• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 17 دی 1401
کد مطلب : 182117
+
-

دفع‌شدن حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی

فناوری
دفع‌شدن حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی

براساس گزارش‌های منتشر شده پنجشنبه شب زیرساخت‌های بانک مرکزی هدف حمله سایبری قرار گرفت و باعث شد تا وب‌سایت برخی از بانک‌ها از دسترس خارج شود. همچنین براساس گزارش‌ها رمز پویای کاربران جهت انجام تراکنش‌های بانکی ارسال نمی‌شد که برای ساعاتی مشکلاتی را به همراه داشت.
اکنون امیر محمد‌زاده لاجوردی، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در شبکه اجتماعی ویراستی که جایگزین بومی توییتر خوانده می‌شود اعلام کرده که این حملات سایبری خنثی شده است. او در این شبکه اجتماعی نوشته است: «شب گذشته بانک مرکزی و سکوهای (پلتفرم) بله و روبیکا مورد هدف حملات منع خدمت توزیع‌شده (DDoS) قرار گرفتند که با آن مقابله شد. این روزها بیشترین حجم حملات خارجی به‌سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و زیرساخت‌های ارتباطی است که دفع شدند.»
جزئیات فنی بیشتر از وسعت این حمله سایبری و تکنیک‌های به‌کار گرفته شده در آن در دست نیست. «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات آبان ماه سال گذشته اعلام کرده بود که حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی بر عهده پدافند غیرعامل و مرکز راهبردی افتاست و بنابراین وزارت ارتباطات در این زمینه مسئولیتی ندارد.
طی ۱.۵سال گذشته حملات سایبری به کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده و باعث مشکلات جدی برای مردم شده است. در این مدت سامانه توزیع سوخت کشور، شهرداری تهران و صدا و سیما مورد حمله قرار گرفتند. در زمان حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت که باعث شد برای مدتی استفاده از کارت‌های سوخت ممکن نباشد وزیر ارتباطات گفته بود: براساس گزارش‌ مرکز پایش امنیت سایبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روزانه با چندین حمله سایبری از حملات ساده گرفته تا حملات پیچیده مواجه هستیم؛ بر این اساس ضروری است بیش‌ از پیش آمادگی خودمان را برای مقابله با حملات سایبری افزایش دهیم. حمله DDos به زیرساخت بانک مرکزی در حالی صورت گرفته که دسترسی با آی‌پی‌های خارج از کشور مدتی است به این زیرساخت‌ها ممکن نیست. بنابراین به‌نظر می‌رسد عاملان حمله یا در داخل کشور بوده‌اند یا در حمله خود از سرورهایی در ایران کمک گرفته‌‌اند که هوشیاری بیشتر در این رابطه را می‌طلبد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید