• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181837
+
-

«تعالی راه نیکی و مهر» ۱۰ساله شد

خیریه دانشجویان همه فن حریف

کار خوب
خیریه دانشجویان همه فن حریف

ثریا روزبهانی-روزنامه‌نگار

سال۱۳۹1 تعدادی از دانشجویان ترم اولی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که ۱۸سال بیشتر نداشتند با هم قرار گذاشتند با همان پول‌توجیبی‌های اندک‌شان اسباب‌بازی بخرند و به دیدار بچه‌های بیمار بروند. دیدار اول کافی بود تا جرقه‌ای شود برای برپایی ماهانه و دائمی این حال و هوای خوش.
این فعالیت دهان‌به‌دهان در دانشگاه‌های دیگر چرخید و هردفعه دیدار تعداد اعضا بیشتر و بیشتر شد. کم‌کم زمزمه‌های راه‌اندازی خیریه دانشجویی «ترنم» در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات پیچید و هر روز دانشجوهای علاقه‌مند بیشتری در این خیریه عضو و با حمایت‌هایشان از مرحله بستری شدن کودکان گرفته تا ترخیص از بیمارستان و مراقبت‌های پس از آن، به نوعی یاریگر همنوع‌شان ‌شدند. سال۹۶ این خیریه دانشجویی شکل رسمی به‌خود گرفت و ثبت شد اما از آنجا که قوانینی مانند سن بیش از ۲۳سال و داشتن کارت پایان خدمت لازمه انتخاب هیأت‌مدیره و مدیرعامل بود، این بار پدران و مادران این بچه‌ها و حتی استادان دانشگاه مسئولیت را گردن گرفتند. حالا جامعه هدف این خیریه هم کودکان زیر ۱۴ساله‌اند که به بیماری خاص مبتلا هستند.
خیریه «تعالی راه نیکی و مهر» که به اختصار «ترنم» نامیده می‌شود، از بررسی‌های اولیه‌ تا بستری شدن در بیمارستان، پرداخت هزینه‌های ترخیص‌، دارو و اسکان و همچنین مراقبت‌های لازم تا بهبود کامل همراه این کودکان است.
«محمدحسین کلهر» مدیر مالی مؤسسه خیریه ترنم که یکی از نخستین‌های ترنم و پدرش هم عضو هیأت‌مدیره این خیریه است، درباره این کودکان می‌گوید: «ترنم ۲رسالت مهم داشت؛ یکی کمک به کودکان بیمار و خانواده آنها در شرایط سخت بیماری و دیگری ایجاد فضایی با هدف کسب تجارب مختلف برای بچه‌هایی که می‌خواهند وارد جامعه شوند. اجرای موسیقی و نمایش، عروسک‌گردانی، تهیه اسباب‌بازی و نوشت‌افزار و لباس هم بخشی از فعالیت‌های ترنمی‌ها بود.» کلهر ادامه می‌دهد: «با حمایت یاوران ترنم هزینه‌های ترخیص بیمارستان، آزمایش‌های تخصصی و داروهای کودکان نیز فراهم شد؛ هزینه‌هایی که همیشگی است و روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. این بچه‌ها می‌توانند زمانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند همچنان برای معاینه و بررسی در زمان‌های تعیین شده و به نوعی تا آخر عمرشان به بیمارستان مراجعه کنند. ۹۵‌درصد خانواده‌های این کودکان بیمار کاملاً کم‌بضاعت هستند و از شهرستان‌های دور می‌آیند. در همین راستا یکی از مهم‌ترین هدف‌های ما بعد از انجام عمل پیوند محقق می‌شود و آن اسکان این بچه‌ها و خانواده‌هایشان در شهر تهران است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید