• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 17 دی 1401
کد مطلب : 182037
+
-

ملاقات در وقت اضافه

مدیریت سینما برای برگزاری جشنواره‌ای پربار و رسیدن فیلم‌های مهم، زمان می‌خرد

سعید مروتی؛ روزنامه‌نگار

1-اگر فیلم‌های به نمایش درآمده در چهلمین جشنواره فیلم فجر را محصول دولت دوازدهم بدانیم، آنچه در جشنواره امسال به نمایش درخواهد آمد، نتیجه تدبیر و سیاست مدیران سینمایی دولت سیزدهم است؛ دولتی که سال گذشته صرفا متولی اجرای جشنواره بود و جشنواره امسال را باید در کارنامه مدیریتی‌اش ثبت کرد. خوب یا بد، درخشان یا ضعیف این فیلم‌ها و این جشنواره محصول دولت سیزدهم است و نمی‌توان آن را منتسب به مدیران سابق کرد. نگاهی به فهرست گزینه‌های حضور در جشنواره (که به‌دلیل سکوت دبیرخانه و روابط‌عمومی جشنواره در مورد اسامی فیلم‌ها همچنان در حد گزینه باقی مانده‌اند) و براساس گمانه‌زنی‌های صورت‌گرفته، باید منتظر جشنواره‌ای با حضور غالب فیلمسازان جوان باشیم. فجر همیشه سکوی پرتاب فیلمسازان جوان بوده و بسیاری از نام‌آوران امروز سینمای ایران هنگام نخستین حضورشان در جشنواره، فیلمسازان گمنامی بودند. مثال‌ها فراوان است و ذکر مصادیق خارج از حوصله این یادداشت است‌.
2-اعلام دبیرخانه جشنواره مبنی بر تعویق اعلام اسامی فیلم‌های پذیرفته‌شده در بخش مسابقه، پیامی آشکار دارد. جشنواره فجر برای رسیدن فیلم‌های مهمش صبر می‌کند و زمان می‌خرد؛ جشنواره‌ای که امسال با کمترین میزان اطلاع‌رسانی رسمی، بیشتر سیاست صبر و سکوت را در پیش گرفته است. تأکید دبیرخانه جشنواره بر اینکه «شرایط کشور در ماه‌های گذشته، روند تولید آثار سینمایی را با تأخیر همراه کرده» هم نشانه‌ای است بر درک شرایط حاکم بر تولیدات سینمایی و تلاش برای برگزاری جشنواره‌ای که در حد مقدور و ممکن همه تولیدات مهم در آن حاضر باشند؛ جشنواره‌ای که برای مدیریت سینما، به همان دلیلی که در بند اول یادداشت آمد اهمیتی ویژه دارد و در سطحی فراتر، برپایی باشکوه فجر چهل‌و‌یکم می‌تواند اهمیتی مضاعف و استراتژیک داشته باشد.
3-در متن خبر دبیرخانه جشنواره به موضوع نرسیدن نسخه نهایی برخی فیلم‌ها به‌دست هیأت انتخاب اشاره شده که مبهم و عجیب است. این روال جشنواره فجر در همه این سال‌ها بوده که بسیاری از فیلم‌های متقاضی حضور در آن براساس آنچه موجود است و هنوز نهایی نشده، مورد بازبینی هیأت انتخاب قرار گیرند. در تاریخ جشنوار،  فیلمی داشته‌ایم که عواملش در روز شروع فستیوال هم هنوز در حال فیلمبرداری بوده‌اند و درنهایت هم فیلم به روزهای آخر فجر رسیده و حتی جایزه هم برده است.‌ بنابراین تأکید بر نرسیدن نسخه نهایی با توجه به پیشینه فیلم فجر، عجیب به‌نظر می‌رسد.
4-چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر کمتر از یک ماه دیگر آغاز می‌شود. دقیقا ۲۵روز دیگر جشنواره آغاز می‌شود و ما هنوز تصویر روشنی از آنچه قرار است در فجر چهل‌ویکم ببینیم، نداریم. این تصویر گنگ و مبهم هم یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال است؛ جشنواره‌ای که مدیران برایش زمان می‌خرند تا مشخص شود تعدادی از مهم‌ترین اتفاقات فجر قرار است با فیلم‌هایی رخ دهد که هنوز نرسیده‌اند؛ ملاقات در وقت اضافه کلید‌واژه فجر چهل‌و‌یکم در روزهایی است که با شتاب می‌گذرند و تا چشم بر هم بگذاریم، به موعد برپایی مهم‌ترین ضیافت سالانه سینمای ایران می‌رسیم. فرصت کوتاه است و مسیر پر دست‌انداز و فعلا تدبیر در صبر و سکوت خلاصه شده و قصه‌های فجر چهل‌ویکم هنوز شروع نشده است.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید