• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18156
+
-

گذرنامه ایرانی در ردیف ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان

گذرنامه ایرانی در میان 105 گذرنامه رتبه 97 را به خود اختصاص داد


مؤسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» با انتشار تازه‌ترین رده‌بندی گذرنامه‌ها، قــدرتمندتـریـن و ضعیـف‌تــرین پاسپورت‌های جهان را معرفی کرد و رتبه ضعیف 97 را در میان 105پاسپورت بررسی‌شده جهان، به پاسپورت ایران اختصاص داد. ایسنا به نقل از مؤسسه هنلی و شرکا نوشته، مهم‌ترین شاخص در تعیین این رتبه‌ها، تعداد کشورهایی است که دارنده هر پاسپورت می‌تواند بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به آنها سفر کند. مؤسسه «هنلی و شرکا» هر سال گذرنامه‌های کشورها را براساس شاخص «آزادی سفر» رده‌بندی می‌کند. تعیین این رتبه‌ها با همکاری انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی و براساس اطلاعات رسمی پایگاه‌ داده جهانی و با تجزیه و تحلیل قوانین ویزا در قلمروهای جهانی و کشورها، انجام می‌شود که آخرین رده‌بندی نیز با تغییراتی روبه‌رو بوده است، به این شکل که رتبه ۱۱۷ کشور در سال ۲۰۱۸ جابه‌جا شده، ۳۱ کشور نیز تنزل رتبه داشته‌اند و جایگاه ۵۱ کشور هم تغییری نکرده است.



معتبرترین پاسپورت‌های جهان

بر این اساس گذرنامه‌های ژاپن و سنگاپور با امکان سفر آزاد به ۱۸۰ کشور به‌عنوان معتبرترین پاسپورت‌های جهان شناخته شده‌اند. گذرنامه آلمان نیز پس از 5سال که در مقام نخست این فهرست قرار داشت، در رتبه‌بندی جدید، یک پله تنزل یافته و در جایگاه دوم قرار گرفته است. اتباع آلمان امکان سفر بدون ویزا به ۱۷۹ کشور جهان را دارند. رتبه سوم قدرتمندترین گذرنامه جهان نیز با امکان سفر بدون ویزا به ۱۷۸ کشور به دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، کره‌جنوبی، اسپانیا و سوئد رسید. اتریش، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال و انگلستان نیز با امکان سفر آزاد به ۱۷۷ کشور جهان موفق شدند رتبه چهارم این فهرست را به‌دست آورند. اما اعتبار پاسپورت آمریکایی در رده‌بندی جدید نسبت به سال گذشته 2پله سقوط کرده و کنار گذرنامه کانادا، ایرلند و سوئیس در جایگاه پنجم قدرتمندترین گذرنامه‌ها قرار گرفته است. بنابر اعلام «پاسپورت ایندکس» از زمان انتخاب دونالد ترامپ، رتبه گذرنامه آمریکا دچار افت شده است. شهروندان این 5کشور اما هنوز امکان سفر بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی به ۱۷۶ کشور را دارند.



بی‌اعتبارترین گذرنامه‌ها

ضعیف‌ترین و بی‌اعتبارترین گذرنامه با امکان سفر بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به ۲۴ کشور جهان متعلق به پاسپورت افغانستان است که در رتبه ۱۰۵ و در آخرین جایگاه جدول اعتبار پاسپورت‌های جهان قرار دارد. پاسپورت عراق هم تنها یک پله از آخرین پاسپورت معتبر جهان بالاتر است. دارندگان گذرنامه عراقی می‌توانند به ۲۷ کشور بدون ویزا یا با دریافت ویزای فرودگاهی سفر کنند.

اما پاسپورت ایرانی همراه با گذرنامه بنگلادش، کوزوو و لبنان با امکان سفر آزاد به ۳۸ کشور جهان رتبه ۹۷ را در این فهرست به‌خود اختصاص داده و در ردیف کم‌اعتبارترین‌ها فقط 8پله تا آخرین رتبه فاصله دارد.



جهش اوکراین و گرجستان

اما اوکراین و گرجستان که رتبه‌های ۴۲ و ۵۴ قدرتمندترین گذرنامه را به‌دست آورده‌اند، در فهرست سال ۲۰۱۸ معتبرترین پاسپورت‌های جهان، به‌ترتیب ۱۶ و ۱۴ پله صعود کردند. این جهش رتبه‌ای تحت‌تأثیر تعامل مثبت در ویزا با اتحادیه اروپا بود. قدرتمند‌شدن ویزای گرجستان که همزمان با تغییر مواضع آمریکا در برجام اتفاق افتاد، در کنار دیگر مزیت‌های اقتصادی و سیاسی این کشور نزدیک به ایران، موجب شده است مهاجرت ایرانی‌ها و سرمایه‌های آنها به گرجستان در یک سال اخیر با رشد قابل توجهی همراه باشد.  از دیگر تغییرات رتبه‌بندی پاسپورت‌ها می‌توان به کشورهای آفریقایی اشاره کرد که در گذشته محدودیت‌های رنج‌آوری در سفر آزاد داشتند که حالا با جهش‌های مثبت روبه‌رو شده‌اند. در یک دهه اخیر فقط جایگاه جهانی سیشلز و موریس ۲۰ و ۱۶ رتبه افزایش داشت.

بنگلادش نیز از دیگر کشورهایی بود که از سال ۲۰۰۸ بیشترین تنزل را تجربه کرد و تاکنون ۲۴ رتبه را از دست داده است. اما گذرنامه امارات متحده عربی بیشترین جهش را در یک دهه اخیر داشت و جایگاه پاسپورت آن کشور ۳۴ رتبه ارتقا یافت.

اتباع کشورهای پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان نیز که بی‌اعتبارترین پاسپورت‌ها را دارند، به کمتر از ۳۰ کشور می‌توانند بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی سفر کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید