• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181923
+
-

کووید به نفع کشتی

همزمانی مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی چالش بزرگی برای کشتی است و لغو بازی‌های آسیایی این مشکل را حل می‌کند

بازی‌های آسیایی 2022که قرار بود شهریورماه گذشته در کشور چین برگزار شود به‌دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاد. حالا با شیوع مجدد ویروس کرونا و حساسیت چینی‌ها برای اجرای قرنطینه زمزمه‌های لغو بازی‌های آسیایی به گوش می‌رسد که این اتفاق می‌تواند فقط به نفع کشتی باشد.
 
   لغو خوشایند
با یک سال تعویق بازی‌های آسیایی قرار شد این رقابت‌ها از اول تا شانزدهم مهرماه 1402در هانگژو برگزار شود. این در حالی است که مسابقات جهانی کشتی که سهمیه المپیک پاریس هم محسوب می‌شود، از 25تا 2مهر 1402 در کشور صربستان برگزار خواهد شد. فاصله نزدیک این دو رقابت مهم از معضلات فدراسیون کشتی بود که سبب چالش بین فدراسیون و کمیته ملی المپیک هم شده است. سال گذشته که قرار بود بازی‌های آسیایی برگزار شود علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی اعلام کرد به‌دلیل عدم‌حمایت وزارت و کمیته ملی المپیک با نفرات دوم و سوم در بازی‌های آسیایی حاضر خواهد شد و تیم اصلی ایران راهی بلگراد محل برگزاری مسابقات جهانی می‌شود. حضور رئیس وقت کمیته ملی المپیک در فدراسیون کشتی اندکی از مشکلات را حل کرد ولی درنهایت بازی‌های آسیایی لغو شد تا چالش بزرگ کشتی و کمیته به سال بعد منتقل شود. حالا چالشی به‌مراتب بزرگ‌تر از سال 2022پیش روی فدراسیون و کمیته ملی المپیک است و فقط لغو بازی‌های آسیایی می‌تواند ماجرا را ختم به خیر کند.
 
   تلاش برای پایان کار در پاریس
مسابقات جهانی کشتی 2023 همانند مسابقات جهانی 2022 به میزبانی کشور صربستان برگزار خواهد شد منتها با یک تفاوت، آن هم اینکه مسابقات جهانی 2023 سهمیه المپیک محسوب می‌شود. کشتی‌گیران آزادکار در اوزان المپیکی 57، 65، 74، 86، 97 و 125کیلوگرم باید برای کسب سهمیه تلاش کنند. سهمیه المپیک به نفرات اول تا پنجم مشترک داده می‌شود و در مجموع در مسابقات جهانی هر وزن 6کشتی‌گیر سهمیه کسب می‌کنند. در کشتی فرنگی هم شاگردان حسن رنگرز در اوزان 60، 67، 77، 87، 97و 130کیلوگرم باید برای کسب سهمیه المپیک پاریس تلاش کنند. کشتی‌گیران در المپیک توکیو با کسب یک طلا، یک نقره و 2برنز کارشان را به اتمام رساندند و در المپیک پاریس طبق ادوار گذشته المپیک توقع از کشتی‌گیران بالاست.
کشتی‌گیران علاوه بر مسابقات جهانی 2فرصت دیگر برای کسب سهمیه المپیک دارند ولی در این دو رویداد هم سهمیه کمتری توزیع می‌شود و هم کشتی‌گیری که دیر کسب سهمیه المپیک می‌کند از برنامه آماده‌سازی برای المپیک عقب می‌افتد. به همین دلیل رنگرز و درستکار سرمربیان کشتی فرنگی و آزاد تمام سعی خودشان را می‌کنند که کار را در صربستان تمام کنند. اگر سال گذشته فدراسیون برای گرفتن بودجه تهدید می‌کرد که با نفرات دوم و سوم در بازی‌های آسیایی حاضر می‌شود امسال چاره‌ای جز این کار ندارد چراکه نفرات اول برای کسب سهمیه باید راهی بلگراد شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید