• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 آذر 1401
کد مطلب : 180643
+
-

شوک نوسان ارز به بازار راکد موبایل

در یک ماه گذشته گوشی‌های زیر 600 دلار بین 100تا 500 هزار تومان و گوشی‌های بالای 600 دلار 10تا 12میلیون تومان گران شده اند

به‌گفته فعالان این حوزه، بازار موبایل راکد و کم‌مشتری است اما افزایش نرخ ارز بازار موبایل را هم با شوک قیمت مواجه کرده است. به گزارش همشهری، رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران اخیرا از کاهش فروش تلفن همراه خبر داده است. محمدرضا رمضان با بیان اینکه افزایش نرخ ارز، باعث افزایش قیمت جزئی در برخی موبایل‌ها شده، گفت: در روزهای اخیر به‌دلیل این افزایش قیمت، شاهد کاهش فروش تلفن همراه بوده‌ایم. یکی از فروشندگان موبایل نیز درباره وضع کنونی بازار به همشهری گفت: قدرت خرید کاهش یافته و به‌شدت بازار ضعیفی داریم. میثم غنی‌زاده بازار را راکد و خالی از مشتری توصیف کرد و افزود: اخیرا روزهایی بوده که مغازه‌دارها اصلا دشت نگرفته‌اند زیرا قیمت‌ها به‌دلیل افزایش نرخ دلار بالا رفته و این موضوع تمام برندها و مدل‌های گوشی ‌را هم شامل می‌شود. این فعال بازار اضافه کرد: در گوشی‌های زیر 600دلار، تغییرات قیمت بین 100تا 500هزار تومان بوده اما در بازار آیفون با توجه به ممنوعیت واردات تجاری آیفون 14این تغییرات قیمت بسیار بیشتر و درحد 10تا 12میلیون تومان بوده است. افزایش قیمت انواع مدل‌های آیفون موجود در بازار البته فقط به موضوع آیفون 14و ممنوعیت واردات آن مربوط نمی‌شود.

افزایش قیمت موبایل بین 5تا 15درصد
 واردات آیفون و دیگر انواع گوشی موبایل بالای 600دلار تنها با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود انجام می‌شود و آزاد بودن قیمت این نوع ارز باعث شده تغییرات قیمت گوشی‌های بالای 600دلار از نوسانات قیمت ارز بیشتر تأثیر بپذیرد درحالی‌که واردات گوشی‌های زیر 600دلار با استفاده از ارز نیمایی انجام می‌شود. دبیر اتحادیه واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با همشهری گفت: درباره کالاهای زیر 600دلار که ارز نیمایی دریافت می‌کنند بازار وضع خوبی دارد و افزایش قیمت زیر 5درصد بوده که این مقدار هم با توجه به تغییر نرخ ارز نیمایی طبیعی است، اما کمبودی در این زمینه وجود ندارد و واردات تجاری رویه به‌روزی است. مهدی‌ عبقری درباره وضع بازار گوشی‌های بالای 600دلاری نیز گفت: این گوشی‌ها با توجه به اینکه ارز حاصل از صادرات نشات گرفته از بازار آزاد است، افزایش قیمت 10تا 15درصدی داشتیم.

آیفون 14، همچنان بلاتکلیف
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل درباره آخرین وضع واردات تجاری آیفون 14نیز گفت: آیفون 14با اینکه 3ماه است در دنیا رونمایی شده تا امروز  درخصوص واردات آن هیچ‌گونه اقدامی انجام نشده و گواهی‌های لازم را برای ثبت سفارش دریافت نکرده است. البته دیگر مدل‌های این برند کماکان وارد می‌شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. هم‌اکنون آیفون 14 مجوز واردات تجاری ندارد و دستوری نیز برای رجیستری آن صادر نشده است. براساس مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از واردات غیرقانونی این نوع گوشی، مسافرانی که این نوع گوشی را برای استفاده خود به کشور وارد کرده‌اند باید ظرف 24ساعت خود مسافر با استفاده از کارت بانکی به‌نام خود، گوشی را در گمرک اظهار و کد رجیستری دریافت ‌کند تا بتواند گوشی را در سامانه همتا به ثبت برساند. به‌گفته عبقری تا امروز تعداد گوشی‌های آیفون 14وارد شده به کشور با استفاده از رویه مسافری زیر 10هزار دستگاه بوده است. واردات مسافری آیفون 14تنها در یک بازه زمانی کوتاه از 3 تا 10مهر امکان دریافت کد رجیستری در گمرک را داشت و بعد با ابلاغ به گمرک واردات به مسافران اعلام شد که این نوع گوشی امکان رجیستری در ایران را ندارد. مسافران دارای این مدل گوشی تا امروز هر ماه رجیستری گوشی‌های خود را تمدید کرده‌اند و تا زمان مشخص شدن تکلیف واردات تجاری و رجیستری دائمی این گوشی‌ها این روند ادامه دارد. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به این پرسش که ممنوعیت واردات آیفون 14روی میزان واردات دیگر مدل‌ها تأثیری داشته یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه برخی از شرکت‌ها فقط واردات آیفون انجام می‌دهند برای تامین بازار و از بین نرفتن تخصیص ارز، دیگر انواع را به تعداد بیشتری وارد می‌کنند تا زمانی که تکلیف واردات تجاری آیفون 14مشخص شود.

مکث
فروش وی‌پی‌ان با 6برابر قیمت

در 3ماه گذشته و به‌دنبال فیلتر شدن برخی اپلیکیشن‌ها بازار فروش وی‌پی‌ان نیز داغ شده و بسیاری از موبایل‌فروشی‌ها و فروشگاه‌هایی که خدمات تعمیر گوشی‌ موبایل انجام می‌دهند به فروش انواع وی‌پی‌ان‌ اقدام می‌کنند. این وی‌پی‌ان‌ها  که شرکتی و با مدت اعتبار یک‌ماهه هستند، اغلب به قیمتی بسیار بالاتر از نرخی که خریداری شده‌اند به فروش می‌رسند و در رکود بازار موبایل به منبع سود خوبی برای فروشندگان‌شان تبدیل شده‌اند. مشاهدات بازار حاکی از آن است برای ارائه خدمات وی‌پی‌ان بین 150تا 300هزار تومان از متقاضیان دریافت می‌شود درحالی‌که این فیلترشکن‌های شرکتی نهایتا بین 50تا 60هزار تومان از سوی شرکت‌ها به فروش می‌رسند. بازرس اتحادیه فروشندگان موبایل، فروش وی‌پی‌ان را غیرقانونی اعلام کرد و افزود: مغازه‌دارانی که به فروش وی‌پی‌ان اقدام می‌کنند از دید اتحادیه مجرم هستند و اگر شکایتی از آنها مطرح شود، باید مبلغ دریافتی را به خریدار بازگردانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید