• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 13 دی 1401
کد مطلب : 181788
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5pA9
+
-

جنگ، بلای جان الیگارش‌های اوکراینی

 اوکراین پیش از آغاز جنگ، برای مدت طولانی به‌عنوان یکی از فاسدترین کشورهای جهان شناخته می‌شد؛ کشوری که ده‌ها تاجر، بخش زیادی از ثروتش را در دست دارند و تقریبا تمام بخش‌های این کشور از رسانه‌ها و معادن گرفته تا بانک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، مزارع و املاک را اداره می‌کنند. یکی از همین «الیگارش‌ها» یعنی «پترو پورشنکو» ملقب به سلطان شکلات از سال 2014 تا 2019 رئیس‌جمهور اوکراین هم شد. به مفهوم کلاسیک، یک الیگارش عضو یا طرفدار یک الیگارشی است؛ نظامی سیاسی که در آن گروه کوچکی بر مردم حکومت می‌کنند. این کلمه البته اغلب به گروهی از افراد فوق العاده ثروتمندی اطلاق می‌شود که پس از فروپاشی شوروی، در روسیه و دیگر کشورهای باقی مانده از شوروی، یا قدرت را در دست یا با قدرتمندان ارتباط نزدیکی دارند. آنها عملا به بازیگر پنهان عرصه سیاست تبدیل شده‌اند.
حمله روسیه به اوکراین، ثروت این الیگارش‌ها را نابود کرد. کارخانه‌ها به‌دلیل قطعی گسترده برق عملا کار نمی‌کنند و صادرات دریایی نیز به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. در این میان، نفوذ سیاسی الیگارش‌های اوکراینی نیز سقوط آزاد داشته است.
رینات آخمتوف: یکی از کسانی که بیشترین بها را برای جنگ اوکراین می‌پردازد، آخمتوف است. چندین کارخانه بزرگ او تاکنون توسط نیروهای روسیه کاملا نابود شده است. او چند ماه پیش علیه روسیه در دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرد. به نوشته وب سایت پولیتیکو، از آغاز جنگ سایر دارایی‌های او ازجمله نیروگاه‌ها، بانک‌ها، مزارع و کارخانه‌های معدن نیز اغلب در حملات روسیه آسیب دیده یا تصرف شده‌اند. شرکت‌های متعلق به آخمتوف علاوه بر حمایت‌های مالی از نیروهای اوکراینی، بیش از 100میلیون دلار تجهیزات نظامی و دارویی در اختیار اوکراینی‌ها قرار داده است. فوربس نوشته که ثروت آخمتوف از 14میلیارد دلار در سال گذشته به 4.3میلیارد دلار رسیده است. زلینسکی در سال2021 آخمتوف را به تلاش برای کودتا متهم کرده  بود؛ اتهامی که او قویا آن را رد کرده است.
ویکتور پینچوک: پینچوک ازجمله چهره‌های بانفوذ اوکراینی است که بارها از تعلل غرب برای حمایت از اوکراین انتقاد کرده است. بنابر اعلام بنیاد خیریه پینچوک، او بیش از 45میلیون دلار برای حمایت از ارتش و غیرنظامیان اوکراینی هزینه کرده است. امپراتوری تجاری پینچوک که بنایش بر تولید لوله و تجهیزات ساخت راه‌آهن استوار بوده، گرچه درآمدهایش با شروع جنگ بسیار کاهش یافته اما نسبت به الیگارش‎‎های دیگر آسیب کمتری دیده است. بنابر اعلام فوربس، ثروت او از 2.6میلیارد دلار به 2میلیارد دلار رسیده است.
پترو پورشنکو: پیش از آغاز جنگ، پورشنکو با اتهامات جدی چون خیانت، فساد مالی و حمایت از تروریسم روبه‌رو بود. او گرچه از برخی از اتهامات تبرئه شد اما دادگاه بخشی از دارایی ها و املاک او را مصادره کرد. با این حال با شروع حمله روسیه، رسانه‌های پورشنکو انتقاد از دولت زلینسکی دست کشیدند. پورشنکو بیش از 46میلیون دلار در حمایت از نیروهای نظامی اوکراینی هزینه کرده است. به نوشته فوربس، ثروت او از 1.6میلیارد دلار در سال گذشته، به 700میلیون دلار کاهش یافته است.
ایهور کولومیسکی: کولومیسکی پیش از جنگ، یکی از حامیان اصلی زلینسکی به شمار می‌رفت که از قدرت رسانه‌ای خود برای پیروزی این کمدین در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2019 استفاده کرد. با این حال، ارتباط نزدیکش به زلینسکی نتوانست مانع از متهم شدن او به پولشویی شود. دولت اوکراین حتی تلاش کرده تا تابعیت او را به‌دلیل اینکه گذرنامه اسرائیلی و قبرسی دارد، سلب کند و این پرونده همچنان در حال رسیدگی است. دولت اوکراین همچنین با استناد به شرایط جنگی حال حاضر به‌دنبال توقیف سهام کولومیسکی در شرکت نفت و گاز اوکراینی «اوکرنفتا» است.
ویکتور مدودچوک: مدودچوک با 62میلیون دلار ثروت تا پیش از آغاز جنگ، یکی از تأثیرگذارترین الیگارشی‌های طرفدار روسیه در اوکراین بود؛ ارتباطی که پس از آغاز جنگ به اهرمی علیه او تبدیل شد. مدودچوک پیش از حمله روسیه به اتهام خیانت و همکاری با روسیه در جریان استخراج غیرقانونی گاز از دریای سیاه و همچنان تامین زغال‌سنگ برای شورشیان حامی روسیه در منطقه دونباس بازداشت شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید