• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
سه شنبه 13 دی 1401
کد مطلب : 181756
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xG6pJ
+
-

در وصف شهید حاج قاسم

دیدگاه
در وصف شهید حاج قاسم

مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران

انسان‌های بزرگ زندگی و حتی مرگشان نیز بزرگ و مؤثر است. سردار رشید حاج‌قاسم سلیمانی یکی از آن شخصیت‌های بزرگی است که هم دوران زندگی درخشان و اثربخشی داشته است، هم عروج و نحوه شهادتشان سرشار از برکات و آثار ماندگار برای نظام و انقلاب و اسلام بوده است.
سردار شهید سلیمانی از ایام پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زادگاهش کرمان به صفوف انقلابیون پیوست و با نظام و ولایت عقد اخوت و برادری بست، با پیروزی انقلاب به سپاه پیوست و از آن زمان تا زمان شهادتش، لباس رزم پوشید و در سنگرهای مختلف به اسلام و انقلاب خدمت کرد.
با شناخت کافی که از 2شهید بزرگوار شهید دکتر مصطفی چمران و شهید حاج قاسم سلیمانی دارم، شباهت‌های چندی بین این دو شهید را مشاهده می‌کنم. ابعاد مختلف شخصیت این دو شهید بزرگوار از شجاعت و رشادت گرفته تا رعایت اخلاق و مهربانی حتی با دشمن، نقطه مشترک این دو بزرگوار بود که برای کسانی که این دو شهید را درک کرده باشند، آشکار است.
آنچه که شهید سلیمانی را در عصر خود متمایز ساخت، شاخص‌ها و ویژگی‌های اخلاقی و ابعاد وجودی این شهید بزرگوار بود؛ اصلی‌ترین شاخص ایشان حرکت مداوم ایشان در مسیر ولایت و رهبری بود، ایشان از زمان ورود به سپاه و حضور در جنگ و بعد اتفاقات شرق کشور و در ادامه آن جهاد با گروه‌های تکفیری و نیابتی در عراق و سوریه، سرباز رهبری ماند و با تخصص و تعهد در کسوت یک مسلمان مبارز ایرانی در مسیر آرمان‌های انقلاب حرکت کرد.
ساده‌زیستی، مردم‌داری، رعایت اخلاق و تواضع در برابر دوستان، مدارا و عدالت حتی با دشمنان و مخالفان، استکبارستیزی، عدالت‌خواهی، ولایتمداری و بصیرت از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی بود که او را در تاریخ ایران و انقلاب اسلامی ماندگار کرد و مکتب و گفتمانی از او برجای گذاشت که تا دهه‌ها و بلکه قرن‌ها راهنما و الگویی برای نسل‌های آینده خواهد بود.
محبوبیت سردار سلیمانی هم در زمان حیات و هم با شهادتش بر همگان آشکار بود و دوست و دشمن بر این ادعا صحه می‌گذارند که حاج‌قاسم در قلب مردم جای گرفته بود و تشییع پیکر باعظمت او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجمعات چند دهه اخیر در تهران و سایر شهرها، پاسخی دندان‌شکن و محکم به دشمنان و معاندان بود و اغراق نیست بگوییم اگر آمریکایی‌ها از آثار امروز شهادت شهید سلیمانی مطلع بودند، در تصمیم خود تجدیدنظر می‌کردند و چنین جنایتی را مرتکب نمی‌شدند، هرچند که امروز هم ترس انتقام خون سردار، آرامش و آسایش را از آنها سلب کرده است و براساس وعده الهی این انتقام دور از دسترس نخواهد بود.
امیدوارم که بتوانیم در کنار همکارانمان در شورای اسلامی شهر تهران، دین خود را نسبت به این سردار شهید ادا کنیم. حضور معنوی سردار سلیمانی باید در ابعاد مختلف شهری و مدیریتی آشکار باشد و این وظیفه ماست که شهید سلیمانی را به نسل فعلی و به‌ویژه نسل‌های آینده بشناسانیم و روحیه، منش، مرام و مسلک شهید سلیمانی را در گفتار، رفتار و عملکرد جاری و ساری کنیم.
 شهید سلیمانی جان خود را فدای این انقلاب و نظام کرد و اکنون نوبت ماست که با جان و دل راه این شهید بزرگوار را ادامه دهیم و دین خودمان را نسبت به ایشان و همه شهدا ادا کنیم؛ مسئولیتی که به زعم شهید سلیمانی می‌تواند همان حمایت از مسیر ولایت و رهبری تا ظهور امام عصر(عج) باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید