• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180525
+
-

دردی که به سر همه می‌آید

شرایطی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، گرما یا سرما، گرسنگی  یا مشکلات بینایی ممکن است عامل ایجاد سردرد باشند. با این حال عوامل کمتر شناخته‌شده دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.

  وضعیت بدنی نامناسب
 قسمت بالای کمر، شانه‌ها و گردن به‌دلیل وضعیت نامناسب بدنی دچار تنش می‌شوند و این شرایط می‌تواند به سردرد تنشی در قاعده جمجمه یا پیشانی منجر شود. برای پیشگیری یا کاهش این نوع درد سعی کنید از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت در یک وضعیت خودداری کنید و همیشه صاف بنشینید.

 محرک‌های محیطی
‌ قرارگرفتن در معرض دود تنباکو، بوی تند مواد شیمیایی خانگی یا عطرها، آلرژن‌ها و برخی مواد‌غذایی، همگی از محرک‌های محیطی محسوب می‌شوند. استرس، آلودگی، سروصدا، روشنایی و تغییرات آب‌وهوایی از دیگر محرک‌های محیطی احتمالی هستند.

 اضطراب پاییزی
 اضطراب پاییزی، نوعی اختلال عاطفی فصلی (SAD) است که با تغییر فصل مرتبط است. افزایش علائم اضطراب در ماه‌های پاییز که معمولا به‌دلیل دریافت کمتر نور خورشید ایجاد می‌شود علاوه بر تغییرات عاطفی و خلقی می‌تواند عامل سردردهای مکرر نیز باشد. دریافت بیشتر نور خورشید به بدن کمک می‌کند ویتامینD و هورمون‌هایی مانند ملاتونین و سروتونین تولید کند که نقش بسیار زیادی در کاهش اضطراب دارند. ورزش و مصرف غذاهای غنی از ویتامینD و تریپتوفان هم می‌تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند.

 وعده‌های غذایی نامنظم
 حذف یک وعده غذایی و ساعت‌های متمادی غذانخوردن، سطح قند خون را کاهش می‌دهد و بدن در پاسخ، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که سیگنالی مبنی بر گرسنگی به مغز می‌فرستد. این هورمون‌ها می‌توانند رگ‌های خونی را سفت کنند و به سردرد یا حتی میگرن منجر شوند. این نوع سردردها را می‌توان با غذاخوردن و نوشیدن آب تسکین داد. با این حال ممکن است غذاخوردن برای کاهش میگرن مرتبط با گرسنگی کافی نباشد. مصرف کمی کافئین هم گاهی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 سردردهای سینوسی
این سردردها ناشی از سینوزیت یا تورم سینوس‌هاست که معمولا نتیجه عفونت یا آلرژی است. این علائم شامل یک درد مبهم، تپنده در اطراف چشم، گونه‌ها و پیشانی است. درد ممکن است با حرکت یا فشار بیشتر شود و گاهی اوقات به دندان و فک نیز گسترش پیدا می‌کند. این سردردها معمولا با ترشحات غلیظ سبز یا زرد بینی همراه است. علائم دیگر ممکن است مسدود شدن بینی، تب، حالت تهوع و حساسیت به نور یا صدا باشد.

 هوای سرد
هوای سرد می‌تواند باعث کاهش فشار هوا شود و درد گوش یا سردرد سینوسی را تحریک کند. همچنین هوای سرد و خشک با خشک‌کردن غشاهای سینوسی باعث سردرد و تشدید میگرن می‌شود. به‌ویژه افراد مبتلا به فیبرومیالژیا (نوعی سندروم درد مزمن) در معرض خطر سردرد ناشی از تغییرات آب‌وهوا هستند. رژیم غذایی متعادل، هیدراته‌ماندن، مدیریت استرس و استراحت کافی در کاهش یا جلوگیری از این نوع سردرد مؤثرند.

 سردردهای مربوط به کافئین
مصرف زیاد کافئین بیش از 400میلی‌گرم یا حدود 4فنجان قهوه گاهی اوقات می‌تواند به سردرد منجر شود. افرادی که بیش از 2هفته روزانه بیش از 200میلی گرم کافئین مصرف می‌کنند، ممکن است با ترک آن به سردردهای میگرنی دچار شوند. این دردها معمولا ظرف 24ساعت پس از قطع ناگهانی ایجاد می‌شوند.

 آرامش بعد از استرس
 آیا در طول روزهای پرمشغله کاری احساس خوبی دارید اما در تعطیلات آخر هفته با سردرد شدید از خواب بیدار می‌شوید؟ دلیلش این است تنشی که در طول هفته انباشته شده، آخر هفته فروکش می‌کند و سطح هورمون‌های استرس کاهش می‌یابد. این شرایط می‌تواند به آزادشدن سریع انتقال‌دهنده‌های عصبی، ارسال تکانه‌هایی به رگ‌های خونی، انقباض و سپس انبساط آنها منجر شود و سردرد ایجاد کند. سعی کنید آخر هفته‌ها از دیرتر بیدارشدن در هنگام صبح خودداری کنید، چون زیادخوابیدن ممکن است به سردرد منجر شود.

 ژنتیک
 سردردها (خصوصا سردردهای میگرنی) گاهی ارثی هستند. حدود ۹۰درصد از کودکان و نوجوانانی که مبتلا به میگرن هستند، حداقل یک عضو خانواده مبتلا به این بیماری دارند. زمانی که هم پدر و هم مادر سابقه میگرن داشته باشند، به‌احتمال ۷۰درصد فرزندشان نیز به میگرن مبتلا خواهد شد اما اگر فقط یکی از والدین سابقه این سردردها را داشته باشد، این خطر به ۲۵الی ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید