• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180558
+
-

آخرین برگ از مقابله اتاق فکر اغتشاش با فرهنگ ایرانی در تحریم بلندترین شب سال رو شد

یلدا در مسلخ دیکتاتورها

توهین‌ها و فحاشی‌های مکرر به هنرمندانی که دل به دل جریان اغتشاشگر نداده‌اند در این مدت آنقدر زیاد شده است که برخی از این چهره‌ها ناچار به ترک یا محدود کردن فعالیت خود در شبکه‌های مجازی شده‌اند

یلدا در مسلخ دیکتاتورها

یک ایران و فرهنگ ایرانی است و یک شب بلند سال؛ شبی که سال‌هاست نامش یلداست و ایرانیان به قدمت تاریخی، آن را پاس می‌دارند و در دورهمی‌های خانوادگی از آن محافظت می‌کنند تا نسل به نسل همانطور که از گذشتگان به امروز رسیده است، از امروز به آینده هم منتقل شود و فرهنگ کهن ایرانی بر قدمت و اعتبارش افزوده شود. شبی که این روزها، خناسان و اتاق فکر پشت پرده آن، درصددند با تحریمش، به جنگ هویت و تاریخ ایران بروند و در این راه تلاش می‌کنند تا کسانی که این شب را گرامی می‌دارند، متهم به خیانت به آرمان اغتشاشگران کنند! اقدامی که برخلاف همه شعارهای اغتشاشگران از ابتدای ایجاد ناامنی در کشور است؛ شعارهایی که مبنای آن «آزادی» و دنباله‌اش را احیای هویت و فرهنگ ایرانی عنوان می‌کردند، اما برای رسیدن به هدفشان نابودی این فرهنگ را مباح و مجاز می‌دانند.
مدعیان تحریم یلدا، آن سوی مرزها هستند. حرفشان را در فضای مجازی و هزاران کیلومتر دورتر از ایران می‌زنند و از مردم می‌خواهند شب یلدای خود را با شورش کف خیابان‌ها به صبح برسانند. با این حال، کسانی که چنین دعوت‌نامه‌هایی را برای مردم و جوانان می‌فرستند در تب و تاب مراسم کریسمس هستند و کاج‌های تزیین‌شده‌شان را در خانه مرتب کرده‌اند تا «بابا نوئل» با لباس قرمز و کلاهی که بر سر دارد، هدیه فرزندانشان را بیاورد و شب سال نو را دور هم بگذرانند. همین‌ها با نیم‌نگاهی به فضای مجازی خود، مردم را دعوت به حضور در خیابان در طولانی‌ترین شب سال می‌کنند تا مبادا سوخت موردنیاز برای ادامه اغتشاش در ایران «ته» بکشد.
 اینجا دیگر نه بحث اقتصادی در میان است و نه سیاسی، بحث سر همان فرهنگ غنی چندهزار ساله‌ای است که این جریان اتفاقا سنگ حفاظت از آن را به سینه می‌زند. باید از آنها پرسید که تحریم یک سنت دیرینه که هدفی جز شادی بخشیدن به خانواده و جمع کردن آدم‌ها کنار هم ندارد، چه کمکی به حفظ فرهنگ کشور می‌کند؟

دهن‌کجی به هر آیینی برای رسیدن به هدف خاص!
آخرین شب پاییزی سال ممکن است برای هرکسی یک جوری برگزار شود. برای کسی پر از زرق‌وبرق، خوش‌آب‌ورنگ و با کلی پسته، آجیل، هندوانه و خرمالو و برای دیگری شاید با همان آلبالوخشکه، مویز و باسلق و شاید فقط یک چای تلخ.
 اما هرچه هست نباید یادمان برود که هدف به قول قدیمی‌ها «دورهم بودن و دل خوش داشتن» است. ایرانیان در هیچ دوره‌ای حتی در دوران جنگ تحمیلی هم یلدا را تعطیل نکردند یا سختی‌های زندگی آن را به تحریم نکشاند و به این دلیل است که هنوز هم زنده است و به فراموشی سپرده نشده است. با این حال، حامیان جریان تحریم یلدا، از آیین‌ها و مراسمی که دوست دارند به نفع مردم به‌اصطلاح یلدا از دست داده خود دست نمی‌کشند.
چندی پیش برگزاری مراسم‌ «هالووین» به‌عنوان سنتی دیرین در دنیای غرب برگزار شد. در آن مقطع که اتفاقا با اغتشاشات اخیر در ایران نیز همزمان بود، هرگز هیچ‌یک از مدعیان تحریم یلدا، هالووین را تحریم نکرد تا حتی در ظاهر هم که شده است با مردم ایران همدردی و همراهی کنند.

یلدا برگزار کنید، آبرویتان را می‌بریم
ماجرای یلدا و تحریم کردنش که با شلوغ‌کاری شبه‌رسانه‌های لندنی تغذیه شده ازسوی دربار سعودی و دربار «ملکه مرده» انگلیس پیگیری می‌شود، تنها به مسئله تحریم با درخواست در فضای مجازی محدود نیست. این جریان که خود را «برحق مطلق» و «صدای مردم» می‌خواند و همواره نظرات «شاذ» خود را به نام مردم ایران در جامعه نشر می‌دهد، می‌داند که در فضای واقعی جامعه ایران چندان اعتبار و جایگاهی ندارد و درخواست‌هایش معمولا با اعتنای چندانی از سوی مردم همراه نمی‌شود، از تهدید ملت ایران نیز ابایی ندارد و رسما می‌گوید و می‌نویسد هرکس در فضای مجازی یلدا را جشن بگیرد و عکسی از آن منتشر کند، آبرویش را می‌برد. رسما و علنا به جنگ با مردم و فرهنگی که دیرسالی است از آن پاسداری می‌کنند، آمده‌اند.
 گرچه مدعیان تحریم یلدا و تهدید‌کنندگان آن شاید نمی‌دانند ایرانیان را نباید با زبان تهدید خطاب قرار داد؛ چراکه هیچ ایرانی‌ای با این زبان، سرسازش ندارد و نمی‌توان هیچ ایرانی وطن‌پرستی را به این شکل وادار به انجام کاری کرد.
 شاید بهترین پاسخ را در این‌باره مخاطبان در فضای مجازی به تهدید‌کنندگان و تشویق‌کنندگان تحریم یلدا داده‌اند که نوشته‌اند: «می‌خوان شب یلدا رو تحریم و به کام ملت زهرکنن، اما دارن برای کریسمس و سال نوی میلادی برنامه جوج، جیغ و رقص و هونولولو می‌چینن. من که امسال شب یلدا رو توپ توپ برگزار می‌کنم.»

اعتصاب 3 روزه برای شکست یلدا
بعد از انجام چند عملیات روانی برای برگزاری اعتصابات چند روزه در کشور، این بار نیز جریان اغتشاش با در نظر گرفتن اینکه مردم در بازارها و در آستانه شب یلدا به خرید ملزومات سپری کردن این شب می پردازند، بار دیگر بازاریان را هدف قرار داده و با اجرای طرح تکراری اعتصاب برای 3 روز از مردم و بازاریان خواسته‌اند برای اعتراض به مسئولان مغازه‌های خود را تعطیل کنند و مردم در بازار خریدی انجام ندهند. با این حال، وضعیت بازار و حضور مردم در آن نشان می دهد این درخواست با اقبالی از سوی شهروندان رو به رو نشده است و کسبه نیز مغازه های خود را تا پاسی از شب برای پاسخ دادن به حجم تقاضای موجود در بازار شب یلدا باز نگه داشته اند.
 اقدامی که سبب ناراحتی و خشم جریان آشوبگر شده است و آنان بار دیگر با تهدید مغازه داران و استفاده از روش‌های غیر اخلاقی در تلاشند تا مانع کسب و کار مغازه داران شوند گرچه این اقدام ترسی را به دل مردم و مغازه داران نینداخته و بازار در رونقی نسبی مانند گذشته در حال کار است.
   
تجربه‌هایی که شکست خورده است
از زمان آغاز اغتشاشات در کشور، جریان برنامه‌ریز اغتشاش هر روز تلاش کرده است بخت خود را برای تضعیف نظام و پایه‌های آن بیازماید. در این مسیر، اجرای ترفندهای مختلف از آشوب در محله‌های مختلف گرفته تا خارج کردن پول از شبکه بانکی، خودداری در استفاده از کارت بانکی، تحریم خرید کالا از برخی شرکت‌های تولیدی و خدماتی و خودداری از خرید کالا از برخی فروشگاه‌ها در دستورکار قرار گرفته است؛ ترفندهایی که بلافاصله ناکارآمد بودن آن با همراهی نکردن مردم مشخص شد.
 با این حال، این جریان تحریم فرهنگ ایرانی را هدف گرفته است؛ اتفاقی که این بار نیز با دست رد مردم بر سینه اغتشاشگران و حامیان آنان روبه‌رو خواهد شد. باید این را دانست که این بازی در اینجا تمام نخواهد شد و همچنان آنهایی که خود را به خواب زده‌اند با تکرار سیاست‌های شکست‌خورده خود به بازی تحریم ادامه خواهند داد.

حق ندارید مردم را خوشحال کنید

صدا‌وسیما هرساله با تدارک و پخش ویژه‌برنامه‌های شاد در شب یلدا، مهمان خانه‌های مردم در بلندترین شب سال است؛ ویژه‌برنامه‌هایی با حضور ورزشکاران، چهره‌های فرهنگی و هنری، عوامل ساخت برنامه‌های تلویزیونی و سریال‌ها که همواره با استقبال بالای مخاطبان روبه‌رو شده و توانسته است شب یلدا را به شبی به‌یادماندنی و شاد برای خانواده‌ها تبدیل کند. اما دیکتاتورهایی که از آن سوی مرزها برای مردم ایران نسخه‌پیچی می‌کنند، دوست ندارند شادی در خانه‌های ایرانیان جایی داشته باشد. برایشان آنقدر محو شادی در شب یلدا اهمیت دارد که از مدت‌ها قبل، بسیاری از هنرمندان و دست‌اندرکاران برنامه‌های تلویزیونی تهدید شده‌اند که نباید در شب یلدا در برنامه‌های تلویزیون حضور پیدا کنند وگرنه باید تاوان آن را بپردازند. توهین‌ها و فحاشی‌های مکرر به هنرمندانی که دل به دل جریان اغتشاشگر نداده‌اند در این مدت آنقدر زیاد شده است که برخی از این چهره‌ها ناچار به ترک یا محدود کردن فعالیت خود در شبکه‌های مجازی شده‌اند. این جریان به حدی ماجرای یلدا و تلخ کردن آن به کام مردم را با جدیت دنبال می‌کند که از تهدید کردن هنرمندان نیز ابایی ندارد و در برخی موارد با نام بردن از برخی چهره‌های هنری و تمسخر و هجو آنان هزینه بی‌توجهی به فراخوان‌های همکاری نکردن با صداوسیما را برایشان افزایش داده‌است؛ گرچه این هنرمندان اعلام کرده‌ا‌ند هرگز حاضر به پذیرش صدای کسانی که برای منافع خود و نه ملت ایران تلاش می‌کنند، نیستند و مانند گذشته و حتی بیشتر از آن دامنه فعالیت‌هایشان را گسترش خواهند داد. به‌نظر می‌رسد جریان دیکتاتورهایی که حذف لبخند از لب‌های ایرانیان را دنبال می‌کند این بار نیز موفق به تحقق اهداف خود نشده است؛ چراکه برنامه‌های شب یلدای صداو‌سیما مانند گذشته در بلندترین شب سال و با حضور هنرمندان روی آنتن خواهد رفت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید