• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 30 آذر 1401
کد مطلب : 180693
+
-

ورزش با چالش‌های زیادی روبه‌رو است؛ تعداد قابل توجهی از فدراسیون‌ها رئیس ندارند، فدراسیون کشتی و تکواندو به بودجه معترضند و... در این شرایط 2معاون وزیر مسئولیت‌های تازه‌ای گرفته‌اند

آشفتگی

آشفتگی

حضور همزمان 2معاون وزیر ورزش در کمیته پارالمپیک، درگیری یکی از همین معاونان با روسای فدراسیون‌ها، جنجال بازنشستگی رئیس یک فدراسیون، بلاتکیفی چند فدراسیون و... از اوضاع ناخوش مدیریت ورزش خبر می‌دهد. بیش از یک سال از حضور حمید سجادی، به‌عنوان وزیر در صدر ورزش می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد او نتوانسته مدیریت قابل‌قبولی در مجموعه زیرنظرش داشته باشد هرچند هم‌اکنون سیدمحمد پولادگر، معاون اول بیش از همه در سیبل انتقادات است. پولادگر بعد از درگیری‌هایی که با علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی داشت، حالا هم با هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو دچار چالش مشابهی شده است. اما این تنها مشکل مدیریت ورزش نیست. بعضی از فدراسیون‌های ورزشی ماه‌هاست که با سرپرست اداره می‌شوند و برگزاری مجمع انتخاباتی بعضی از فدراسیون‌ها هم با مشکل روبه‌رو شده است. در این شرایط که ورزش به نیروهای تمام‌وقت نیاز دارد، 2 معاون اصلی وزیر هم در کمیته پارالمپیک مسئولیت گرفته‌اند.
 
   جدال دبیر و پولادگر
دوم تیرماه1401 نخستین اخباری که از جلسه خصوصی علیرضا دبیر و سیدمحمد پولادگر به بیرون درز کرد، حکایت از جدال لفظی رئیس فدراسیون و معاون قهرمانی وزارت ورزش داشت. قرار بود در این جلسه تفاهمنامه مالی1401 کشتی به امضای رئیس فدراسیون برسد که دبیر از امضای آن خودداری کرده بود. در ادامه مجمع عمومی فدراسیون کشتی خیلی زود از راه رسید و رئیس هیأت‌ها 4تیر ماه در سالن آکادمی فارسی آکادمی المپیک دور هم جمع شدند. پولادگر ریاست مجمع را بر عهده گرفت و از همان ابتدا جدال بین اهالی کشتی و معاون وزیر شروع شد. در شروع سال اعلام شده بود مجلس از محل تبصره14 به برخی از فدراسیون‌های ورزشی کمک خواهد کرد و رقم این کمک برای کشتی 70میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود. به‌دلیل اینکه مجلس نمی‌تواند پولی مستقیم به‌حساب فدراسیون‌ها واریز کند، قرار بود این مبلغ ابتدا به‌حساب وزارت ورزش و سپس به‌حساب فدراسیون‌ها وازیر شود. اما آن چیزی که باعث شد دبیر از کوره در برود این بود که پولادگر کمک مجلس را به‌عنوان بودجه فدراسیون درنظر گرفته بود و تفاهمنامه مالی فدراسیون و وزارت‌ ورزش به اندازه همان 70میلیارد تومان بود. جدال دبیر و پولادگر عاقبت خوبی نداشت و پولادگر در نهایت مجمع را ترک کرد. پس از مدتی خبر رسید که پولادگر هم صورتجلسه مجمع را امضا نکرده است.
 
   نوبت ساعی شد!
هادی ساعی و علیرضا دبیر وجه تشابه زیادی دارند. هر دو قهرمان جهان و المپیک هستند که حالا ریاست فدراسیون ورزش خودشان را برعهده گرفته‌اند. هر دو در دوره سوم و چهارم عضو شورای شهر تهران بودند و حالا باید گفت هر دو با معاون قهرمانی وزیر ورزش به مشکل جدی خورده‌اند. معاون قهرمانی با 2رئیس فدراسیونی به مشکل خورده که هر دو رشته در المپیک‌ها بار کاروان ایران را طی دوره‌های گذشته به دوش کشیده‌اند. مشکل ساعی با وزارت ورزش هم همانند مشکل فدراسیون کشتی با پولادگر است. ساعی در نشست خبری اخیرش در این‌باره گفت: «داریم از خودی‌های تکواندو می‌خوریم. کسانی که قبلا بودند اما الان دستشان کوتاه شده است. ادعای کمک دارند و منت هم می‌گذارند. به من گفتند 20میلیارد مجلس را زنده کن. خودشان می‌خواستند 22میلیارد بدهند درحالی‌که تا همین الان 42میلیارد هزینه کرده‌ایم. گفتیم بیشتر کمک کنید که گفتند کمک مجلس در دل همین مبلغ است! شوکه شدم. این تفاهمنامه را امضا نمی‌کنم چون وزارت ورزش می‌خواهد 2میلیارد به ما بدهد.» منظور ساعی از خودی‌ها پولادگر است. او دی‌ماه1400 در مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو توانست به ریاست پولادگر که از سال1379 این سمت را در اختیار داشت خاتمه دهد. یک هفته بعد از آن بود که پولادگر طی حکمی به سمت معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزیر ورزش و جوانان منصوب شد.
 وزیر ورزش موضعی درخصوص این اتفاقات نگرفته و مشخص نیست عدم‌امضای تفاهمنامه فدراسیون‌ها توسط روسای فدراسیون به کجا خواهد رسید!

    2معاون وزیر نایب‌رئیس شدند
22آذر انتخابات کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد که محمد پولادگر و مریم کاظمی‌پور، معاونان وزیر ورزش به‌عنوان نواب رئیس کمیته ملی پارالمپیک انتخاب شدند. البته پولادگر برای ریاست هم کاندیدا بود که انصراف داد. کاظمی‌پور معاون امور زنان وزیر ورزش است که توانست با 30رای به‌عنوان نایب‌رئیس پارالمپیک انتخاب شود. نایب‌رئیسی شغل محسوب نمی‌شود و همین مسئله کافی بود تا شاهد حضور معاونان وزیر در انتخابات کمیته پارالمپیک باشیم. درست است نایب‌رئیسی شغل محسوب نمی‌شود ولی آیا معاونان وزیر ورزش مسئولیت و مشغله‌های کمی دارند که می‌توانند در سازمان پرمشغله دیگری هم وقت و انرژی بگذارند؟ و آیا در کار معاونان وزیر تداخل ایجاد نمی‌شود؟ کاظم‌پور بعد از کسب سمت جدید گفته بود: «با توجه به اینکه در وزارت بخش سیاستگذاری در سطح کلان ورزش بانوان صورت می‌گیرد و در بخش‌های غیراز حوزه بانوان نیز به همین منوال است، تصور می‌کنم فعالیت همزمان در این دو سمت، ‌هم‌راستا و در طول یکدیگر باشند.» کمتر کسی است که از مشکلات ورزش زنان خبر نداشته باشد و به همان اندازه هم جامعه ورزشکاران پارالمپیکی از مشکلاتشان گلایه دارند. آیا پورکاظمی می‌تواند به هر دوی آنها خدمت‌رسانی کند؟ سیدمحمد پولادگر درباره مخالفت یا موافقت وزیر ورزش با حضور 2معاونش در انتخابات کمیته عنوان کرده بود با رخصت از وزیر در این انتخابات حاضر شدیم!
 
   بی‌خبری از بازنشستگی داورزنی
22آذرماه خبر بازنشستگی محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال منتشر شد و این خبر با تأیید آرش فرهادیان مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها همراه بود. فرهادیان که سابقه همکاری طولانی با پولادگر دارد، از زمان حضور او در وزارت ورزش این سمت را گرفته است. داورزنی پس از انتشار خبر بازنشستگی‌اش گفت با معاون قهرمانی وزیر صحبت کرده‌ و او هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است. این در حالی بود که فرهادیان به ایسنا گفته بود خودش نامه بازنشستگی داورزنی را دیده است. فدراسیون والیبال هم در نهایت در واکنش به این خبر عنوان کرد فدراسیون جهانی این اتفاقات را رصد می‌کند و امکان تعلیق والیبال هم وجود دارد.

بلاتکیف‌ها
همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی با سرپرست اداره می‌شوند. فدراسیون سوارکاری هم گل سرسبد این فدراسیون‌هاست که حواشی متعددی در این مدت پیرامونش شکل گرفته و کماکان وزارت برای این فدراسیون سرپرست تعیین می‌کند. درخصوص فدراسیون سوارکاری، دیوان عدالت اداری هم رأی داده ولی باز وزارت اصرار به عدم‌حضور مسعود خلیلی به‌عنوان رئیس فدراسیون دارد. فدراسیون اسکواش، ژیمناستیک و شمشیربازی هم ازجمله فدراسیون‌هایی هستند که بلاتکلیف هستند و هنوز وزارت عزمی برای مشخص کردن رئیس این فدراسیون‌ها ندارد. مجمع انتخاباتی فدراسیون اسکواش هم قرار بود 14آذر برگزار شود که به حد نصاب نرسید! این انتخابات به 12دی موکول شده است. فدراسیون دوچرخه‌سواری هم وضعیت خوبی ندارد. بعد از اینکه خرداد سال پیش اتحادیه جهانی، انتخابات این فدراسیون را تأیید نکرد و ریاست محمود رشیدی را به رسمیت نشناخت، قرار بود هر چه زودتر مجمع انتخاباتی تشکیل شود اما همچنان این فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود. شهریورماه 17نفر برای ریاست فدراسیون ثبت‌نام کردند اما هنوز حتی صلاحیت این نفرات هم تأیید نشده است. فدراسیون وزنه‌برداری هم هرچند با حضور سجاد انوشیروانی به‌عنوان سرپرست به ثبات رسیده است اما فعلا از برگزاری انتخابات این فدراسیون هم خبری نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید