دیدار 10ساعته با سردار دل ها
روایت حاتمی کیا از پذیرش ساخت سریال «حضرت موسیع» تا ملاقات با حاج قاسم
ابراهیم حاتمی کیا از کارگردانان کم حرف سینماست؛ این فیلمساز، این روزها درگیر تولید سریال ویژه- الف تاریخی «حضرت موسی» است؛ بعد از مدتها در برنامه تلویزیونی«ملک سلیمان» حاضر شد، برنامهای که به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی از حاتمی کیا دعوت کرده بود. وی در این برنامه از دیدارها و خاطرات با شهید سلیمانی سخن گفت و در بخشی از صحبت هایش از تولید فیلم سینمایی«بادیگارد» سخن گفت. این کارگردان از دلایل پذیرش کارگردانی سریال حضرت موسی هم صحبت کرد.
جنگ تمام شد
انقطاعی پیش آمد
ابراهیم حاتمیکیاگفت: «از آنجا که عمر 4دهه ای خود را در سینما گذراندهام، بعد از اینکه جنگ تمام شد حرفهایی برای گفتن داشتم اما از یک جایی برای خودم مسئله شد که دیگر چه چیزی برای گفتن داریم؟ آنهایی که من میشناختم پراکنده شده بودند؛ عدهای وارد سیاست و یک عده وارد اقتصاد شدند و عدهای هم به پادگانها رفتند. این دغدغه نفس مرا بند آورده بود، چرا که پیشتر افق آرمان و بحثهایی را که وجود داشت، میدیدم و نمیدانستم چه باید کرد تا اینکه حاج قاسم ناگهان این نفس را باز کرد. پیش از آنکه ایشان را ببینم حس میکردم در نسلی که از جنگ آمده، یک انقطاعی رخ داده است که حاج قاسم ناگهان این را باز کرد و او با نحوه عمل و زبان دیگری وارد شد.»
فیلم «چ»
و نامهای که به سردار نوشت
حاتمی کیا در بخشی دیگر به فیلم «چ» و نامهای که سردار سلیمانی خطاب به فیلم «چ» و سیمرغ فجر نوشته بود، اشاره کرد و توضیح داد:« این فیلم در جشنواره فجر مهجور واقع شده و آن زمان حرف من سیمرغ نبود؛ حرفم این بود که چرا به این نوع مسائل دقت نمیشود. بعد کسی مثل حاج قاسم پیدا میشود که آنقدر عظمت دارد و هرچه از این ناملایمتیها به او وارد شود، بزرگتر میشود اما من کوچکم. خجالت میکشم که حاج قاسم در نامهای که درباره «چ» نوشته بود گفت که به سیمرغها توجه نکنم. کاش سینما میتوانست بیشتر از این ها وارد این بحثها شود. منتهی من میدیدم وقتی مرا میزنند، به معنی آن است که ای جوانی که میخواهی فیلم بسازی سراغ این بحثهای گفتنی، نرو!»
فیلمنامه «به وقت شام» را
حاج قاسم خواند
ابراهیم حاتمیکیا ادامه داد: «فیلمنامه (به وقت شام) را برای حاج قاسم فرستادم و مشتاق بودم که بخواند و جواب دهد. مطمئن بودم که دلش شور میزند که این پسر میخواهد چه کار کند. وقتی هم فیلم آماده شد، خیلی نگرانی داشتم که حاج قاسم باید این را ببیند؛ چون اگرچه فیلم درباره خودش نبود اما به هرحال درباره نیروهای او و مقاومت بود و اینجا هم سینماست که یک نوعی از تبلیغ است و باید به شکل خاصی آن را بگویم. البته خودم را مجاز به گفتن هر چیزی نمیدانم، ولی خدا رو شکر وقتی فیلم تمام شد چشمهای اشکآلودشان را که دیدم و در راهرو دست مرا تا مسیری گرفتند، دیگر نفسم باز شد.»
به خاطر حاج قاسم
تولید سریال حضرت موسی را پذیرفتم
حاتمی کیا با بیان این مطلب که کل دیدارهایم با حاج قاسم به اندازه ۱۰ ساعت هم نشده اما انرژی که از ایشان گرفتم هنوز همراه من است و از این پس هم خواهد بود، درباره علت انتخاب سریال «حضرت موسی» توضیح داد:« تولید سریال را به این دلیل پذیرفتم که حاج قاسم را دیده بودم. گرچه هیچ ارتباطی ندارد اما بعد از شهادت ایشان درباره منطقه تحقیق میکردم، چون دوست داشتم حاج قاسم را بیشتر بشناسم. با خودم فکر کردم حاج قاسم آدمی بود که در توفانها جلو میرفت و با خصلتهایی که از ایشان شناختم و جزئیاتی که از حماسه عملیات بوکمال دریافتم، متوجه شدم که چقدر درد میکشیده، چقدر باید سختیهای زیادی را تحمل میکرده و... تمام این ها باعث شد تا این سوژه(پروژه حضرت موسی) را بپذیرم.»
مکث
دست نویس حاج قاسم برای «23نفر»
از دیگر موضوعاتی که حاتمی کیا درباره آن صحبت کرد، موضوع دست نویس حاج قاسم سلیمانی درباره کتاب «23نفر» بود، حاتمیکیا در اینباره گفت: «جزئیات آن را نمیدانم، فقط در جریان هستم که نامه نوشته بودند که میتوانم درباره آن «۲۳ نفر» که در زمان جنگ، نوجوان بودم فیلم بسازم که نشد این اتفاق بیفتد. منتهی خوبی این مسئله این بود که فیلمبردار من آقای مهدی جعفری، سر فیلم «به وقت شام» در مورد قضیه 23نفر تحقیق کرده و مستندی هم ساخته بود. مشوقش شدم و خدا را شکر این فیلم ساخته شد.»
وی همچنین یادآور شد:« روز اولی که وارد این فضای کار (سینما) شدم، گفتم غیر از بچههای جنگ چیز دیگری نمیخواهم بگویم. اگر گفتم، لابراتوارها بسوزانند که حتی بعدها این حرف را بر سر من زدند. فقط یک فیلم، خارج از این فضا بود، «دعوت» که آن هم به خاطر بحث قرآنی درباره کورتاژ کردن بود و اینکه فکر کردم به نوعی اتفاقاتی در مقابل (اراده) خداوند میافتد. به جز آن همه فیلمهای من به نوعی به نسل بچههای آرمانگرای جنگ اشاره دارد. به هر حال در این سالها، نحلههای سیاسی در ایران ایجاد شده، از این نسل برخی چپ شدهاند و برخی راست و قبلتر هم چیزهای دیگری وجود داشت؛ ولی حاج قاسم وارد هیچکدام از این ها نمیشود، درحالیکه همه این ها را هم داشت. او در حوزه مکتبی خود صراحتاً میایستد و «آقا» خط او بود.»