• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182132
+
-

افزایش صید از دریای خزر

با گذشت 3ماه از فصل صید در دریای شمال، صیادان دست پر از دریا باز می‌گردند

گزارش2
افزایش صید از دریای خزر

12هزار صیاد در گیلان، مازندران و گلستان از 22مهر کار خود را به شیوه صید پره (صید با تور) آغاز کرده‌اند. به گزارش همشهری، فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر معمولا از ۲۰ مهر آغاز می‌شود تا ۲۰ فرودین سال بعد ادامه دارد و آمار نشان می‌دهد صید ماهیان استخوانی از شروع فصل صید تا‌کنون نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
مدیرکل شیلات گیلان در این‌باره می‌گوید: 4هزار صیاد گیلانی، ۷۳۳ تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند که نسبت به سال قبل در این زمان رشد ۱۱ درصدی دارد. صیادان گیلان از آغاز فصل صید تاکنون پس از طی 3دوره کاهش ۴۵، ۲۴ و۲۷ درصدی رونق صید را در سفره‌های خود تجربه کردند.
کورش خلیلی اضافه می‌کند: با شروع فصل صید امسال ۴۶ پره صیادی گیلان از آستارا تا چابکسر موفق شدند این میزان انواع ماهیان استخوانی را صید کنند.
۴۸۲ تن کفال معادل ۶۵ درصد، ۲۳۶ تن سفید، ۳۲ درصد و ۱۵ تن سایر گونه‌ها معادل3درصد، صید شده است. ارزش ناخالص این میزان صید را برای کل پره‌های صیادی ۱۱۷ میلیارد تومان عنوان شده است.
گیلان از کانون‌های صیادی در شمال کشور است که4هزار صیاد در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره در ۳۰۰ کیلومتر آب‌های ساحلی استان به صید ماهی می‌پردازند.

پیش‌بینی 3هزار تن صید در مازندران
در مازندران هم سالانه 100میلیون قطعه بچه ماهی در انواع مختلف سفید، خاویاری و کپور تولید و در دریای خزر رها‌سازی‌ می‌شود که بخشی از آنها به شکل تکثیر طبیعی تولید شده‌اند. قاسم کریم‌زاده، مدیرکل شیلات مازندران با توجه به این رهاسازی درباره وضعیت صید امسال به همشهری می‌گوید: پیش‌بینی ما این است که امسال بیش از 3هزار تن انواع ماهی استخوانی در سبد جامعه صیادی مشاهده شود.
طبق اعلام شیلات مازندران صیادان شرکت‌های تعاونی پره استان از ابتدای شروع فصل صید تاپایان آبان موفق شدند ۴۱۶ تن انواع ماهیان استخوانی را صید و به بازار عرضه کنند. ارزش اقتصادی این میزان صید ۶۷ میلیارد تومان است که به لحاظ ارزش اقتصادی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد دارد.
شیلات مازندران ترکیب گونه‌های صید شده در این مدت را ۶۰درصد کفال، ۲۰درصد سفید و ۲۰درصد نیز کپور اعلام کرده که گونه ماهی سفید درسبد صید افزایش ۱۰درصدی داشته که دلیل آن، اجرای طرح‌های کمک به تکثیر طبیعی ماهی با مشارکت خود صیادان و نیز تکثیر و رهاسازی هرساله چند میلیون قطعه بچه ماهی سفید در  دریا در راستای بازسازی ذخایر آبزیان دریایی است.

18تعاونی صید در گلستان
امسال در گلستان 18تعاونی صید پره با 800صیاد کار خود را شروع کردند. سال قبل در مدت 7ماه فصل صید، میزان صید 850تن اعلام شد.
 یگان حفاظت نیز همچنان از طلوع آفتاب تا ساعت ۲۳ از ذخایر آبگیر حفاظت می‌کند تا صیادان با خیال راحت بتوانند به‌کار صیادی خود برسند و صیادان غیرمجاز به ذخایر دریا آسیبی نرسانند.
صیادان غیرمجاز با صید ماهی‌های مولد زمانی که برای تکثیر و زاد و ولد به رودخانه‌ها می‌آیند به ذخایر دریای شمال آسیب می‌رسانند و آمار صید صیادان در فصل صید را با کاهش مواجه می‌کنند.
صیادان گلستانی بیشتر گونه‌های کپور، سفید و کفال صید می‌کنند. صید 68درصدی ماهی کفال در سال گذشته نشان می‌دهد، گونه غالب ماهی کفال است که در آب شور تکثیر می‌شود. مابقی گونه‌ها برای تکثیر به سمت رودخانه‌ها هجوم می‌برند.

 ***
روش صید پره، شیوه‌ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی به‌صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می‌شود. تور مورد استفاده از ۱۱تکه پره با اندازه‌های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و هم‌اکنون با استفاده از نیروی تراکتور انجام می‌شود.
صید پره یا تورگستر یکی از قدیمی‌ترین روش‌های صید ماهیان استخوانی ازجمله ماهی سفید در حاشیه جنوبی دریای خزر در گیلان و مازندران است که قدمتی چند صد ساله دارد. بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی دریای خزر که شامل 15گونه می‌شود به صید گونه‌های سفید، کفال و کپور اختصاص دارد.
بخش عمده ماهی صید شده دریای خزر در3استان شمالی به فروش می‌رسد و بخشی نیز به استان تهران وارد می‌شود.‌ به‌گفته کارشناسان، بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم‌اکنون در 3استان گیلان، مازندران و گلستان صید می‌شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید