• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180608
+
-

خشکسالی و قحطی تا 40سال آینده دامان ایران را می‌گیرد

مردم‌شناسان در نشست «میراث‌ آب و مسئله خشکسالی» با هشدار نسبت به این موضوع ‌که ۸۰‌درصد منابع آبی ایران تا سال‌۲۰۴۰ از دست می‌رود، تأکید کردند: تأمین نکردن بودجه کافی برای مقابله با خشکسالی و اجرا نکردن قراردادهای سازمان‌های مسئول، خشکسالی را به بروز قحطی و از سوی دیگر نابودی آیین‌ها و باورهای مردم خواهد کشاند.
به گزارش پژوهشگاه میراث‌‌فرهنگی و گردشگری، گلفام شریفی، عضو هیأت علمی این پژوهشگاه با اشاره به پیامدهای انسان‌شناختی خشک‌شدن قنات‌های یزد، گفت: گزارش‌های بسیاری از خشک‌شدن قنات و چاه‌های استان یزد و پیشروی آب شور در مناطق مختلف استان یزد انتشار یافته که یکی از مهم‌ترین آسیب‌های خشکسالی پیامدهای نامطلوب انسان‌شناختی است.
او با اشاره به برخی پیامدهای ناگوار انسان‌شناختی خشک‌شدن قنات‌های یزد افزود: مهم‌ترین پیامد خشک‌شدن قنات‌ها تأثیر آن بر روابط اجتماعی مردم است. روابط میان مقنیان و شغل مقنی‌گری، نداشتن علاقه نسل جوان به این شغل و همچنین کار گروهی مقنیان (‌ ابعاد اجتماعی یاری‌گری) آنها کمرنگ شده است.
وی با بیان‌ اینکه با شناخت عناصر فرهنگی و انسان‌شناختی هر منطقه جغرافیایی می‌توان روند افزایشی خشکسالی را کنترل کرد، گفت: استفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی، اعمال روش‌های آبیاری کم‌مصرف، وجود قنات‌های کارآمد، عدم‌حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق در مناطق مختلف و به‌کارگیری روش‌های بی‌ضرر کشاورزی، روش‌هایی هستند که خشکسالی و قحطی را به تأخیر خواهند انداخت. اما بی‌توجهی به این مسائل و سپردن مسئولیت به افراد غیرمتخصص و ‌تأمین‌نکردن بودجه کافی مقابله با خشکسالی به  بروز قحطی و  نابودی آیین‌ها و باورها منجر می‌شود.
 ژیلا مشیری، مردم‌شناس نیز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر موضوع کمبود آب و خشکسالی اثرات سوء بر محیط‌زیست و زندگی مردم داشته افزود: توسعه روزافزون فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی باعث هدر‌رفت آب در کشاورزی شده و مطالعات نشان می‌دهد ایران تا سال۲۰۴۰، ۸۰درصد منابع آبی را از دست می‌دهد.
این پژوهشگر با اشاره به سیاست اجرای آبیاری قطره‌ای به جای آبیاری قدیمی و مشکلات آن، گفت: تغییر شیوه کشت در مناطق کویری مانند گرمسار و کمبود آب در این منطقه باعث شده که مردم در این مناطق از بارش کمِ باران رنج ببرند و سیاست جایگزینی محصولات همچون زیتون، پسته و زعفران با استقبال مواجه نشده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید