• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181853
+
-

جهش آمار واکسیناسیون کرونا

وزارت بهداشت از چندبرابرشدن استقبال از واکسیناسیون تنها در یک روز و 3رقمی شدن آمار مبتلایان به کرونا پس از 2ماه خبر داد

مریم سرخوش- روزنامه‌نگار

دیروز 2آمار جالب از وزارت بهداشت منتشر شد، 13هزارتایی شدن واکسیناسیون روزانه در کشور و 3رقمی شدن دوباره آمار مبتلایان به کرونا پس از 2ماه. مدت‌هاست که آمار واکسیناسیون در کشور کمتر از 2هزار تزریق ثبت می‌شود و آخرین‌بار هم 16آبان امسال بود که آمارهای شناسایی بیماران کرونا در کشور 3‌رقمی و 360بیمار اعلام شد. حالا به‌نظر می‌رسد که با وجود سرایت‌پذیری قابل توجه زیرسویه‌های جدید BQ1 و XBB و BA2 که هفته گذشته وارد کشور شدند، استقبال مردمی از واکسیناسیون بیشتر شده، اما در کنار آن پس از حدود 2ماه آمار 2رقمی بیماران مبتلا به کرونا جایش را به آمارهای 3‌رقمی و 119بیمار شناسایی شده در 24ساعت داده است.

موج بیماری در 4تا 6هفته آینده
هفته گذشته بود که سخنگوی وزارت بهداشت از ورود 3سویه جدید کرونا به نام‌های BQ1 و XBB و BA2 به کشور خبر داد و پس از آن هم حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزیر آغاز پیک جدید کرونا در کشور را تأیید کرد. به‌گفته فرشیدی، بیمارستان‌ها و کادر درمان در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و احتمالاً طی 4تا 6هفته آینده موج هشتم کرونا به پیک خود خواهد رسید. شیوع قابل توجه سویه‌های جدید کرونا هم باعث شده که وزیر بهداشت از وزیر راه برای رصد مرزها درخواست کند. به‌گفته بهرام عین‌اللهی، در هواپیماها استفاده از ماسک رعایت نمی‌شود و با توجه به سفرهای بین‌المللی و درگیری بسیاری از کشورها با موج جدید کرونا، این موضوع باید به‌صورت جدی رعایت شود. رصد مرزها، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه مبتلایان قطعی هم یکی دیگر از درخواست‌های عین‌اللهی از وزیر راه بوده است. البته وزیر بهداشت به تزریق واکسن‌های یادآور کرونا هم تأکید کرده و گفته در این‌باره ضرورت دارد که افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر واکسن بزنند و سایر افراد هم اگر 6ماه از تزریق واکسن قبلی‌شان گذشته، برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند.
حالا با تمام توصیه‌های وزارت بهداشتی‌ها، درحالی‌که طی ماه‌های اخیر میزان استقبال از واکسیناسیون در میان مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده و در برخی روزها حتی به زیر 2هزار و حتی هزار تزریق واکسن هم رسیده بود، اما روز گذشته این آمار به ۱۳هزار و ۳۹۵ دوز تزریق واکسن کرونا در کشور رسیده شده است. به‌نظر می‌رسد که سرعت بالای انتقال بیماری در زیرسویه‌های جدید اومیکرون این افزایش استقبال را رقم زده باشد. حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هم پس از جلسه ستاد علمی مقابله با کرونا، تأکید کرده بود که تزریق یک نوبت یادآور واکسن کرونا برای افراد پرخطر و سالمندان حتماً باید انجام شود. او درباره ضرورت مراجعه افراد مبتلا به مراکز درمانی هم گفته بود: «توصیه می‌شود که افراد با علائم مختصر و خفیف بیماری حداقل ۵ روز در منزل، قرنطینه شود و درصورت از بین رفتن علائم بالینی، به محل کار خود مراجعه کنند. در مورد علائم شدیدتر، قرنطینه به‌مدت یک هفته تا ۱۰روز توصیه می‌شود و درصورتی که نیاز به بستری‌شدن فرد در بیمارستان باشد، براساس تجویز و نظر پزشک متخصص، این کار انجام می‌شود.»

علائم زیرسویه‌های جدید کرونا
حمید عمادی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران هم درباره علائم زیرسویه‌های جدید کرونا می‌گوید: «علائم این زیرسویه‌ها با سویه‌های قبلی تفاوت چندانی ندارد و البته شدت علائم هم تفاوت فاحشی را با سویه اومیکرون نشان نمی‌دهد. درصد قابل‌‌توجهی از بیماران مبتلا به کرونا دچار علائم گوارشی می‌شوند و ابتلای برخی بیماران به زیرسویه جدید اومیکرون منجر به بستری است.»‌ به‌گفته عمادی، عمده بیماران مراجعه‌کننده دارای علائمی نظیر تب، گلودرد، بدن‌درد و سرفه هستند و درصدی قابل‌توجهی از بیماران کرونایی نیز دچار علائم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ، تهوع و بی‌اشتهایی می‌شوند. او هم واکسیناسیون را یکی از فاکتورهای مهم کاهش ابتلای شدید به بیماری می‌داند و تأکید می‌کند: «‌زیرسویه‌های جدید اومیکرون در بیشتر افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند علائم بسیار شدیدی ایجاد نمی‌کند، اما در بین افرادی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، افراد دچار سیستم ایمنی ضعیف، سالمندان، بیماران مبتلا به سرطان که داروهای شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند، بیماران پیوندی و افراد مصرف‌کننده داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، بیماری ممکن است خطرناک و منجر به بستری شود.» به‌گفته عمادی، روند ابتلا به کرونا هم افزایشی است، اما تجربه‌های قبلی درباره ویروس کرونا نشان داده است که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از ماه‌های آینده درباره وضعیت بیماری داشت، ولی در این‌باره رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ و سربسته اهمیت زیادی دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید