• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181493
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZR3E
+
-

نزول 226هزار میلیارد تومانی بورس

بالاترین سقوط شاخص در 27ماه گذشته در مبادلات روز شنبه به ثبت رسید

بورس
نزول 226هزار میلیارد تومانی بورس

دیروز ورق در بورس تهران برگشت و شاخص کل بورس تهران بعد از اعلام سیاست‌های جدید برای تثبیت نرخ ارز با افتی سنگین مواجه شد. شاخص بورس با 3.5درصد کاهش بیشترین میزان افت را در 27ماه گذشته ثبت کرد. این شاخص در روز چهارشنبه رکوردی 30ماهه را شکسته و 4.5درصد رشد کرده بود. به گزارش همشهری، بعد از مدت‌ها نزول شاخص کل بورس تهران از هفته نخست آبان ماه وارد یک روند صعودی شده بود، این رشد تا روز چهارشنبه ادامه داشت.در روز چهارشنبه هفته قبل حتی شاخص کل بورس با 4.5درصد رشد بالاترین میزان صعود را در 30ماه گذشته ثبت کرد و بعد از ماه‌ها از مرز یک میلیون و 600هزار واحد که نوعی مرز مقاومت تکنیکی برای شاخص محسوب می‌شود عبورکرد اما روزگذشته به‌دنبال اعلام سیاست‌های جدید برای تثبیت ارز نیمایی ورق در بورس تهران برگشت و شاخص کل بازار سهام یکباره با افت سنگینی مواجه شد و میزان خروج پول از بازار سهام به شکل محسوسی افزایش یافت.

افت 3.5درصدی
با وجود رشد پرقدرت شاخص در مبادلات روز چهارشنبه، دیروز شاخص کل بازار سهام با افت سنگین 3.5درصدی بار دیگر به زیر مرز یک میلیون و 600هزار واحد بازگشت. با این میزان افت بیش از 226هزار‌میلیارد‌تومان از ارزش بازار سهام کاسته شد.
دیروز همچنین 800میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار خارج شد و نسبت خروج پول سهامداران حقیقی به ارزش کل معاملات به 9درصد رسید که نشان‌دهنده افزایش ترس و تمایل برای خروج از بورس است. ارزش کل معاملات خرد هم دیروز به سطح 9هزار‌میلیارد‌تومان رسید که 12درصد کاهش نشان می‌دهد. این برای سومین بار است که شاخص کل بورس تهران درمحدوده یک میلیون و 600هزار واحد با افت مواجه می‌شود پیش از این شاخص کل بازار سهام شهریور پارسال و اردیبهشت امسال هم تا این سطح رشد کرده بود و هر بار نتوانسته بود از این محدوده مقاومت عبور کند.

دلایل نزول
آمار‌ها نشان می‌دهد بین رشد شاخص‌های بورس و رشد قیمت ارز همبستگی وجود دارد و در همه دوره‌های گذشته در دوره‌هایی که قیمت ارز با رشد مواجه شده شاخص کل بورس تهران نیز متناسب با این رشد با افزایش مواجه شده است.  بر همین اساس به‌دنبال رشد قیمت‌ها در بازار ارزسهامداران امیدوار بودند شاخص کل بورس تهران بتواند از محدوده یک میلیون و600هزار واحد عبور کند اما تغییرات مدیریتی روز پنجشنبه در بانک مرکزی واعلام سیاست‌های تازه پولی و ارزی مانع از تحقق این اهداف شد.
طبق سیاست‌های جدید بانک مرکزی قرار است نرخ دلار نیمایی در محدوده 28هزارو 500تومان تثبیت شود و این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر درآمد شرکت‌های صادرات محور که بخش بزرگی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند داشته باشد.
به بیان دقیق ترسیاست‌های تثبیت قیمت ارزدرسامانه نیما با توجه به شکاف قیمت ارز نیما با بازار آزاد که در حدود 40درصد است، به‌شدت درآمد شرکت‌های صادرات محور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع به کاهش ارز سهام این شرکت‌ها منجر می‌شود. اما نکته مهم‌تری که می‌تواند اثرات بیشتری بر بورس داشته باشد و به نزول بیشتر بورس منجر شود افزایش بیشتر نرخ بهره است که صحبت‌های رئیس‌کل جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد سیاست‌های تازه در این‌باره اتخاذ خواهد شد.
 محمدرضا فرزین، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی دیروز اعلام کرد: شورای پول و اعتبار برای نرخ سود بانکی مصوبه داشته و اخیراً اجرای انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۳ درصد برای بانک‌ها آغاز شده است. حتماً از ابزار نرخ سود برای پیشبرد سیاست پولی استفاده خواهیم کرد.این سخنان نشان می‌دهد احتمالا در ماه‌های آینده سیاست‌های پولی تازه‌ای را بانک مرکزی دنبال خواهد کرد، این موضوعی بود که دیروز در کنار تثبیت نرخ دلار توجه سهامداران را به شکل ویژه‌ای به‌خود جلب کرده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید