• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181293
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZRq7
+
-

لیگ بدون قاتل

بهترین گلزن لیگ برتر فوتبال ایران، آمار پایینی نسبت به استانداردهای بین‌المللی دارد

لیگ بدون قاتل

رسول بهروش

آمار گلزنی در فوتبال باشگاهی ایران پایین است و همه هم این مسئله را به‌خوبی می‌دانند. این نکته، هرگز چیز جدیدی نیست و بارها در موردش صحبت شده، اما چیزی که قابل تأمل‌تر به‌نظر می‌رسد، این است که معمولا در فوتبال ایران گلزن قهار هم نداریم. لیگ بدون قاتل، شاید عنوان برازنده‌ای باشد برای فوتبالی که مهاجمانش بسیار کم گل می‌زنند و در هر مقطع از فصل، با یک هت‌تریک می‌توانند خودشان را به رده‌های بالایی جدول بهترین گلزنان برسانند!

معدل تکان‌دهنده
در پایان هفته دوازدهم لیگ برتر، محمد عباس‌زاده و یورگن لوکادیا با 6گل زده به‌طور مشترک در صدر جدول برترین گلزنان لیگ قرار گرفته‌اند. جالب است که مهاجم هلندی فقط 9بازی انجام داده و این آمار را به ثبت رسانده. می‌دانید که او از ایران خارج شده و در 2بازی پایانی تیمش هم حضور نداشته، اما بعید نیست حالا‌حالاها در رده‌های بالایی جدول بماند! ما در لیگ برتر حتی بازیکن 5گله هم نداریم و بعد از 2مهاجمی که ذکر کردیم، نوبت 4گله‌هایی مثل محمد محبی و کوین یامگا می‌رسد. در هر صورت اگر 6گل لوکا و عباس‌زاده را در عدد 13تقسیم کنیم، بهترین گلزنان ایران به‌طور متوسط در هر بازی کمتر از نیم‌گل به ثمر رسانده‌اند؛ یعنی به‌طور دقیق‌تر 0.46گل در هر مسابقه که اصلا نمی‌تواند آمار قابل‌قبولی باشد.

هنوز منشا را یادمان نرفته
بحران گلزنی در لیگ ایران فقط مخصوص امسال نیست و تقریبا هر فصل شاهد همین شرایط هستیم. هنوز حماسه بزرگ گادوین منشا در فصل گذشته را از یاد نبرده‌ایم؛ زمانی که او با 14گل شامل 7گل از روی نقطه پنالتی کفش طلا را به‌دست آورد! جالب است که منشا امسال در 11بازی برای مس رفسنجان هنوز موفق به گلزنی نشده و 2ضربه پنالتی را هم از دست داده است!

در اروپا چه خبر است؟
بحران گلزنی در لیگ برتر ایران زمانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که آمار به ثبت رسیده در کشور را با ارقام مشابه در لیگ‌های معتبر اروپایی مقایسه کنیم. شاید در نگاه اول این قیاس به‌دلیل تفاوت سطح کیفی 2حوزه مع‌الفارق به‌نظر برسد، اما اینطور نیست. اگر سطح مهاجمان لیگ‌های اروپایی بالاتر است، ساختارهای دفاعی آنها هم به همین میزان از صلابت و کیفیت بالاتری بهره می‌برد. در نتیجه می‌توان با این مقایسه، پی به جذابیت بالاتر کار در قاره سبز برد. بهترین گلزن 5لیگ برتر اروپا هم‌اکنون ارلینگ هالند است. اعجوبه توقف‌ناپذیر منچسترسیتی تا پایان هفته شانزدهم 18گل به ثمر رسانده بود که میانگین عجیب و غریب 1.12گل در هر مسابقه را نشان می‌دهد. البته که مورد هالند استثنایی است، اما در سایر لیگ‌ها هم شاهد به‌جا ماندن معدل‌هایی به‌مراتب بالاتر از مسابقات ایران هستیم. در لالیگای اسپانیا رابرت لواندوفسکی در 14مسابقه 13گل به ثمر رسانده است؛ به‌طور میانگین 0.92گل در هر بازی. در آلمان کریستوفر انکونکو در 15بازی 12گل زده که معدل 0.8گل در هر مسابقه را نشان می‌دهد. در ایتالیای کم‌گل و بحران‌زده که با افت کیفی محسوس در رده باشگاهی مواجه است، ویکتور اوسیمین با 9گل در 15بازی بهترین گلزن مسابقات به شمار می‌آید و میانگین 0.6گل را ثبت کرده. نهایتا در فرانسه هم تا پایان هفته پانزدهم شاهد بالانشینی کلیان امباپه با 12گل زده بوده‌ایم؛ باز هم میانگین 0.8گل، یعنی تقریبا 2برابر بیشتر از برهوت لیگ ایران!


 

این خبر را به اشتراک بگذارید