• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180610
+
-

غرق‌شدن محوطه‌های باستانی در« چم‌شیر»

باستان‌شناسان با کاوش در حوضه سد «چم‌شیر» که به‌زودی آبگیری می‌شود، فرضیه استقرار فصل زمستانی تفرجگاه ساسانی را مطرح کردند. کاوش‌های پیشین باستان‌شناسان در این محوطه به آثاری با قدمت بیش از ۱۶ تا ۱۰هزار سال از دوره‌های فراپارینه‌سنگی و همچنین دوره‌های نوسنگی، عیلام میانه و اسلامی رسیده بود.
سعید امیرحاجیلو، سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش محوطه تاریخی شماره ۱۰۶ در حوضه آبگیر سد چم‌شیر گزارشی از آخرین نتایج کاوش در این محوطه باستانی ارائه کرد و براساس یافته‌های باستان‌شناسان، گفت: در مطالعات فاز میدانی و کاوش محوطه ۱۰۶، شواهدی ازجمله ساختارهای معماری سنگی، قطعات سفال دوران ساسانی تا سده‌های میانی اسلامی، اشیای سنگی و شیشه‌ای شناسایی و مستندنگاری شد.
او افزود: بر پایه تقدم و تاخر ساختارها، عمق پیدایش ساختارها، شیوه ساخت‌وساز، اختلاف پهنای دیوارها، نوع مصالح و مواد فرهنگی در لایه‌های هم‌سطح، به‌نظر می‌رسد نخستین دوره معماری در این محوطه، متعلق به دوره ساسانی است که بازسازی‌هایی را در 2 فاز نشان ‌می‌دهد و ساختارهایی منظم با قلوه‌سنگ، ملات گچ و اندود گچ شکل گرفته است.
استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس همچنین افزود: درباره چیستی و نوع استقرار در محوطه ۱۰۶ در عصر ساسانی، با توجه به کیفیت ساختارهای معماری، چشم‌انداز جغرافیایی پیرامون محوطه و وجود 2 استودان در صخره‌های جنوبی مشرف به محوطه، می‌توان فرضیه‌های استقرار فصلی زمستانی، تفرجگاه یا یک دسکره ساسانی را مطرح کرد.
این باستان‌شناس افزود: پس از آن، جوامع نیمه‌‌یکجانشین در سده‌های میانی اسلامی، به ساخت‌وساز روی دیوارهای کهن‌تر اقدام کرده‌اند. ساختارهای سنگی با ملات گل، چیدمان نامنظم‌تر و پهنای متغیر دیوارها به این دوره از استقرار تعلق دارند به گزارش ایسنا، سد «چم‌شیر» در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و روی رودخانه زهره در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و شمارش معکوس برای آبگیری آن نگرانی‌ها را از تکرار یک فاجعه دوچندان کرده است؛ سدی که روی سازند گچساران، یعنی همان سازندی که سد گتوند روی آن بنا شده، ساخته شده است. اکنون سد چم‌شیر در آستانه آبگیری است و واکنش‌های فعالان محیط‌زیست و البته کنشگران میراث فرهنگی را نیز برانگیخته است؛ با آبگیری این سد، محوطه‌ گسترده‌ای از دوره ساسانی برای همیشه غرق خواهد شد.در سال۱۳۹۶ در نتیجه گمانه‌زنی و ارزیابی اولیه باستان‌شناسان در محدوده آبگیری سد چم‌شیر، ۱۲۰‌محوطه باستانی شناسایی شد. کاوشگران همچنین، استقرارگاه‌های موقت زیادی متعلق به عشایر کوچ‌رو را شناسایی کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید