• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181002
+
-

صعود پرقدرت بورس

ارزش کل بازار سهام در مبادلات دیروز 180هزار‌میلیارد‌تومان افزایش یافت

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با یک رشد پرقدرت معادل 2.8درصد رشد کرد و نزدیک به 180هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد. به‌گزارش همشهری، با وجود افت و خیز‌های هفته گذشته، بازار سهام دیروز و در نخستین روز هفته جاری معاملاتش را پرقدرت آغاز کرد به‌طوری که شاخص کل بورس تهران با 41هزارو 802واحد افزایش معادل 2.8درصد افزایش یافت. با این میزان رشد نزدیک به 180هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد و جمع کل ارزش بازار سهام به 7124هزار میلیارد تومان رسید. این صعود در حالی اتفاق افتادکه در هفته گذشته شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر اخبار مربوط به افزایش نرخ بهره و عرضه نشدن خودرو در بورس کالا در برخی روز‌ها با نزول مواجه شد و تردید‌ها را نسبت به تداوم روند صعودی شاخص افزایش داد.

ورود پول تازه
آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد در دادوستد‌های روز گذشته ارزش کل معاملات خرد به 6هزارو 502میلیارد تومان رسید که این میزان نسبت به مبادلات هفته گذشته 57درصد رشد نشان می‌دهد و بیشترین میزان مبادلات از اردیبهشت ماه امسال تاکنون است. دیروز همچنین سهامداران حقیقی بیش از 378میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام کردند که نشان می‌دهد تمایل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته است. به‌طور بنیادی بازار سهام متاثر از عوامل مختلفی ازجمله نرخ تورم، نرخ بهره، رشد اقتصادی، قیمت دلار و قیمت جهانی کالاهای پایه در سطح جهان است با این حال آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد اصلی‌ترین علت رشد شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته افزایش نرخ ارز بوده است. اگرچه قیمت دلار نیمایی که اثر اصلی بر شاخص‌های بورس دارد در چند روز گذشته تغییر چندانی نداشته است اما به‌نظر می‌رسد تحت‌تأثیر رشد قیمت ارز در بازار آزاد بانک مرکزی چاره‌ای جز افزایش قیمت دلار در سامانه نیما ندارد و این موضوعی است که به‌نظر می‌رسد سهامداران روی آن حساب باز کرده‌اند، چرا که شکاف بین ارز نیمایی و آزاد آثار زیانباری دارد و می‌تواند رانت حاصل از واردات را افزایش دهد.
بر همین اساس به‌نظر می‌رسد سهامداران نیز ارزیابی‌های خود را نسبت به نوسان‌های قیمت دلار نیما تغییر داده و انتظار دارند در روز‌های آینده شکاف بین این دلار و بازار آزاد کاهش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید