• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 180953
+
-

فرصتی برای انتقام

استقلال و تراکتور، فینالیست‌های سال99جام‌حذفی امسال در همین مرحله یک‌شانزدهم به مصاف هم می‌روند

فرصتی برای انتقام

 مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌حذفی فوتبال ایران قرعه‌کشی شد و مهم‌ترین اتفاق این قرعه‌کشی برخورد 2 تیم استقلال و تراکتور در همین ابتدا بود. مرحله یک‌شانزدهم نهایی، نخستین مرحله جام‌حذفی است که تیم‌های لیگ برتری وارد رقابت‌ها می‌شوند و به 16تیم صعودکرده از لیگ‌یک و رده‌های پایین‌تر ملحق می‌شوند. در جام‌حذفی ایران به ندرت شاهد رویارویی تیم‌های بزرگ در این مرحله بوده‌ایم. سال گذشته تراکتور در همین مرحله به مس رفسنجان برخورد و در ضربات پنالتی حذف شد که آن مسابقه بزرگ‌ترین تقابل مرحله یک‌شانزدهم بود. سال قبل‌تر هم بزرگ‌ترین بازی این مرحله جدال سپاهان و مس رفسنجان بود که با برتری 2بر یک سپاهان تمام شد. البته تراکتوری‌ها سابقه حذف شدن در این مرحله را زیاد دارند. آنها علاوه بر سال گذشته که در این مرحله به مس رفسنجان باختند، سال97نیز در همین مرحله با ضربات پنالتی مغلوب نفت آبادان شده و حذف شدند. سال 1390نیز تراکتور در این مرحله باز هم در ضربات پنالتی به شهرداری یاسوج باخت و از جام‌حذفی کنار رفت. شهرداری یاسوج همان تیمی بود که در آن دوره شگفتی‌ساز شد و با حذف کردن تراکتور و فولاد تا نیمه‌نهایی پیش رفت. این تیم در نیمه‌نهایی با یک گل به استقلال باخت و بعد از آن بازی حسین هوشیار دروازه‌بان یاسوجی‌ها به پرسپولیس پیوست تا گلر این تیم در دربی معروف ایمون زاید باشد.

  تقابل‌های حذفی: یک – یک مساوی
استقلال و تراکتور که باید در مرحله یک‌شانزدهم جام‌حذفی امسال به مصاف هم بروند، پیش از این 2بار در جام‌حذفی با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند که سهم هر کدام از آنها یک پیروزی بوده است. دی‌ماه 1394یعنی دقیقا 7سال قبل این دو تیم در مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی به مصاف هم رفتند و در تک‌مسابقه‌ای که به میزبانی تراکتور برگزار شد آبی‌ها با نتیجه 2بر یک پیروز و راهی فینال شدند. هدایت استقلال را پرویز مظلومی بر عهده داشت و 2گل این تیم را سجاد شهباززاده زد. دومین و آخرین تقابل 2تیم در جام حذفی نیز همان فینال معروف سال 1399بود که تراکتور با هدایت ساکت الهامی توانست استقلالِ مجیدی را 3بر 2شکست دهد و قهرمان شود.

قصه امیر ارسلان
از برزخ به بهشت؛ داستان مهاجم مازادی که نفر اول خط حمله شد

اگر قرار باشد یک مثال دم‌دست و دقیق در مورد سربالایی و سرپایینی فوتبال بزنیم، باید سراغ امیر ارسلان مطهری برویم. او طی ماه‌های گذشته شرایط بسیار عجیبی را تجربه کرد. مطهری به‌طور کلی بازیکن باکیفیتی است که در تیم فرهاد مجیدی هم کم و بیش مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما از آغاز فصل جدید و حضور ریکاردو ساپینتو روی نیمکت استقلال، وضعیت برای او به شکل حیرت‌انگیزی تغییر کرد. ارسلان مورد توجه سرمربی پرتغالی نبود و برای پایان همکاری در اختیار باشگاه قرار گرفت. با این حال، او از فسخ قراردادش خودداری کرد؛ رفتاری که از سوی گروهی از هواداران استقلال حمل بر منفعت‌طلبی این بازیکن شد و حملات زیادی را متوجه او کرد. به این ترتیب مطهری در موقعیت پیچیده‌ای قرار گرفته بود. بازیکنی که تا چندی پیش گل می‌زد، گیتار دستش می‌گرفت و از استوانه‌های کری‌خوانی هواداران بود، ناگهان مورد غضب همان‌ها قرار گرفت و البته در ترافیک وحشتناک خط حمله استقلال مطلقا مجال عرض‌اندام پیدا نمی‌کرد. این، شاید تلخ‌ترین روزهای دوران حرفه‌ای مطهری بود؛ زمانی که همه‌جا در گمانه‌زنی‌های نقل‌وانتقالاتی، از ارسلان به‌عنوان خروجی قطعی آبی‌ها یاد می‌شد.

  بازگشت معجزه‌آسا
درحالی‌که به‌نظر می‌رسید مطهری در استقلال به بن‌بست رسیده، ناگهان ورق به سود این بازیکن برگشت و او فرصت بیشتری برای خودنمایی پیدا کرد. نخستین ردپای مهم مطهری در استقلال این فصل، گل او به نساجی در سوپرجام بود؛ ضربه سری که باعث شد استقلال نخستین جام فصلش را به‌دست بیاورد. فرا رسیدن جام‌جهانی، کرکره مسابقات لیگ را به‌طور موقت پایین کشید، اما بلافاصله در بازگشت به لیگ، مطهری دست به یک کار بزرگ دیگر زد و یکی از 2گل استقلال در دربی تهران را به ثمر رساند. او اوایل نیمه دوم شهرآورد و زمانی که بازی با تساوی یک-یک در جریان بود، با یک چرخش زیبا دروازه سرخپوشان را باز کرد. استقلال می‌توانست به لطف همین گل برنده دربی باشد و صدر جدول را تصاحب کند، اما گل دقایق پایانی گولسیانی مانع از این اتفاق شد. به‌هرحال اما مطهری کارش را انجام داد و جای پایش را در استقلال ساپینتو محکم‌تر کرد. گفته می‌شود او در ادامه فصل نیز انتخاب اول کادرفنی برای خط حمله است.

  پیشروی در جدول رکوردهای دربی
گل اخیر ارسلان مطهری به پرسپولیس اما، جایگاه او را در جدول برترین گلزنان تاریخ دربی تهران بهبود بخشید. چندین دهه است که صفر ایرانپاک با 7گل زده برترین گلزن شهرآورد تهران به شمار می‌آید و کسی نتوانسته او را پایین بکشد. حسین کلانی با 6گل زده نفر دوم این فهرست است و 3بازیکن 5گله هم داریم؛ علی جباری و غلامحسین مظلومی از استقلال و مهدی هاشمی‌نسب که سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم سرخابی را دارد. حالا ارسلان مطهری چهارمین گلش در دربی را به ثمر رسانده و به جمع بازیکنانی مثل فرهاد مجیدی، علی علیپور، مجتبی جباری و البته همایون بهزادی پیوسته است. چنان‌که می‌بینید، از بین تمامی نفراتی که نام بردیم، امروز فقط علیپور و مطهری مشغول ‌بازی هستند و فرصت آن را دارند که به رکورد مرحوم ایرانپاک نزدیک شوند. علیپور فعلا در پرتغال بازی می‌کند، اما مطهری پیراهن استقلال را به تن دارد و می‌تواند در نزدیک‌ترین دربی‌های پیش‌رو برای تیمش به میدان برود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید