• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181897
+
-

گره آلودگی هوا با مدیریت واحد باز می‌شود

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، خواستار ورود رئیس‌جمهور به پرونده حل معضل منابع آلاینده پایتخت شدند

شورا
گره آلودگی هوا با مدیریت واحد باز می‌شود

معضل آلودگی هوای تهران چند روزی است به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده و دیروز پرونده این پدیده بار دیگر روی میز پارلمان شهری قرار گرفت. اگرچه اعضای شورا نظرات متفاوتی را در این خصوص مطرح کردند و پیشنهادهایی دادند، اما همگی متفق‌القول خواستار ورود رئیس‌جمهور به پرونده آلودگی هوای پایتخت شدند و جان کلام در صحبت‌های حبیب کاشانی خلاصه شد. خزانه‌دار شورا گفت که گره این مشکل به‌دست رئیس‌جمهور باز می‌شود و نیاز است تا یک فرد به‌عنوان مسئول در این حوزه تعیین شود تا چون نخ تسبیح همه دستگاه‌ها را کنار هم قرار دهد و کارها را پیگیری کند. او همچنین تأکید کرد: «آلودگی هوا منجر به مرگ انسان‌ها می‌شود و رسانه‌های اصلاح‌طلب با این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند.» در واقع اعضای پارلمان شهری یک‌بار دیگر موضوع مدیریت واحد را مطرح کردند و خواستار تحقق آن در کلانشهر تهران شدند.
به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران قبل از شروع جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به اظهارنظرهای اخیر درخصوص آلودگی هوا و برکناری شهردار تهران اشاره کرد و گفت: «مگر آلودگی هوا فقط برای تهران است؟ برخی با فریبکاری به‌دنبال تطهیر ترک فعل‌های خود هستند، اما ما به‌دنبال مقصر نیستیم. چرا که مسئله جان مردم است؛ اما به‌جای آلودگی هوا، آلودگی سیاسی گرفته‌ایم.»

دیگران را بد جلوه ندهیم
حبیب کاشانی با این سؤال که آیا در آلودگی هوا فقط شهردار تهران مسئول است؟ گفت: «در یک دوره ۴۴ساله، همه ما دست‌اندرکار برای رفع آلودگی هوا بودیم و امروز همگی در حال اجرای نمایش هستند. ارسال نامه شورا به سران قوا از این بابت است تا نخ تسبیحی ایجاد شود و کسی را که ترک فعل کرده، بازخواست کنند، اما برخی با سوءبرداشت، ناکارآمدی شهردار تهران را مطرح کرده‌اند.» خزانه‌دار با بیان اینکه در دنیا شهرهایی هستند که موفق به مقابله با آلودگی هوا شده‌اند، عنوان کرد: «مقابله با آلودگی هوا کاری ندارد مشروط بر اینکه دنبال بهانه نباشیم و دیگران را بد جلوه ندهیم. رفتاری که در 2 روز گذشته در برخی رسانه‌ها اتفاق افتاده، مسئله شورا نبوده و مشکل ما این است که این آلودگی منجر به مرگ انسان‌ها می‌شود.»

نیم‌بها یا رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی
مهدی عباسی هم در واکنش به وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران پیشنهاد رایگان یا نیم‌بها شدن بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوس) در ساعات میانی و غیرپیک را مطرح و عنوان کرد: «این پدیده مختص پایتخت نیست و یک معضل جهانی محسوب می‌شود. در پاریس و لندن که بحران آلودگی هوا شدید بوده از طریق حمل‌ونقل رایگان توانستند معضل را مدیریت کنند؛ بنابراین این پیشنهاد با توجه ‌به تجربه موفقی که دارد می‌تواند در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار باشد.»

تعلل دوره قبل، سبب تحمیل هزینه
سیداحمد علوی با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای اخیر گفت: «اختلاف‌نظر بین شهرداری و شورای شهر وجود دارد؛ اما در نهایت منجر به انجام بهتر امور می‌شود. ضرورت دارد قوه قضاییه به ترک فعل‌هایی که سبب شده مسئله آلودگی هوا روزبه‌روز حادتر شود ورود کند تا مشخص شود هزینه این ترک فعل‌ها را چه‌کسی باید بپردازد؟ و این ترک فعل‌ها چه ضرری به مردم تهران وارد کرده‌ است؟»

شورا چه مصوباتی داشت؟
تغییر نام 7 معبر و یک بوستان، انتخاب نمایندگان شورا در کمیسیون‌های ماده 7سازمان بوستان‌ها و فضای سبز و مناطق شهرداری تهران و تصویب گزارش حسابرسی (96تا 99) منطقه 14، اهم مصوبات روز گذشته پارلمان شهری بودند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید