• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181069
+
-

یک جشن‌تولد جهانی

جهان‌نما
یک جشن‌تولد جهانی

صدها میلیون مسیحی، سالروز ولادت حضرت عیسی(ع) را به روش‌های سنتی خودشان جشن می‌گیرند.
تولد حضرت عیسی، بزرگ‌ترین جشن مذهبی مسیحیان در سراسر دنیاست و هرچند بهانه یکی است، اما روش‌های برگزاری این جشن در هر منطقه از دنیا متفاوت است. تصور عمومی از تولد حضرت‌مسیح، تزیین درخت کاج در شب‌های برفی و پوشیدن لباس‌های گرم با طرح‌های بابانوئل است اما خیلی‌ها در حالی کریسمس را جشن می‌گیرند که به جای سرما، شب‌های گرم و دلپذیری دارند.
تفاوت اقلیم و فرهنگ و اقوام، سنت‌های دیگری را هم در این روز پدیدآورده که کمتر شناخته شده‌اند.
این سنت‌های متفاوت البته در سال‌های اخیر مورد‌توجه قرارگرفته و بخشی از آیین جهانی کریسمس شده است.
یکی از این سنت‌ها، تزیین متفاوت درخت کاج در هند است؛ مردم در مناطق گرمسیری هند، به درخت کاج دسترسی ندارند و به جای آن، درخت‌هایی با تزیینات موز و انبه علم می‌کنند. این درخت‌ها، کاربردی هستند و بعد از جشن، میوه سفره هندی‌ها را تامین می‌کنند.
در ژاپن، خوردن یک غذای مخصوص، به سنت شب کریسمس تبدیل شده‌است: مرغ سوخاری. این سنت قدمتی در حدود نیم‌قرن دارد و ژاپنی‌ها حسابی روی آن تعصب دارند.
در سوئد، یکی از عجیب‌ترین سنت‌های کریسمسی جهان، هر سال راس ساعت ۳بعدازظهر اتفاق می‌افتد: شخصیت کارتونی دونالد‌داک (اردک معروف)، از دهه۱۹۵۰ پیامی را با صدای خاصی که دارد به مردم سوئد می‌دهد. مردم چنان این سنت را جدی می‌گیرند که حدود نیمی از آنها قطعا این پیام را مشاهده می‌کنند.
گرم‌ترین سنت را مردم فنلاند دارند که در روز کریسمس در سوناهای خانگی‌شان جمع می‌شوند. سوناهای خانگی در فنلاند خیلی رایج است و تقریبا همه به آنها دسترسی دارند.
یکی از همگانی‌ترین سنت‌های عجیب کریسمسی در ونزوئلا روی می‌دهد؛ مردم در شهرهای بزرگ به‌خصوص کاراکاس، پایتخت کشور، به‌صورت دسته‌جمعی با اسکیت برای مراسم به کلیسا می‌روند. این مراسم حسابی جدی گرفته می‌شود و در شهرهای بزرگ مثل کاراکاس، تردد ماشین‌ها ممنوع می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید