• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181021
+
-

همزمان با هجدهمین شنبه امید و افتخار صورت گرفت

چراغ موزه سیمان روشن شد

گزارش
چراغ موزه سیمان روشن شد

مهدی اسماعیل‌‌پور-روزنامه‌نگار

در هجدهمین شنبه امید و افتخار، فاز نخست موزه صنعت افتتاح و سامانه «من شهردارم» رونمایی شد. همچنین به‌صورت همزمان ۷پروژه عمرانی در مناطق ۵، ۱۰ و ۱۹ به بهره‌برداری رسید.
موزه صنعت در کارخانه قدیمی و از کار افتاده سیمان ری ایجاد شده است. کارخانه‌ای که زمانی، کالایی استراتژیک و مهم را تولید می‌کرد، بعدها به‌دلیل آلودگی، فرسودگی و قدیمی شدن تجهیزات و البته نزدیک شدن بافت مسکونی به آن، تعطیل شد. کارخانه اما آنقدر جذابیت داشت که لوکیشن مناسبی برای ساخت قسمت‌های برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها باشد. به همین‌خاطر عده‌ای هشدار دادند که ممکن است این بنای تاریخ معاصر، آسیب ببیند و از بین برود. در نتیجه مدیریت شهری تهران با همکاری دولت، پروژه احیا و تبدیل آن به موزه صنعت و سیمان را کلید زد تا اینکه دیروز فاز نخست آن در حضور شهردار و تعدادی از مدیران شهری به بهره‌برداری رسید.
علیرضا زاکانی در مراسم بهره‌برداری از این موزه و سایر پروژه‌های مربوط به شنبه امید و افتخار گفت: «برای بنده مایه بهجت و شادی است به‌عنوان کسی که فرزند ری است و ریشه، اصل و نسب خود را در ری و قبله تهران دارد، این گام بلند در جهت رونمایی از یک اثر مؤثر در گذشته و حال شهر تهران و این کارخانه را برداشته‌ایم. با توجه به اینکه از کودکی در این کارخانه رفت‌وآمد می‌کردم و پدرم کارگر این کارخانه بود، افتتاح این پروژه برایم شادی مضاعفی دارد. درودیوار آن برای من یادآور خاطرات زیادی است. امروز موزه صنعت به‌عنوان یک یادگاری اولیه ایجاد شده و امکانات جانبی آن نیز به حوزه نوآوری تعلق پیدا کرده است.»

 خلق هویت ثانویه برای پایتخت
زاکانی با بیان اینکه شهر تهران به جز پایتخت بودن، هویت ثانویه‌ای ندارد، گفت: «تهران نیازمند خلق هویت‌های مؤثر است که یکی از این هویت‌ها، هویت فناورانه به‌حساب می‌آید. تهران بیشترین و بهترین دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها را درون خود دارد و بهره‌مندی از این دانش برای گره‌گشایی از زندگی مردم و نوآوری و خلاقیت در تسریع پیشرفت شهر و الگوسازی شهر برای ما یک موضوع جدی است.» شهردار تهران اضافه کرد: «از این‌رو، توجه ما به ایجاد زیرساخت‌هاست؛ زیرساخت‌هایی که در آن اهل دانش ما را از میانبرها به قله‌های مدنظر می‌رسانند. مبتنی بر این نگاه، در کنار حوزه‌های دیگر، شورا و شهرداری همت خود را معطوف به این حوزه کرده است تا هویت‌های متنوعی برای تهران‌ به‌دست مبارک اندیشمندان و اهل فکر خلق کند. با این اقدامات، اهل علم، فرای فضای جغرافیایی خود مأمن‌هایی را می‌بینند که مسیر رشد و شکوفایی را فراروی آنها باز می‌کند و با یک امید بیشتری نسبت به آینده گام برمی‌دارند. مدیریت شهری نیز خود را خادم مردم و کسانی که در بحث علم فعالیت می‌کنند و تحصیل‌کنندگان علم می‌داند. ما توجه به این جوهره و دقت در ظرفیت نخبگان شهر را بااهمیت می‌دانیم؛ چرا که این افراد ویژگی‌هایی دارند که این ویژگی‌ها می‌توانند راه بهتری برای رسیدن به افتخار برای شهر فراهم کنند.»

لزوم مشارکت فعال شهروندان در طرح «من شهردارم»
سکاندار پایتخت با اعلام این موضوع که طرحی از سوم (دیروز) تا سیزدهم دی در مدیریت شهری در رابطه با مشارکت مردم اجرایی می‌شود، گفت: «در بودجه ۱۴۰۲ فصل خوبی برای پروژه‌های منطقه‌ای و محله‌ای دیده شده و ۲هزار میلیارد تومان امکان درنظر گرفته‌ایم و بیش از ۲هزار طرح در آن دیده شده است، اما اولویت دادن به این طرح‌ها مبتنی بر نظر مردم خواهد بود که مقدمه آن با طرحی تحت عنوان «من شهردارم» آغاز شده است. در این 10روز نظرات مردم پیرامون طرح‌های منطقه‌ای اطراف‌شان را دریافت می‌کنیم. از شهروندان درخواست داریم در این طرح مشارکت فعال داشته باشند تا این کار مقدمه‌ای بر مشارکت‌های بعدی و توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای و محله‌ای باشد و بدین‌ترتیب سطح خدمتگزاری را برای خودمان بیشتر از امروز فراهم کنیم.»

تبدیل شهرری به قطب اقتصادی، فرهنگی و گردشگری تهران
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در آیین افتتاح ۸ پروژه شهری و رونمایی از سامانه «من شهردارم» گفت: «در شهرری پروژه‌های عمرانی، شهرسازی و فرهنگی زیادی در حال تکمیل شدن است که می‌تواند در منطقه ۲۰ به‌عنوان طرح‌های محرک توسعه عمل کند و با تکمیل پروژه‌ها شهرری به قطب اقتصادی، فرهنگی و گردشگری تهران تبدیل می‌شود. امیدوارم با تکمیل پروژه فرهنگی طغرل و مجموعه فرهنگی شیخ‌صدوق به‌زودی شاهد رونق اقتصادی در ری باشیم. با توجه به هویت تاریخی و فرهنگی شهرری، امیدواریم که با تکمیل فاز دوم و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاقات بزرگی در این منطقه روی دهد.»

پروژه‌ای تأثیرگذار در شهرری
جعفر بندی‌شربیانی، نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: «با توجه به سرازیر شدن مشکلات شهر تهران به ری، مدیریت شهری برای جبران این مسئله باید کارهای زیادی انجام دهد. از ابتدا قرار ما با شهردار تهران این بود که در شهرستان ری با مشارکت نخبگان، شهروندان و مسئولان پروژه تأثیرگذار در این منطقه داشته باشیم. با مداخله شهرداری تهران برای راه‌اندازی موزه صنعت سیمان، می‌توان با استفاده از این موزه به‌عنوان نماد پژوهشی و آموزشی به هویت کارآفرینی و بعد اقتصادی آن نیز رسید.»

شهرداری تهران و فرمانداری ری در کنار هم
حمید زمانی، فرماندار ویژه شهرستان ری با بیان اینکه اوج خوشحالی خودم را از افتتاحیه امروز به شورای شهر تهران و مردم عرض می‌کنم، گفت: «فرمانداری ری در کنار شهرداری تهران، دوش به دوش هم برای پیشبرد برنامه‌های ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده حرکت می‌کنند. مدیریت سیاسی ری در پروژه نفرآباد، توسعه حرم و بسیاری از موضوعات دیگر در کنار شهرداری بوده است.»

نکته
تبدیل فضاهای بلااستفاده توسط صنایع نوین و دانش‌بنیان

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری تهران با اعلام این موضوع که در فضاهای قدیمی شهر تهران که دارای هویت تاریخی و ایرانی-اسلامی است، با چالشی تحت عنوان فضاهای بلااستفاده شهری روبه‌رو هستیم، گفت: «به‌عنوان مثال ۷۵درصد از منطقه ۱۶ بلااستفاده و تنها ۲۳درصد آن کاراست‌. بهترین راهکار تبدیل این فضاهای بلااستفاده، توسط صنایع نوین و دانش‌بنیان است. این مجموعه نیازمند کمک فرمانداری ری است و اکنون شهرداری زمینه فعالیت نوین این مجموعه را آماده کرده و زمانی می‌تواند تأثیرگذار باشد که مجموعه مدیریت سیاسی ری به راه‌اندازی آن کمک کند. با توجه به تأکیدات شهردار تهران مبنی بر تبدیل سیمان ری به قطب صنایع نوآوری، امیدواریم با متمرکز شدن شرکت‌های دانش‌بنیان، این مجموعه تأثیرات خود را بر شهرری بگذارد.»






 

این خبر را به اشتراک بگذارید