزخوانی پرداخته است. ابراز ناراحتی او این برداشت را ایجاد می‌کند که چیزی برای پنهان‌کردن دارد. همین نکته را می‌توان درباره تشویق‌کنندگان ترامپ در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده مطرح کرد و به همین دلیل اخیرا مایک پنس ـ معاون رئیس‌جمهور ـ با لحنی غیرقابل‌قبول و تأسف‌بار، از آقای مولر خواست «این بازی را تمام کند».

در واقع در طول این یک سال، مولر دفاعیه‌ها و کیفرخواست‌هایی را له یا علیه 19فرد و 3شرکت آماده کرده است که نام برخی چهره‌های شاخص اطراف ترامپ از جمله پاول مانافورت (مدیر سابق کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهور) و مایکل فلین (مشاور امنیت ملی سابق ترامپ) هم در میان آنها به چشم می‌خورد. مولر همچنین کیفرخواستی را علیه یک شرکت روس تنظیم کرده که شرح می‌دهد چگونه روسیه کوشیده بر انتخابات سال2016 تأثیر بگذارد. رابرت مولر کار خود را طی این مدت، بدون درز اطلاعات یا نمایش، پیش برده است؛ آن هم درحالی‌که ترامپ و متحدانش بی‌وقفه او و انگیزه‌هایش را آماج حمله قرار داده‌اند. هیچ نشانه‌ای در دست نیست که نشان دهد مولر از حدود اختیارات خود و چارچوب رفتاری دادستانی، عبور کرده باشد. راد جی.روزنستاین ـ قائم‌مقام دادستان کل ـ به بازرس مولر دستور داده که درباره مداخله روسیه در انتخابات سال2016 و هر موضوعی که در این زمینه رخ داده یا ممکن است رخ دهد تحقیق کند. منطقی‌است که مولر روابط پیش از انتخابات مانافورت با روسیه و همچنین تلاش‌های احتمالی رئیس‌جمهور را پس از انتخابات برای متزلزل‌کردن روند تحقیق، بررسی کند. هر دادستان خوبی این موضوعات را بررسی می‌کند.

در آغاز کار، قانون‌گذاران جمهوریخواه، انتخاب رابرت مولر را می‌ستودند و بر شهرت وی در صداقت‌، تاکید داشتند اما حالا که ترامپ، استراتژی بی‌اعتبارکردن روند تحقیق را در پیش گرفته است، بیشتر قانون‌گذاران جمهوریخواه، همان‌طور که در عصر زمامداری ترامپ انتظار می‌رود، به لحاظ شهامت اخلاقی نزول کرده و نسبتا ساکت شده‌اند. نتایج نظرسنجی‌ها همچنان از حمایت عمومی از تحقیقات مولر حکایت دارد؛ هرچند حملات ترامپ تأثیر خود را بر جمهوریخواهان گذاشته است.

مولر استحقاق آن را دارد که از سوی جمهوریخواهان کنگره حمایت شود؛ هم حمایت لفظی و هم قانونی. جمهوریخواهان هم باید مشخص کنند که وی وقت لازم را برای کامل‌کردن تحقیقاتش در اختیار دارد یا نه؛ زمانی که کنث استار ـ مأمور مستقل دادستانی ـ حدود 5سال درباره پرزیدنت بیل‌کلینتون مشغول تحقیق بود (آن هم تحقیقی که نه پیچیده بود و نه تا این حد مهم) جمهوریخواهان هیچ اعتراضی نداشتند. مردم آمریکا از این حق برخوردارند که درباره مداخله کرملین در انتخابات سال2016 ریاست‌جمهوری، نحوه واکنش مقامات به این مداخله و همکاری احتمالی آنان [با روسیه] آگاه شوند.

البته اراده لازم برای دفاع از مولر در برخی قانون‌گذاران وجود دارد؛ کمیته دوحزبی قضایی سنا لایحه‌ای را تصویب کرده است که از مولر در برابر پایان بی‌موقع ماموریتش حمایت می‌کند. تاکنون رهبران سنا و مجلس نمایندگان تمایلی به رای‌گیری درباره این لایحه از خود نشان نداده‌اند. این بلاتکلیفی موجب شده است که قانون‌گذاران در پی گزینه‌های دیگری برای تصویب این لایحه باشند؛ ازجمله این شرط که آقای مولر درباره یافته‌هایش، فارغ از پیامدهایی که دارند به عموم گزارش دهد. این کار گرچه پایین‌‌تر از حد انتظار است، باز بهتر از آن است که اقدامی صورت نگیرد.

منبع: واشنگتن‌پست، 14می2018

این خبر را به اشتراک بگذارید