• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18127
+
-

نبض تالارهای بورس در دست سرمایه‌گذاران بزرگ


تازه‌ترین آمار‌های بازار سهام در اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد سهم سهرمایه گذاران خرد از کیک مبادلات بورس تهران به 23درصد رسیده و نبض تالارهای معاملات عملا به‌دست سرمایه‌گذاران بزرگ افتاده است. آمارهای رسمی بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد در اردیبهشت‌ماه، سه چهارم معاملات بازار سهام را سهامداران بزرگ موسوم به حقوقی‌ها انجام داده‌اند، طبق این آمارها سهامداران خرد موسوم به حقیقی‌ها، در معاملات انجام شده در اردیبهشت امسال سهم اندکی داشته‌اند. روند انفعال سهامداران خرد در فضای بازارسرمایه از اردیبهشت‌ماه پارسال آغاز شد به‌طوری‌که تا پایان بهمن96 همواره سهامداران بزرگ نقدینگی بالاتری را روانه بازارسهام کردند و نسبت سرمایه‌گذاری سهامداران خرد به زیر 40درصد سقوط کرد. این روند از اسفند پارسال تشدید شد به‌طوری‌که در آن مقطع 75درصد کل مبادلات بازار سهام به‌دست سرمایه‌گذاران بزرگ انجام گرفت.

حالا آمارهای اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد روند کناره‌گیری سهامداران خرد از تالارهای مبادلات همچنان ادامه دارد. براین اساس در اردیبهشت امسال سهامداران حقوقی ۷۷درصد و سهامداران حقیقی فقط 23درصد از کل خرید و فروش‌های سهام را در بورس انجام داده‌اند.



تغییر در مالکیت سرمایه‌گذاران

طبق این آمارها در اردیبهشت‌ماه ۲۲۰۶میلیارد ریال از مالکیت سهامداران حقیقی کاهش یافته و در مقابل به مالکیت سرمایه‌گذاران حقوقی اضافه شده است. آمار اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد سهامداران حقیقی ۲۱درصد خرید‌ها و ۲۴درصد فروش‌ها را در تالار شیشه‌ای به‌خود اختصاص داده‌اند. اطلاعات منتشر شده در بورس نشان می‌دهد سهامداران حقوقی بازار سهام در ‌ماه دوم سال۹۷، سهم ۷۹درصدی از خرید‌ها و ۷۶درصدی از فروش‌ها را به نام خود ثبت کردند که مشخص می‌کند حقوقی‌ها از سهامداران حقیقی پیشی گرفته‌اند.



صنایع مورد توجه سرمایه‌گذاران خرد

سهامداران حقیقی، در اردیبهشت‌ماه سهام 16 گروه را به مالکیت خود افزودند که در خالص خریدها گروه‌های «صندوق‌های قابل معامله با ۲۶۵میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری‌ها با ۱۰۰میلیارد ریال، مخابرات با ۷۶میلیارد ریال، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با ۶۶میلیارد ریال و سیمان، آهک و گچ با ۵۲میلیارد ریال» در رتبه یک تا ۵ این فهرست قرار دارند.



صنایع مورد توجه سرمایه‌گذاران بزرگ

سهامداران حقوقی هم، مالکیت خود را در ۲۳صنعت افزایش داده‌اند و ۵گروه اول که بیشترین تغییر مالکیت کیک را از حقیقی به حقوقی داشته‌اند شامل «فراورده‌های نفتی، کیک و سوخت‌ هسته‌ای با ۶۰۲میلیارد ریال، فلزات اساسی با ۵۲۵میلیارد ریال، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۴۷۳میلیارد ریال، استخراج کانه‌های فلزی با ۳۸۰میلیارد ریال و محصولات شیمیایی با ۳۵۷میلیارد ریال» در فهرست اول تا پنجم قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید