• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 دی 1401
کد مطلب : 181407
+
-

خبری از رشد مرگ‌ومیر کودکان نیست

مریم سرخوش- روزنامه‌نگار

در هفته‌های اخیر شیوع بیماری‌های ویروسی و تنفسی در کودکان، منجر به نگرانی‌های گسترده‌ای شده است. این مسئله از اواخر هفته گذشته بیشتر هم شده، چرا که مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم از مرگ 6کودک در این استان بر اثر ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ویروسی خبر داد و گفت: «در هفته گذشته، ۳هزار کودک با علائم بیماری‌های تنفسی و ویروسی به مرکز درمانی حضرت معصومه(س) مراجعه کردند و 6نفر از آنها جان خود را از دست دادند.» پیش از این هم مریم کوشکی، معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان از شیوع آنفلوآنزای کودکان با درگیری بیشتر ریه در کشور و در لرستان توسط ویروس RSV خبر داده بود.

وزارت بهداشت: افزایش آمار فوت کودکان را تأیید نمی‌کنیم
پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت شیوع حاد بیماری‌های تنفسی و ویروسی و افزایش موارد مرگ کودکان به‌دلیل ابتلا به این بیماری‌ها را تأیید نمی‌کند و به همشهری می‌گوید: «آمار مرگ نوزادان و کودکان خردسال در 3ماه پاییز امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کمتر بوده و افزایش آمار فوت کودکان مورد تأیید نیست.» به‌گفته پاک‌آیین، مرگ کودکان در قم به‌دلیل عفونت تنفسی، تحلیل معناداری برای اعلام شیوع بیماری تنفسی و ویروسی در میان کودکان و افزایش مرگ آنها ایجاد نمی‌کند. او همچنین به شاخص مثبت ایران در پایین بودن نرخ مرگ کودکان و نوزادان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «ایران در میان کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، رتبه نهم در کمترین مرگ کودکان و رتبه هشتم در کمترین مرگ نوزادان را دارد؛ به این معنا که در میان 22کشور این منطقه، 13کشور در مرگ کودکان و 14کشور در مرگ نوزادان آمار بیشتری دارند. در جهان هم شاخص ایران در جلوگیری از مرگ کودکان و نوزادان مثبت است و در مقایسه با سایر کشورها بالا نیست.»  سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا ورود زیرسویه‌های جدید اومیکرون و افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور، کودکان را هم تهدید می‌کند، توضیح می‌دهد: «در این‌باره امروز کمیته علمی کرونا تشکیل می‌شود و در آنجا متخصصان درباره ویژگی‌های این ویروس، سرعت انتقال و آثار و عوارض آن با توجه به تجارب جهانی تحلیل‌های دقیق را ارائه خواهند داد. همچنین آثار زیرسویه‌های جدید در گروه‌های مختلف هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

روند بیماری‌های تنفسی کودکان تغییر نکرده
«همیشه در فصول سرد سال بیماری‌های ویروسی و تنفسی در میان کودکان شایع است و به جای بیان آمارهایی که هیچ تفاوتی با سال‌های گذشته ندارد و منجر به نگرانی و استرس می‌شود، باید به خانواده‌ها آموزش دهیم که چگونه کودکان‌شان را در مقابل چنین بیماری‌هایی محافظت کنند.» این نکته را هم قمرتاج خان‌بابایی، فوق‌تخصص ریه اطفال در بیمارستان کودکان مفید به همشهری اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد:‌ «سیستم ایمنی کودکان ضعیف‌تر است و بیشتر درگیر چنین بیماری‌هایی می‌شوند. حضور آنها در مراکز مختلف ازجمله مهدهای کودک و مدارس هم باعث می‌شود که بیماری بین آنها گردش داشته باشد. کودکان در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند، اما آن دسته از افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای، شیمی‌درمانی، بیماری‌های قلبی – ریوی و بیماری‌های رماتیسمی دارند در معرض ریسک بیشتری هستند و باید واکسیناسیون کامل شوند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند.» این پزشک درباره خطرات ویروس SRV هم بیان می‌کند: «از سال‌های دور این ویروس تنفسی وجود داشته و جای تعجب دارد که اکنون چنین آمارهایی بیان می‌شود. در بسیاری از موارد این بیماری به‌صورت خودبه‌خود درمان می‌شود و در برخی موارد هم نیاز به مداخلات دارویی دارد. به هیچ عنوان این مسئله نباید باعث نگرانی شود. مهم‌ترین مسئله رعایت نشدن بهداشت است و اگر این فرهنگ در میان مردم ایجاد شود که هنگام سرماخوردگی و بروز علائم بیماری در خانه بمانند و در جامعه تردد نکنند، قطعاً گردش ویروس هم ضعیف‌تر خواهد شد و انتقال آلودگی قطع می‌شود. درباره کودکان هم باید این مسئله در نظر گرفته شود و با بروز علائم، حداقل 3روز در مدرسه یا مهدکودک حاضر نشوند.»‌ او درباره راهکارهای پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری‌ها توضیح می‌دهد:‌ «چه کودکان و چه بزرگسالان باید به‌طور مرتب شست‌وشو یا ضدعفونی دست‌ها را انجام دهند؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در وسایل حمل‌ونقل عمومی هم ضرورت دارد. استفاده از ماسک برای کودکان ضروری است و همراه با تغذیه مناسب حاوی یک غذای نرمال با میزان مناسب کربوهیدرات، چربی، پروتئین و ویتامین می‌تواند مانع از ابتلای کودکان شود.
در این‌باره استفاده از ویتامینC توصیه می‌شود که می‌تواند در ترمیم سلول‌های تنفسی آسیب‌دیده مؤثر باشد. منشأ این ویتامین در مرکباتی مثل لیموشیرین و پرتقال است. برخی غذاهای سنتی مثل چغندر و شلغم هم این روزها بیشتر استفاده شوند.کلم بروکلی هم حاوی آنتی‌اکسیدان است و به‌ویژه در آلودگی هوای شهرها می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌ها شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید