• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182129
+
-

آبرسانی به10هزار روستا

آبرسانی به روستاها با پیشرفت 30درصدی در جریان است؛ سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان بیشترین سهم را دارند

گزارش1
آبرسانی به10هزار روستا

سیده زهرا عباسی- خبرنگار

جهاد آبرسانی به روستاهای محروم، یک ماه دیگر به یک‌سالگی می‌رسد. پروژه عظیم محرومیت‌زدایی وزارت نیرو با هدف آبرسانی به ۱۰هزار روستا و با سرمایه‌گذاری ۱۹هزار میلیارد تومانی از سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان محروم‌ترین استان ایران آغاز شد؛ حالا خبر می‌رسد که با پیشرفت 30درصدی همراه است. میثم جعفرزاده، رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو تأکید می‌کند ۲۵درصد از ۷۱۳۸روستایی که در فاز اول طرح جهاد آبرسانی قرار دارند، مربوط به سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان است. از کل روستاهای زیرمجموعه طرح تاکنون 1500روستای کشور از نعمت آب آشامیدنی پایدار و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند. قرار است تا پایان سال زمینه تکمیل آبرسانی به 1000روستای دیگر نیز فراهم شود. این طرح در قالب 2فاز اجرا می‌شود که با اجرای آن شاخص دسترسی روستاها به آب آشامیدنی پایدار به 95درصد خواهد رسید.

سیستان و بلوچستان، نقطه شروع

سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان محروم‌ترین استان 25شهر و 1500روستای دارای تنش آبی دارد. با توجه به محرومیت این استان ‌ نقطه شروع طرح جهاد آبرسانی بود. به‌گفته مدیرعامل آبفای سیستان‌وبلوچستان، شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی استان به آب آشامیدنی 71.65درصد است که با جهاد آبرسانی با حدود 12درصد افزایش به 83.5درصد خواهد رسید. علیرضا قاسمی به همشهری می‌گوید: این طرح 554هزار نفر از جمعیت 1.480.000نفری روستاهای سیستان‌وبلوچستان یعنی حدود 35درصد را تحت‌پوشش قرار می‌دهد، اما مهم‌تر از آن جریان آب آشامیدنی هزار روستای دارای تنش‌ آبی را 24ساعته و پایدار می‌کند. به‌گفته وی 1751روستا در هیرمند، نیمروز، زابل، زهک، هامون، زاهدان، خاش، تفتان، میلک، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، نیک‌شهر، قصرقند، لاشار، دلگان، چابهار کنارک و دشتیاری تحت پوشش این طرح قرار دارند.

گیلان، جایگاه دوم در جهاد آبرسانی
۶۲۶ روستا در گیلان با تنش آبی مواجه و حدود ۸۶ روستا فاقد آب آشامیدنی هستند. در این شرایط گیلان رتبه دوم را در طرح جهاد آبرسانی به روستاهای محروم دارد و طبق اعلام مسئولان استانی، طرح جهاد آبرسانی در 711روستای آن با اعتبار بیش از 1800میلیارد تومان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در حال اجراست. با آبرسانی به این روستاها شاخص بهره‌مندی آب آشامیدنی روستایی گیلان به حدود 95درصد ارتقا خواهد یافت. عملیات اجرایی طرح جهاد آبرسانی در گیلان شامل حفر 11حلقه چاه، بهسازی 11دهنه چشمه، احداث 78باب مخزن، 86واحد ایستگاه پمپاژ و اجرای 2100کیلومتر لوله‌گذاری خط انتقال است. قرار است تا پایان سال به ۲۰۰روستای دارای تنش و ۱۴روستای فاقد آب آشامیدنی در گیلان آبرسانی شود.

آبرسانی به نقاط دورافتاده کرمان
کرمان بعد از سیستان‌وبلوچستان محروم‌ترین استان ایران است، اما در طرح جهاد آبرسانی در جایگاه سوم قرار دارد. از مجموع روستاهای این استان، 900روستا با تنش آبی مواجه هستند که از این تعداد، 669روستای دورافتاده در طرح محرومیت‌زدایی و جهاد آبرسانی قرار گرفته‌اند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان در این‌باره می‌گوید: این طرح با همکاری قرارگاه آبرسانی امام حسن مجتبی(ع) در مجموع با اعتباری به ارزش 1160میلیارد تومان طی ۳۰ماه تامین می‌شود. علیرضا عبدیان با بیان اینکه پروژه آبرسانی امام حسن مجتبی(ع) از اردیبهشت امسال آغاز به‌کار کرده است، می‌افزاید: این طرح بیش از ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به‌گفته وی، تاکنون ۸۰کیلومتر خط انتقال، ۱۴۵کیلومتر شبکه توزیع، هفت باب مخزن با 1400مترمکعب ظرفیت و حفاری ۱۱حلقه چاه انجام شده است.

پیشرفت بیش از 10درصدی در گلستان
طرح جهاد آبرسانی در گلستان به‌عنوان یکی از 4استان اصلی تحت پوشش در ۴۳۲ روستا با جمعیت ۳۷۰ هزار نفر اجرا می‌شود. این طرح به‌گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان، در قالب حفر و تجهیز ۳۰چاه، ایجاد خط انتقال و شبکه توزیع به طول 1291کیلومتر، ایجاد ۷۲مخزن با ظرفیت ۲۲هزارمترمکعب و ساخت ۱۰ایستگاه پمپاژ و با 6150میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد. ایرج حیدریان پیشرفت فیزیکی این طرح را بالای 10درصد عنوان می‌کند. همچنین علی ملک شاهکوهی، فرمانده سپاه نینوای گلستان توضیح می‌دهد که طرح آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی با همت بسیج سازندگی استان، قرارگاه خاتم و مسئولان استان انجام می‌شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید