• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 30 آذر 1401
کد مطلب : 180637
+
-

پوشش 90درصدی هزینه درمان ناباروری

4میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که ۱۵درصد آنها نیاز به خدمات فوق تخصصی دارند

سلامت
پوشش 90درصدی هزینه درمان ناباروری

 معاون دفتر خدمات تخصصی بیمه سلامت ایران گفت: ۶۳قلم دارو، ۵۶خدمت آزمایشگاهی و ۲۸قلم تجهیزات گران قیمت درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار دارد.
مریم آزادی درخصوص آخرین وضعیت حمایت‌های بیمه سلامت از زوجین نابارور توضیح داد: بیمارانی که نیازمند دریافت خدمات درمان ناباروری هستند الزاما باید در سامانه ما نشان‌دار شوند بدین‌منظور ۳۵۰۰نفر را نشان‌دار کردیم تا بتوانند خدمات کمک باروری دریافت کنند. او ادامه داد: خدمات کمک باروری شامل خدمات سرپایی و تخصصی است که در مراکز تخصصی درمان ناباروری ارائه می‌شود. خدمات سرپایی شامل آزمایش، سونوگرافی و تصویربرداری و خدمات دارویی است که بیمه سلامت این خدمات را در بخش دولتی با تعرفه ۹۰درصد و در بخش خصوصی ۹۰درصد تعرفه عمومی غیردولتی پوشش می‌دهد. به‌گفته آزادی، خدماتی که در مراکز درمان ناباروری که شامل خدمات فوق تخصصی هستند مانند خدمات IVF و روش میکرواینجکشن(ICSI) و خدمات لقاح داخل رحم و خدمت انتقال جنین در مراکز دولتی با پوشش ۹۰درصدی تعرفه دولتی و در مراکز خصوصی و مراکز تامین اجتماعی با پوشش ۹۰درصدی تعرفه عمومی غیردولتی در حال انجام است.  معاون دفتر خدمات تخصصی بیمه سلامت ایران گفت: بین 3.5 الی 4میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که ۱۵درصد آنها نیاز به خدمات فوق تخصصی دارند و مابقی می‌توانند با سایر روش‌های درمانی و اصلاح سبک زندگی و تغذیه درمان شوند و همه این افراد نیاز به خدمات فوق تخصصی ندارند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا ارائه خدمات با توجه به اجرای طرح جوانی جمعیت افزایش داشته است؟ توضیح داد: همانطور که مستحضر هستید تا قبل از سال۱۴۰۰ پوشش خدمات کمک باروری و خدمات فوق‌تخصصی درمان ناباروری در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر نبود و در سال آذرماه سال۱۴۰۰ که دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت دستورالعمل را به بیمه سلامت ابلاغ کرد ما به استان‌ها اعلام کردیم که این خدمات در تعهد بیمه سلامت قرار گرفته است و امسال به نسبت سال قبل تعداد بیماران نشاندار و ارائه خدمات بیشتر شده است.
معاون دفتر خدمات تخصصی بیمه سلامت ایران گفت: سازمان بیمه سلامت به‌عنوان سازمان پیشرو وارد عمل شد و تلاش کرد خدمات را در مراکز خصوصی با ۹۰درصد تعرفه عمومی غیردولتی پوشش دهیم. این خدمات گران قیمت هستند و با پوشش بیمه سلامت پرداخت از جیب بیمار به حداقل رسیده است و امیدواریم بتوانیم خدمات بیشتری ارائه دهیم. او با بیان اینکه برای اینکه پوشش خدمات را گسترش دهیم و بیمه شده سطح دسترسی بیشتری داشته باشد محدودیتی برای دریافت خدمات نگذاشته‌ایم اما به‌طور علمی هر بیمه شده نباید در طول سال بیش از3 بار IVF  دریافت کند ولی با این حال ما محدودیتی قرار نداده‌ایم.
آزادی افزود: مادران باردار و نوزادان نشاندار شده‌اند و مادران بارداری که تحت پوشش بیمه قرار ندارند می‌توانند با ارزیابی آزمون وسع تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا از خدمات بیمه استفاده کنند. هم‌اکنون با ۱۳۰مرکز همکاری داریم که شامل مراکز دولتی، خیریه و مراکز خصوصی و عمومی غیردولتی هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید