• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181098
+
-

جزئیات دستگیری 2باند سرقت در تازه‌ترین عملیات پلیس آگاهی تهران

سرقت‌های سریالی هنگام مرخصی زندان

پلیس آگاهی
سرقت‌های سریالی هنگام مرخصی زندان

ماموران پلیس آگاهی تهران در تازه‌ترین عملیات خود، اعضای 2باند سرقت را دستگیر کردند که یکی از آنها به خانه‌ها دستبرد می‌زد و دیگری با شناسایی طعمه‌هایشان در سایت خرید و فروش کالا، دست به سرقت‌های خشن می‌زدند.
به گزارش همشهری، سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران دیروز در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات فعالیت این دو باند پرداخت و گفت: اعضای باند اول که از سوی کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی دستگیر شدند، به‌صورت سریالی از خانه‌ها در شرق تهران سرقت می‌کردند.
اعضای این گروه 5سارق حرفه‌ای بودند که با خودروهای تیبا، پراید، ‌پژو پارس و 405 به مقابل خانه‌های موردنظرشان می‌رفتند و از طریق بالکن و پنجره وارد آنجا می‌شدند و نقشه سرقت را عملی می‌کردند. رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: کارآگاهان با سرنخ‌های به‌دست آمده و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین کشف جرم و اقدامات اطلاعاتی، مخفیگاه این سارقان سابقه‌دار را در جنوب تهران شناسایی کردند و در یک عملیات منسجم موفق به دستگیری آنها شدند. وی تصریح کرد: کارآگاهان در بازرسی مخفیگاه متهمان، تلویزیون، جاروبرقی، تلفن‌همراه و 2مجسمه عتیقه که ارزش آنها 2میلیارد تومان بود، به همراه خودرو‌هایی که در سرقت‌ها استفاده می‌شد، کشف کردند.
 رئیس پلیس آگاهی تهران درباره دومین باند سرقت نیز گفت: اعضای این باند در یکی از سایت‌های خرید و فروش کالا طعمه‌های خود را شناسایی کرده و با تهدید دست به سرقت اموال‌شان می‌زدند که از سوی کارآگاهان پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران دستگیر شدند.
وی افزود: باند دوم 4عضو دارد که اموال گران‌قیمت مانند موبایل، پلی‌استیشن و... سرقت می‌کردند و یکی از اعضای این گروه، به جرم حمل مواد‌مخدر در زندان بوده و در مدتی که در مرخصی خارج از زندان به سر می‌برده، در سرقت‌ها شرکت می‌کرده است.
سرهنگ ولی‌پور گودرزی تصریح کرد: در بازرسی از مخفیگاه این باند اموال مسروقه به همراه قمه، شوکر و چاقو کشف شد و متهمان اقرار کردند که با ضرب و جرح طعمه‌هایشان دست به سرقت از آنها می‌زدند.

گفت‌و‌گو1
 زیرخاکی‌های 7میلیاردی

مهدی، سرکرده باند سارقان منزل است. او در بالا‌رفتن از دیوار و بازکردن پنجره‌ها تخصص دارد و به همین دلیل باند سرقت از منازل راه انداخته بود.

پیش از اینکه یک سارق شوی، چه کار می‌کردی؟
من چاه‌کن هستم و در جست‌و‌جوی کار مناسب با درآمد ثابت می‌گشتم تا اینکه یکی از آشنایانم شرکتی را برای کار به من معرفی کرد. خیلی خوشحال شدم اما شرکتی که به آنجا رفتم، شرکت هرمی گلدکوئست بود و تمام سرمایه‌ام را از دست دادم. در آنجا با فردی به نام بهمن آشنا شدم که سرنوشت او هم مانند من بود و تمام سرمایه‌اش را در گلدکوئست از دست داده بود. از سر ناچاری با هم تصمیم به سرقت گرفتیم.
همه سوابقی که داری، سرقت از منزل است؟
بله. همیشه به همین اتهام دستگیر شده‌ام. معمولا 3نفر عضو اصلی گروه بودیم که آخر هفته‌ها راهی سرقت می‌شدیم؛ ‌فقط پنجشنبه و جمعه، بین ساعت 10 تا 12شب. اول خانه‌هایی را که چراغشان خاموش بود شناسایی می‌کردیم. زنگ می‌زدیم و اگر کسی جواب آیفون را نمی‌داد، من از دیوار بالا می‌رفتم و از طریق پنجره وارد خانه‌ها می‌شدم.
چرا آخر هفته‌ها سرقت می‌کردید؟
چون آخر هفته‌ها خیلی‌‌ها به مهمانی یا سفر می‌روند و خانه‌هایشان خالی است.
چطور در و پنجره‌ها را باز می‌کردید؟
با پیچ گوشتی. مردم توجهی به پنجره‌هایشان ندارند و فکر می‌کنند امن است. اما من از همین پنجره‌ها وارد می‌شدم و  از پول و طلا گرفته تا اموال قیمتی دیگر را سرقت  می‌کردم.
چطور دستگیر شدید؟
در آخرین سرقت، عتیقه‌های گران‌قیمتی که حدود 7میلیارد تومان ارزش داشت را از یک خانه دزدیدیم. بعد دوستانمان را دعوت کردیم تا جشن دورهمی بگیریم. در آنجا برای خودنمایی تعریف کردیم که از یک خانه، عتیقه‌های میلیاردی سرقت کرده‌ایم و یکی از مهمان‌ها به‌خاطر حسادت ما را لو داد.

گفت‌و‌گو2
 سبقت از پلیس


در کنار اعضای باندی که طعمه‌هایشان را در سایت خرید و فروش کالا شناسایی می‌کردند، زوج جوانی ایستاده‌اند. آنها از مال‌باختگان این باند هستند و مرد جوان می‌گوید: برای فروش دستگاه ماینر خانگی در سایت آگهی داده بودم که فردی در نقش خریدار با من قرار گذاشت. من به همراه همسرم راهی محل قرار شدیم. جایی که خریدار قلابی تعیین کرده بود، خیابانی بود که با میله‌های آهنی بسته شده و امکان عبور ماشین وجود نداشت. سارقان سوار بر خودروی پراید آن طرف میله‌های آهنی ایستاده بودند و من ماشینم را طرف دیگر پارک کردم و خودم را به آنها رساندم. ماینر هم در دستم بود اما یکی از سارقان در یک لحظه دستش را دور گردن من انداخت و مرا به گوشه‌ای پرت کرد و ماینر را قاپید. یکی دیگر هم گاز اشک‌آور به چشمانم زد. با صدای داد و فریاد من، همسرم که چند قدم آن‌طرف‌تر بود، خودش را به ما رساند. او دستگیره در ماشین سارقان را گرفت که مانع فرارشان شود اما آنها چندین متر همسرم را روی آسفالت کشیدند به حدی که جمجمه همسرم شکست و آسیب شدیدی دید. وقتی گفته‌های مرد جوان به پایان رسید، یکی از سارقان که در تمام‌مدت سرش را پایین انداخته بود و به حرف‌های شاکی گوش می‌کرد، ‌گفت: «ببخشید. خیلی پشیمانیم.» گفت‌وگو با این سارق جوان را بخوانید.

فکر نکردی که ممکن بود جان زن جوان را بگیرید؟
اصلا متوجه نشدیم که او دستگیره در ماشین را گرفته است. البته دوستم متوجه شده بود اما من آنقدر ترسیده بودم که فقط می‌خواستم از آنجا فرار کنم.
همه طعمه‌هایتان را با همین شگرد شناسایی می‌کردید؟
بله. در سایت می‌گشتیم و هر کسی که گوشی تلفن همراه گران‌قیمت، ‌دستگاه ماینر، ‌پلی‌استیشن، تابلو‌فرش و... را به فروش گذاشته بود، انتخاب می‌کردیم. بعد با او تماس می‌گرفتیم و برای سرقت 2شگرد داشتیم؛ ‌شگرد اول این بود که می‌رفتیم مقابل در خانه طرف و در فرصتی مناسب با تهدید دست به سرقت می‌زدیم، یا اینکه طعمه‌هایمان را می‌کشاندیم سر قرار و در فرصتی مناسب نقشه سرقت را عملی می‌کردیم.
سابقه‌داری؟
هم من سابقه‌دارم، هم همدستم. من سابقه حمل مواد دارم و همدستم کلاهبرداری. من در زمان مرخصی زندان نقشه سرقت را اجرا می‌کردم، به خیال اینکه شناسایی نخواهم شد اما اشتباه می‌کردم. سابقه موادم هم به‌خاطر حمل 6گرم شیشه است که به 5سال حبس محکوم شده بودم. البته به حکم اعتراض زدم که یک سال کم شد و باید 4سال پشت میله‌های زندان می‌ماندم. برای همین درخواست مرخصی 15روزه دادم که قبول کردند. من این سرقت‌ها را ظرف مدت 15روز مرخصی انجام دادم و بعد از پایان دوره مرخصی‌ام به زندان برگشتم.
چطور لو رفتید؟
ما تلاش کرده‌ بودیم که ردی از خودمان به‌جا نگذاریم اما مالباخته‌ها ما را چهره‌نگاری کرده بودند و چون سابقه‌دار بودیم، شناسایی شدیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید