طرحها و مدلهای مختلفی از این موتورها متناسب با نیاز و سلیقههای مختلف در بازار موجود است.
موتورهای 2000وات ایرانی حدود 38تا 60میلیون تومان در بازار قیمت دارند.
امکان خرید اقساطی با پیشپرداخت کم و بازپرداخت طولانی و همچنین دریافت تسهیلات کمبهره وجود دارد.
موتورهای برقی ۲۰۰۰وات واقعی، حداکثر تا سرعت ۵۵کیلومتر بر ساعت حرکت میکنند و تحمل وزن ۲۰۰کیلوگرم را دارند.
قیمتهای زیر 45میلیون تومان متعلق به موتورهای 500 تا 3000وات است.
قیمت موتورسیکلتهای برقی 2000وات در بازار از حدود 38میلیون شروع میشود و تا حدود 50میلیون تومان میرسد.
خرید یک دستگاه موتور برقی که مناسب کار و تردد در مسیرهای طولانی باشد، در بازار حدود 100 تا 166میلیون تومان قیمت دارد.
موتورسیکلتهای 2000وات قادر به پیمایش ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر با یکبار شارژ هستند و برای هربار شارژ کامل نیز زمانی حدود ۶ تا ۸ساعت نیاز است.
مزایای موتورسیکلتهای برقی
نسبت به موتورهای بنزینی اقتصادیتر هستند.
برخلاف تصوری که اغلب از موتورسیکلتهای برقی دارند، تمام این موتورسیکلتها بیصدا نیستند و نوع صدادار آنها نیز وجود دارد.
هزینه نگهداری موتورهای برقی بهمراتب از موتورسیکلت های بنزینی کمتر است و دیگر نیازی به روغن یا فیلتر، تنظیم شیر، تعویض فیلتر هوا، کار تسمه تایم، تغییر شمع، کابلهای روانکاری یا تنظیم و... نیست.
فقط باتری و لاستیکهای موتور قطعات مصرفی هستند که در یک بازه زمانی ممکن است نیاز به تعویض پیدا کنند.
باتری موتورسیکلتهای برقی بهندرت نیاز به تعویض پیدا میکنند.
این نوع موتورها آلودگی را کاهش میدهند و برای پاکی هوا و محیطزیست بهتر هستند.
موتورهای برقی نیازی به استفاده از کلاچ یا گیربکس ندارند و رانندگی با آنها ساه و راحت است.
معایب موتورسیکلتهای برقی
اغلب موتورهای برقی حین حرکت صدای بسیار کمی تولید میکنند که این امر باعث میشود عابران پیاده، خودروها و دیگر موتورسواران متوجه حضور آنها نشوند و درنهایت حادثهای رخ دهد.
موتورسیکلتهای برقی آنقدرها فراگیر نشدهاند؛ بنابراین قیمت آنها گرانتر است.
درصورت خرابی باید به تعمیرگاههای تخصصی رفته و برای پیداکردن لوازم موردنیازتان زمان بیشتری را صرف کنید.
برخلاف خودروهای برقی که مجهز به باتریهای بزرگتر و قویتری هستند، در موتورسیکلتهای برقی نمیتوانید از باتری بزرگ و قوی استفاده کنید و در مدت زمان و پیمایش کمتری نیاز به شارژ پیدا میکنند.
اغلب موتورهای برقی با یکبار شارژ میتوانند حدود 32تا 56کیلومتر را طی کنند و پس از آن به شارژ مجدد نیاز دارند.
لوازم جانبی موتورهای برقی نسبت به دیگر موتورسیکلتها کمتر و کمیابتر است.
باتری موتورسیکلتهای برقی بهصورت روزانه یا چند روز یکبار باید شارژ شود و فرایند شارژشدن باتری نیز بسته به مدل موتورسیکلت چند ساعت زمان میبرد. اغلب شارژ باتریهای الکترونیکی بین ۳.۵ تا ۶ساعت طول میکشد.
نمیتوانید از موتورسیکلت برقی برای مسافتهای دور و خیلی طولانی خارج از شهر استفاده کنید و پس از پیمودن مسافت مشخصی، باتری آن نیاز به شارژ دارد.
درصورت افزایش دما یا افزایش بار مسافت طیشده توسط موتور پس از هربار شارژ کاهش پیدا میکند.
اگر در راه رسیدن به مقصد بیش از نیمی از باتری خود را تمام کنید، باید قبل از بازگشت به خانه آن را شارژ کنید.
موتورهای الکترونیکی برای سواری طولانی مناسب نیستند و بیشتر اوقات، تا زمانی که به خانه برنمیگردید، نمیتوانید باتریها را شارژ کنید.
موتورسیکلتهای برقی در مقایسه با موتورسیکلتهای بنزینی سرعت و شتاب کمتری دارند.
اغلب موتورسیکلتهای برقی در مسیرهای شیبدار دچار مشکل میشوند.
فروش موتورسیکلتهای برقی کارکرده سخت است و مشتری چندانی برای آنها وجود ندارد.
امتیازات برقیکردن موتورسیکلتها برای کشور
در تهران حدود 3میلیون موتورسیکلت بنزینی شمارهگذاریشده است که بخش غالب آنها از نوع کاربراتوری هستند.
هر موتورسیکلت کاربراتوری معادل 6برابر یک خودروی سواری، آلودگی تولید میکند.
بهطور متوسط هر موتورسیکلت کاربراتوری 4لیتر در هر 100کیلومتر بنزین مصرف میکند.
اگر از مجموع 3میلیون موتورسیکلت موجود در شهر تهران، فقط 1.5میلیون دستگاهشان فعال باشد و میزان میانگین پیمایش هر موتورسیکلت را نیز 50کیلومتر درنظر بگیریم، میزان روزانه مصرف بنزین موتورسیکلتهای کاربراتوری فعال در تهران عددی معادل 3000000لیتر (3میلیون) میشود.
فقط بابت تردد 1.5میلیون موتورسیکلت بنزینی در تهران، معادل مصرف18میلیون لیتر بنزین در خودروهای سواری، آلاینده جوی تولید میشود.
درصورت جایگزینی ۱.۵میلیون موتورسیکلت بنزینی با برقی در کلانشهر تهران، فقط از بابت میزان صرفهجویی مصرف سوخت بنزین آنها، حدود ۵۰میلیارد تومان در روز عاید دولت میشود.
موتورسیکلتهای کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش بیش از 18گرم آلودگی (در برخی موتورسیکلتهای فرسوده حتی به 27گرم نیز میرسد) تولید میکنند؛ این در حالی است که خودروهای با استاندارد یورو2در هر کیلومتر پیمایش کمتر از 3گرم تولید آلودگی میکنند.
آلایندگی یک دستگاه موتورسیکلت بهطور متوسط 6برابر یک دستگاه خودرو با استاندارد یورو2است.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با استناد به گزارش وزارت بهداشت درخصوص آلودگی هوا نشان میدهد که آلودگی هوا سالانه حدود ۳هزار و ۷۵۱نفر در شهر تهران قربانی میگیرد و همچنین میزان مرگومیر ناشی از آلودگی هوا در کل کشور به سالانه ۱۱هزار و ۱۵۹نفر میرسد.
آمار مرگومیر ناشی از آلودگی هوا در کشور تقریباً با آمار تلفات جادهای برابری میکند.
خسارت آلودگی هوا بر سلامتی شهروندان تهران حدود ۲/۳میلیارد دلار تخمین زده میشود که این میزان برای کل کشور به ۷میلیارد دلار میرسد.
طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، هزینههای مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا در ایران بیش از ۳۰میلیارد دلار و برابر با ۲.۴۸تولید ناخالص ملی کشور است.
موتورسیکلتهای کاربراتوری 4 تا 7برابر یک پراید آلاینده و آلودگی دارند.
اطلاعات موتورهای برقی
قیمت موتورهای برقی ایرانی در بازار براساس قدرت و اندازه و کارایی موتور، سال تولید و تجهیزات، امکانات جانبی و... از حدود18میلیون تومان شروع شده و به حدود 165میلیون تومان میرسد.
در همینه زمینه :