• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180556
+
-

توصیه فعالان بازار به سرمایه‌گذاران

برای خرید طلا و سکه صبر کنید

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران: هرچند روند قیمت‌های طلا و سکه تحت‌تأثیر نرخ ارز افزایشی است، اما طی 10روز گذشته میزان تقاضا در بازار فقط یک تا 3درصد افزایش یافته است

نوسانات در بازار طلا و سکه، امسال ادامه‌دار بوده اما دامنه این نوسان‌ها در یک ماه اخیر، به‌طور چشمگیری بیشتر شده است. از ابتدای امسال تاکنون، قیمت سکه تمام 6میلیون تومان رشد داشته که 3میلیون تومان آن در کمتر از یک ماه اخیر رخ‌داده است. رشد قیمت طلا نیز در یک ماه اخیر 2برابر تغییرات قیمتی از ابتدای سال تاکنون بوده است.
دیروز هر گرم طلای 18عیار یک‌میلیون و 779هزار تومان و سکه تمام هم درحالی‌که برخی سایت‌ها از رسیدن قیمت آن به 20میلیون تومان خبر دادند، در طلا فروشی‌های معتبر تهران 19میلیون و 300هزار تومان قیمت خورد. نیم سکه و ربع سکه هم در روزهای گذشته قیمت‌های عجیب  و بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند.  قیمت نیم‌ سکه دیروز 12میلیون و 100 هزار تومان و قیمت ربع ‌سکه 9 میلیون و 200هزار تومان اعلام  شد. با تداوم نوسان در قیمت  فاکتورهای تأثیرگذار بر بازار طلا،  یعنی نرخ ارز و بهای انس جهانی،  پیش‌بینی آینده بازار طلا و سکه برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند، دشوار شده و صاحبان سرمایه‌های خُرد با سؤالات زیادی در این زمینه مواجهند.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با همشهری، فضای کنونی بازار را همراه با ثبات نسبی توصیف کرد و گفت: در روز دوشنبه بین 50تا 100هزار تومان کاهش قیمت سکه را داشتیم، نرخ طلا هم تقریبا بدون تغییر بوده و نوسانات جزئی بازار ارز و بهای انس نوسان چشمگیری در قیمت طلا ایجاد نکرد. نادر بذرافشان افزود: قیمت‌های طلا و سکه تحت‌تأثیر نرخ ارز در اوج است اما تقاضا در بازار روال عادی خود را طی می‌کند. با این حال، او از افزایش یک تا 3درصدی تقاضا در بازار طی 10روز گذشته خبر داد اما این رشد تقاضا را عادی و مقطعی دانست و افزود: درگذشته با افزایش نوسان در بازار طلا، شاهد رشد 30تا 40درصدی تقاضا در بازار بودیم اما در روزهای گذشته با وجود تغییرات چشمگیر قیمت، رشد تقاضا جزئی بوده و حتی در حدی نیست که آن را اعلام کنیم.
بذرافشان دلیل این امر را، کاهش قدرت خرید با توجه به اوج‌گیری قیمت‌ها دانست و اضافه کرد: تورم و افزایش قیمت کالاهای ضروری، باعث شده اقلامی مانند مصنوعات طلا و سکه حتی از سبد سرمایه‌گذاری بسیاری از صاحبان نقدینگی خارج شود. این مقام صنفی از سرمایه‌گذاران خواست در شرایط کنونی از ورود هیجانی به بازار خودداری کنند و در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری، روی خرید سکه و مصنوعات طلا حساب کنند و از خرید طلای دست دوم و آب شده خودداری کنند تا علاوه بر کمک به این صنعت از زیان احتمالی خود پیشگیری کنند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران حباب قیمت سکه را 1.5میلیون تومان، حباب قیمت نیم‌سکه را 3.3میلیون تومان و حباب قیمت ربع سکه را 4.2میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به نوسان قیمت‌ها و حباب بزرگ قیمت‌ سکه، مردم 10روز تا یک ماه برای خرید دست نگه ‌دارند تا بازار به ثبات خود برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید