• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181323
+
-

پایان عصر همکاری‌های چین و آمریکا

واشنگتن در چرخشی آشکار از چند دهه تعامل با پکن، اکنون به‌دنبال متوقف کردن رشد اقتصادی و فناوری چین است

جهان‌نما
پایان عصر همکاری‌های چین و آمریکا

عصر همکاری‌های دوجانبه آمریکا و چین رو به پایان است. کاخ‌سفید و کنگره آمریکا چراغ خاموش در حال بازنگری در روابط اقتصادی واشنگتن با دومین قدرت اقتصادی جهان هستند. آمریکایی‌ها در چرخشی تمام‌عیار نسبت به چند دهه سیاست تعامل‌گرایانه خود با پکن، مصرانه به‌دنبال محدود کردن توسعه فناوری چین هستند؛ سیاستی که از نگاه ناظران، تهاجمی‌ترین اقدامی است که تاکنون واشنگتن برای محدود کردن توسعه اقتصادی و نظامی چین در پیش گرفته است.
به‌گزارش وب‌سایت خبری‌ـ‌تحلیلی پولیتیکو، قوانین جدید آمریکا که پاییز امسال تصویب شده و اغلب فناوری‌های پیشرفته چین را نشانه می‌روند، نتیجه سیاست‌هایی است که در 3دولت گذشته آمریکا مورد بحث قرار گرفته و اکنون به مرحله اجرا گذاشته شده است. این رویه ضدچینی دولت آمریکا که در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، بر سر اعمال تعرفه‌ها و اختلافات تجاری به اوج خود رسید، می‌تواند توسعه فناوری چین را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ امری که به نوبه ‌خود، باعث تشدید اختلافات و فاصله گرفتن هر چه بیشتر 2 اقتصاد بزرگ جهان از یکدیگر خواهد شد. کلیت ویلمز، مشاور ارشد پیشین اقتصادی دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ به پولیتیکو می‌گوید: «آنچه شما در روابط واشنگتن‌ـ‌پکن مشاهده می‌کنید، یک چرخش بنیادین و اساسی است. نگاه آمریکا به روابط با چین در حال تغییر است. امروز دیگر برای دولت آمریکا نوآوری‌های بومی چین در حوزه فناوری به‌خودی خود تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود.»
اجرای این استراتژی جدید که دولت آمریکا آن را «برنامه حفاظتی» نامیده آغاز شده است. به‌عنوان مثال، وزارت بازرگانی آمریکا حدود یک ماه پیش، قانون محدود کردن ارسال تجهیزات ساخت تراشه‌های کامپیوتری به چین با هدف صیانت از شرکت‌های آمریکایی و کاهش سرعت پیشرفت چین در حوزه‌ نیمه‌رساناهای با قدرت پردازش بالا را ارائه کرد.  اریک سایزر، دیپلمات آمریکایی به پولیتیکو می‌گوید: «اغراق نیست اگر که بگوییم دولت آمریکا در دکترین خود نسبت به رشد فناوری چین، بازنگری اساسی داشته است؛ چیزی که انحرافی تمام‌عیار از 3دهه استراتژی گذشته آمریکا در قبال چین است. البته کاخ‌سفید ترجیح می‌دهد که این مسئله چندان برجسته نشود و برای همین تلاش دارد تا آن را کم‌اهمیت جلوه دهد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید