فوتبال هم به داد سینماداران نرسید
استقبال سرد تماشاگران از پخش بازی فینال جام جهانی در سینماها
شهاب مهدوی؛ روزنامهنگار
چند ماه تلاش سینماداران برای گرفتن مجوز اکران فوتبال در سینماها، در نهایت به پخش چند بازی از رقابتهای جام جهانی منجر شد که البته نتیجهاش ناامیدکننده بود. استقبال نسبی مخاطبان از پخش بازیهای تیم ملی در رقابتهای نیمه نهایی و فینال، جای خود را به کسادی گیشه داد.
سینمای ایران در یکی از بدترین مقاطع اکرانش، دست به دامان فوتبال و مسابقات جام جهانی شده بود تا شاید رقابت مسی و امباپه در بالاترین سطح ممکن و در مسابقه فینال جام جهانی، تماشاگران قهر کرده از سینما را به سالنها بازگرداند.
وقتی فینال هم تماشاگر ندارد
نگاهی به کارکرد گیشه سینماهایی که بازی فینال را روی پرده بردند نشان میدهد که مخاطبگریزان از سینما را با فوتبال هم نمیتوان به پردیسها بازگرداند. این داستان غمانگیز سینمای ایران است و تراژدی که حرفه سینماداری را با خطر ورشکستگی مواجه کرده است. مردم دیگر به سختی حاضر به سینما رفتن میشوند و اینکه جای فیلمهای ایرانی، فینال جام جهانی روی پرده بیفتد هم خیلی تصمیمشان را خدشه دار نمیکند. پایان رؤیای جامجهانی، یکشنبه شب گذشته سینماها در حالی میزبان علاقهمندانی بودند که بر پرده نقرهای به تماشای قهرمانی دراماتیک آرژانتین نشستند که مجموع عایدی سینماها از اکران جامجهانی به یک میلیارد تومان هم نرسید!
رویایی که بر باد رفت
نکته مورد توجه اما در این دوره از مسابقات جامجهانی، رؤیایی بود که سینماداران برای احیای گیشههای خود در سر داشتند و به همین بهانه هم توانستند بهرغم برخی ملاحظات رضایت نهادهای ذیربط برای میزبانی از علاقهمندان فوتبال و بلیتفروشی برای بازیهای حساس این دوره را کسب کنند. اولین گام نمایش، یکی از مهمترین بازیهای ایران در این جام، در سینماها بود که این موضوع گرچه با تصمیمی دیر هنگام اتفاق افتاد اما طی آن در جریان بازی ایران و آمریکا سینماها بالغ بر ۱۴هزار قطعه بلیت به قیمت ۴۵هزار تومان به فروش رسید. در سراسر کشور ۱۰۳سالن سینما، میزبان این اکران ویژه بودند و رقم ثبت شده در گیشه آن هم ۶۰۹میلیون تومان بود. این در حالی بود که اطلاعرسانی درباره نحوه نمایش فوتبال در سینماها به صورت حداقلی بود. استقبال ویژه فوتبالدوستان از اکران این بازی، نه فقط سینماداران را به ادامه این مسیر امیدوار کرد که صنف پخشکنندگان بهعنوان دیگر صنف درگیر در چرخه اکران سینماها را هم به تکاپوی سهمخواهی از این فروش انداخت! پس از این تجربه موفق، سازمان سینمایی در خبری عنوان کرد که قرار است بازیهای نیمه نهایی و نهایی این رویداد هم در سینماها به نمایش دربیاید. به همین ترتیب بازی کرواسی و مراکش فرصت دیگری بود تا سینماها پس از یک دوره رخوت بتوانند فروشی تازه را تجربه کنند اما فروش این رقابت در سینماها تنها ۱۳۶قطعه بلیت معادل ۵میلیون و ۵۵۷هزار تومان بود. اکران این بازی مهم تنها توانست ۱۷سالن سینما را در سراسر بهخود اختصاص بدهد و یک فروش ناامیدکننده برای سینماداران باشد.
میزبانی از ۶هزار مخاطب برای اکران «رؤیای مسی»
اینطور که مهر نوشته یکشنبه شب، در جریان رقابت آرژانتین و فرانسه گرچه به نسبت بازی قبلی آمار فروش افزایش پیدا کرد اما باز هم گیشه سینماها، فروشی پایینتر از بازی ایران و آمریکا را بهخود دید.
اکران مسابقه فینال با احتساب خرید، 6227 قطعه بلیت از سوی فوتبالدوستان در قالب ۷۱سانس، معادل ۲۵۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروش داشت.گرچه دو بازی ابتدایی ایران مقابل تیمهای انگلیس و ولز میتوانست مخاطبان بیشتری را به سالنهای سینما بکشاند اما ناآرامیهای اخیر و برخی ملاحظات، منجر به تأخیر در تصمیمگیری و مانعی بر سر اجرای زودتر این برنامه بود تا نهایت تنها یک بازی از سری مسابقات ایران روی پرده سینماها برود و بتواند فروش قابلقبولی را برای سینماها به همراه داشته باشد.
با این حال عایدی سینماها بهطور کلی از مجموع 3 بازی اکرانشده از جامجهانی قطر، کمی بیش از ۸۶۸میلیون تومان و کمتر از یک میلیارد تومان بود و این بهمعنای بر باد رفتن رؤیایی است که سینماداران برای احیای گیشههای خود در سر داشتند. کابوس سالنهای خالی سینما، با معجزه فوتبال هم به پایان نرسید!