• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181307
+
-

از 1388تا 1401؛ «9دی» چگونه تکرار می‌شود؟

یادداشت
از 1388تا 1401؛ «9دی» چگونه تکرار می‌شود؟

علی ترابی؛ دبیر گروه سیاسی

9دی 1388 یک روز به‌یادماندنی در تاریخ بود، نه فقط تاریخ جمهوری اسلامی که در تاریخ ایران کمتر روزی مثل آن این همه مردمی شد. البته کتاب تاریخ ایران در قرن گذشته نمونه‌هایی مشابه آن روز را در تشییع پیکر امام راحل دیده بود، ولی ویژگی متمایز نهم دی 13سال پیش ماهیت تظاهراتی و جنبشی آن بود و با بدرقه یک شخصیت بزرگ تفاوت داشت.
اما به‌راستی چرا هیچ وقت 9دی تکرار نشد و حتی در فتنه اخیر هم هیچ‌یک از تجمعات گسترده مردمی نتوانست «9دی»‌گونه بساط اغتشاش را به‌طور کامل جمع کند؟
اول اینکه در سال 88 فتنه کامل بود و تا ماه‌ها ماهیتش به‌صورت علنی مشخص نبود. غبار فتنه در آن سال امر را بر بخشی از مردم اینطور مشتبه کرده بود که ماجرا نتیجه یک انتخابات است که با تقلب تغییر کرده است. چند ماه طول کشید تا بعضی بگویند که انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است. اتفاقی که در 1401 رخ نداد و از همان روزهای اول شعارها رنگ و بوی رادیکالی و براندازی گرفت. کنار رفتن کامل ابر فتنه در عاشورای 88، 9دی را ماندگار کرد.
دوم اینکه در سال 88 جریان برانداز تا حد زیادی خود را مدیون حمایت کف خیابانی مردمی می‌دید و با مشاهده عظمت حضور در 9 دی ماستش را کیسه کرد و بساطش را جمع. اما در سال 1401 بخش زیادی از ماهیت فتنه‌انگیزی در دل فضای مجازی و از رهگذر حضور رسانه‌ای رخ می‌داد، لذا حضور مردم در تجمعاتی مثل میدان ولیعصر(عج)، 13آبان و تشییع شهدا، نفس فتنه را قطع نمی‌کرد.
سوم اینکه راهبری رسانه‌ای فتنه و آشوب اخیر تا حد زیادی در اختیار چهره‌های پرآوازه بود. پس طبیعی است که جنس نهم دی آن هم ماهیتی رسانه‌ای می‌طلبید.
اینکه عناصر رسانه‌ای طرفدار نظام هر کدام به شیوه دلخواه و مطابق خواست خود عمل می‌کنند نقطه مقابل رویکرد جریان معاند است و نهم دی رسانه‌ای را مرتبا به تأخیر می‌اندازد.
 عملکرد صداوسیما در این مرحله بسیار حائز اهمیت است که بتواند با هر لطایف‌الحیلی برنامه‌هایی جذاب تولید کند و به مردم نشان دهد که می‌تواند بدون آنها که عمری نانش را خوردند و حالا دوستش ندارند هم جذاب باشد.
مردم در تجمعات مختلف نشان دادند پای کار نظام هستند، آخرین نمونه‌اش هم تشییع شهدا در 2 روز پیش بود و حالا بار اصلی روی دوش مسئولان است که «نهم دی» 1401 را رقم بزنند.
 آخرین سنگر دشمن در فتنه اخیر حوزه فرهنگی است که اگر فرنشینان این عرصه عرضه بیشتری به خرج دهند آن را هم فتح می‌کنند. هرچند که نباید از پاشنه آشیل قیمت دلار و تورم هم غافل شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید