• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181362
+
-

شوینده هتل‌ها غیب می‌شوند...

فرهنگ و زندگی
شوینده هتل‌ها غیب می‌شوند...

مهتاب خسروشاهی

بیایید با هم روراست باشیم! بخشی از لذت سفر و اقامت در هتل، دیدن شامپو، خمیر‌دندان‌، صابون‌ و دیگر ملزومات یک‌نفره‌ای است که هر روز صبح، بعد از نظافت هتل، داخل اتاق می‌گذارند! حالا بماند که بعضی‌ها هم علاقه خاصی به‌همراه بردن این شوینده‌های جذاب دارند و بعد از هر سفر انبوهی از آنها را از چمدان‌شان درمی‌آورند. شاید ماده داخل این وسایل بهداشتی، همان‌ موادی باشد که حتی در خانه خودمان هم از آن استفاده می‌کنیم اما بسته‌بندی‌های خاص و دلفریب آن، بخشی از لذت سفر است اما قرار است این لذت از برنامه سفر حذف شود! اما ماجرا فقط همین نیست، گویا قرار است شاهد اتفاقات دیگری هم در این راستا باشیم.
براساس اعلام اتحادیه اروپا، به‌احتمال زیاد، استفاده از لوازم آرایشی-بهداشتی مینیاتوری هتل‌ها و ظرف‌های یک‌بار مصرف غذا، برای مبارزه با استفاده بی‌رویه از پلاستیک‌ها ممنوع شود. این پیشنهاد بخشی از توافق سبز اروپایی است. این طرح، طرح گسترده اتحادیه اروپا برای رسیدن به عدد صفر خالص تا سال2050 میلادی، جدا از رشد اقتصادی ناشی از منابع و رونق اقتصاد دایره‌ای است(منظور از اقتصادی دایره‌ای طرح جدید اتحادیه اروپا برای گذر از تولید زباله‌های غیرضروری و رسیدن به پایداری بلندمدت است. این طرح تلاش دارد تا با حفظ سلامت اقلیم‌های مختلف مانع از آسیب به تنوع زیستی در کره‌زمین شود).
اگر به این آمار دقت کنید، دلیل این طرح را به‌درستی متوجه خواهید شد. طبق برآوردها، در اروپا، هر فرد به‌طور متوسط سالانه 180کیلوگرم زباله بسته‌بندی تولید می‌کند. کالاهای بسته‌بندی شده یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد زباله‌های پلاستیکی غیرقابل‌بازیافت است. به‌طوری که 40درصد پلاستیک و 50درصد از کاغذ مورد‌استفاده در قاره سبز را شامل می‌شود. به‌گفته کمیسیون اروپا، درصورتی که اقدامی جدی برای این مسئله انجام نشود تا سال2030میلادی، آمار مصرف پلاستیک‌ با 46درصد افزایش خواهد یافت.
بازنگری اتحادیه اروپا در نخستین گام، سال2030 میلادی را نشانه گرفته است. به‌طوری‌که قرار است تا آن زمان، بسته‌بندی‌ها فقط از مواد قابل‌استفاده مجدد یا قابل‌بازیافت تولید شوند. از سوی دیگر هدف از اجرای این طرح، خلاص‌شدن از شر بسته‌بندی‌های غیرضروری، حمایت از انواع بازیافتی و شفاف‌سازی درباره استفاده مناسب از مواد بسته‌بندی شده و دفع پلاستیک‌هایی است که به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کنند.
براساس قانون جدید، بعضی از انواع بسته‌بندی‌های غیرضروری متوقف خواهند شد که از آن جمله می‌توان به بسته‌بندی‌های یک‌بار‌مصرف برای غذاها و نوشیدنی‌های رستوران‌ها و کافه‌ها، بسته‌بندی یک‌بار‌مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و بطری‌های شامپو و سایر بسته‌بندی‌های مینیاتوری مانند مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی در هتل‌ها اشاره کرد. به جای آن در کافه‌ها و رستوران‌ها، امکان استفاده از بسته‌بندی‌های قابل‌استفاده مجدد، به اندازه مشخص، جایگزین خواهد شد.
این طرح در حال بررسی نهایی توسط پارلمان اروپاست اما به‌نظر می‌رسد به‌زودی اجرایی شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید