• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18106
+
-

ارجاع بیماران برای تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان ممنوع شد

ارجاع بیماران برای تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان ممنوع شد

سخنگوی وزارت بهداشت از ابلاغ آیین‌نامه‌ای به بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی و الزام آنها به تأمین تجهیزات مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان خبر داد. ایرج حریرچی در نشست خبری گفت: کلیه بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی ملزم به تأمین و تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان برای خدمات تشخیصی و درمانی و همچنین عدم‌ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان شده‌اند. باید توجه کرد تا پیش از تاریخ ۵ خرداد‌ماه این موضوع منحصر به بیمارستان‌های دولتی بود، اما هم‌اکنون برای سایر بیمارستان‌ها هم اجرا می‌شود. او افزود: این اقدام برای افزایش رضایت بیماران و جلوگیری از گرانفروشی و حذف روابط ناسالم مالی و همچنین اطمینان خاطر از به کارگیری تجهیزات با اصالت و ایمن برای بیماران انجام شده است. طبق این بخشنامه بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی مکلفند لوازم و تجهیزات مورد نیاز بیماران را براساس قیمت‌های مصوب درج شده در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تهیه و در داخل بیمارستان در اختیار بیماران قرار دهند و از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان اکیدا خودداری کنند.

حریرچی در ادامه با بیان اینکه حوادث ترافیکی در نیمه اول دهه ۸۰ دومین علت مرگ‌ومیر در کشور بوده‌ است، گفت: طی ۱۰ سال منتهی به سال ۹۵ میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی ۳۱.۷ درصد و میزان مرگ زودرس ناشی از حوادث ترافیکی ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده است که این کاهش پیشرفت مناسبی را در این حوزه نشان می‌دهد. این در حالی است که اکنون حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان و دومین عامل مرگ‌ومیر زودرس ایرانیان را به‌خود اختصاص می‌دهند. حریرچی به ارائه برخی آمارهای غیرعادی از وجود ناامنی غذایی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: طبق رصدهای ما میزان ناامنی شدید غذایی در این استان ۲.۲ درصد و میزان ناامنی متوسط غذایی حدود ۱۴ درصد است؛ بنابراین اعدادی که در این زمینه اعلام شده مورد تأیید ما نیست.

ارز 4200تومانی در اختیار شرکت‌های دارویی

حریرچی درباره پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز به تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان دارو گفت: در ابتدا قرار بود ارز 3800تومانی بدهیم و بعد مابه‌التفاوت نرخ ارز به شرکت‌ها پرداخت شود، اما بعدا تدبیری شد مبنی بر اینکه شرکت‌های دارویی ارز 4200تومانی دریافت کنند و براساس همان ارز به آنها قیمت داده و یارانه هم به بیمه منتقل شود. باید توجه کرد که کل افزایش قیمت‌مان در این حوزه کمتر از نرخ تورم بوده است.

 اما برخی وارد‌کنندگان می‌گویند: اگر ما الان دارو را با دلار 4200تومانی وارد کنیم از کجا معلوم که یک‌سال دیگر هم قرار باشد با همین قیمت کار کنیم. این در حالی است که دولت اطمینان داده است که تا پایان سال نوسانات نرخ ارز کمتر از چند درصد خواهد بود.(وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید